Hur skapar man ett vinnande team? Enligt Airbnbs vd handlar det om att våga välja favoriter. Men det gäller att göra det rätt – annars riskerar du att slå undan benen för hela organisationen. Att ha en chef som favoriserar har tidigare ansetts vara mer eller mindre oacceptabelt. Och det är klart att man inte …
Alla föräldrar vill hjälpa sina barn att lyckas i livet. Vägen dit har dock en tendens att vara klurig. Här är fyra saker föräldrar ångrar. Författaren Margot Machol Bisnow har under flera år intervjuat framgångsrika entreprenörer och deras föräldrar för att förstå vad som format de förstnämnda. Trots att dessa föräldrar uppfostrade barn som senare …
Världens chefer drömmer om svunna tider. Men återgången dit motarbetas av flexibilitets-törstande medarbetare. Numera går det nog att kalla det för lite av en trend. Det började med Amazon och följdes av bland annat Dell, Washington Post, Starbucks, Ericsson och Pensionsmyndigheten. Listan är lång och dess längd beror enligt många på att kontorsnärvaro kan ge …
Det ska handla om kvinnor i affärsvärlden. Fortunes nya maktlista visar nämligen en sak med all önskvärd tydlighet: kvinnor må klättra i karriären, men taket är fortfarande av glas. För första gången någonsin har affärsmagasinet Fortune släppt en lista över de mäktigaste personerna i affärsvärlden – och resultatet är kanske inte riktigt vad man hoppats …
Hur leder man egentligen i en värld där marken ständigt skiftar under fötterna? Det svarar två ledarskapsexperter tillika forskare på. Från pandemi och politiska oroligheter till energikris och extremväder – listan av stressfaktorer växer och i viss mån känns det som att vi lever i ett konstant mellanläge. Vi har inte längre samma struktur och …
Att ge tuff feedback till en medarbetare är en utmaning som får många chefer att svettas. Likväl är det ett samtal som måste tas. Här är knepen som hjälper dig vända ett potentiellt obekvämt snack till en meningsfull dialog. Att ha anställda vars prestationer inte håller måttet är trist – men inte helt ovanligt. Ett …
Vad kan en ledare i näringslivet lära sig av en mästerkock? Massor, visar det sig. Visst, som toppchef på ett företag befinner man sig väl sällan i ett hektiskt restaurangkök. Men precis som i köket handlar bra ledarskap om ordning, kreativitet och detaljer. Enligt matskribenten tillika entreprenören Francine Maroukian kommer några av de mest effektiva …
Inte har vi väl tröttnat på toppchefer och deras visdomsord ännu? Jag tänkte väl det. Här berättar Targets vd om hur han håller verksamheten på topp. Världen är full av företag. Lika full är den av företagsledare med diverse ledarskapsfilosofier. Enligt vissa handlar framgång om konsten att säga nej och enligt andra om att festa …
Ledarskap handlar ofta att balansera mellan tuffa beslut och empati, att hitta vägar för både resultat och trivsel. Är det buffliga eller snälla ledare som lyckas bäst, och hur hanterar de framgångsrika sina gränser? Det finns flera olika dimensioner av ledarskap och vad som faktiskt gör en ledare uppskattad och framgångsrik – veckans nyhetsflöde om …
Det finns en sak som världens största företagsledare har gemensamt. Det här är skillnaden mellan framgångsrika människor och riktigt framgångsrika människor. Världen är full av företagsledare med olika typer av ledarskapsfilosofi. Vissa mer framgångsrika än andra. Men vad har några av världens mest framgångsrika företagsledare gemensamt? Svaret har du här. Sam Altman, Warren Buffett och bortgångne Steve Jobs har …
Tyngre titel och en saftig lön, eller bara mer stress och irritationsmoment? Att gå in i en ny yrkesroll kostar på – och du har inte råd att förlora tålamodet. Det handlar, som så många gånger förr, om att leda med exempel. En devis som innebär att det du säger som chef absolut spelar roll, …
Jobbar du bäst på en arbetsplats där alla är lyhörda och samarbetsvilliga, eller i ett team där alla är sin egen chef? Färdigheter som att hantera konflikter, skapa förtroende och kommunicera effektivt, är viktiga för alla medarbetare – inte bara för chefer. En aktuell studie från Deloitte visar att anställda värderar kompetenser som samarbete och …
“Stresstålig” och “effektiv lagspelare”. “En riktig doer”. Eller bara ett stort fan av Harry Styles? Här är arbetskvalifikationer, som du aldrig sett dem förr. Men lugn – det finns faktiskt en förklaring. Och en lösning. En hoppfull kandidat angav i sitt cv att hen “haft en bra sommar.” En annan adderade till sina kvalifikationer att …
Å ena sidan, en spelplan där automatisering och tekniskt drivna funktioner väntas ersätta mänsklig handpåläggning. Samtidigt, en roll som allt mer kommit att handla om affärsstrategi. Det här är vägen framåt. Att tala om en HR-revolution vore kanske att ta i. Eller? Ändå är det få av dem som arbetar med dessa frågor i dag …
Har du någonsin funderat på vad som gör en chef framgångsrik? Eller kanske undrar du själv om du är en bra chef? Många av oss har erfarenhet av både bra och dåliga chefer, men tydligt är att ledarskap är avgörande för en grupps prestation. Forskning, mer specifikt en ny studie från Harvard Kennedy School, visar …
Är du trött på att jobba med folk som du inte inte kommer överens med? Då behöver du skapa ett dream team. Att bygga ett dream team handlar om mer än att hitta skickliga yrkespersoner. Det gäller även att hitta människor som kan växa tillsammans. Så vad är hemligheten bakom att styra en grupp till …
Högre lön än chefen? Grattis, då tillhör du en av dem som är riktigt eftertraktad på arbetsplatsen. Oftast när vi hör talas om rekordlöner och skyhöga bonusar, går de till cheferna på arbetsplatserna. Så är det dock inte alltid. Det finns nämligen anställda som tjänar mer än sina överordnade, och då handlar det om att …
Hjärnan före hjärtat och kanske en gnutta magkänsla, eller hur var det nu? I tider av osäkerhet kan ledarskapets kärna komma att behöva revideras – och IQ ge vika för EQ. Exakt hur nära bör dagens företagsledare egentligen stå med sina känslor? Det är förstås en knepig, men likväl relevant fråga, när allt fler företag …
Har du eller din chef blivit ivägskickad på en ledarskapskurs? Var inte säker på att den kommer att hjälpa. Ledarskapsutbildningar är populära i Sverige, och UGL (Utveckling av Grupp och Ledare) är en av de mest kända. Över 150 000 svenskar har genom åren deltagit i UGL-kurser. Trots dess utbredda användning tycks dock åsikterna splittrade …
Vill du vara mamma eller chef? Nu visar en ny studie att kvinnor sannolikt kommer att bli omsprungna av manliga kollegor – oavsett hur de spelar sina kort. Vem bestämmer där hemma – “regeringen”, eller är det kanske “chefen”? Vi gissar att det är en hon. I arbetslivet är det dock inte lika lätt att …
Snällhet på jobbet kan ge finfina resultat – men ibland kan för mycket av det goda skapa problem. Här är vad forskningen säger om ledarskapets mjuka trend. Den som är stark måste också vara snäll, sa Pippi. Eller var det Bamse? Oavsett vad – är det ett citat som många av dagens chefer tagit till …
Mellanchefer har alltid suttit fast mellan företagsledning och personal. Men nu håller jobbet på att bli ohållbart. Att vara mellanchef har alltid inneburit en viss balansgång. Men de senaste åren har gjort jobbet betydligt tuffare. Många chefer tvingas nu tackla stora krav från ledningen samtidigt som de ska hantera medarbetare som är missnöjda med bristande …
Tuff vecka för Jensen Huang – men Nvidias vd tänker bara anstränga sig mer i det läget. Arbetsnarkomanen har samma recept för sina anställda. Han säger sig tro på sina anställda. Det innebär att han tror på dem dygnet runt – och att det är ungefär den tid de ska tänka på Nvidia. I övrigt …
Sitter du och umgås med dina arbetskamrater och har trevligt? Det kanske du ska sluta med. Här får du veta varför. Det är klart att det är viktigt att trivas på jobbet. Det behöver vi inte diskutera. Inte heller att en av de viktigaste faktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. I en ny …
Peka med hela handen och fördela uppgifter i all ära. Men enligt ledarskapsexperten Michael Timms finns det ett mycket enklare och effektivare sätt att få dina medarbetare att prestera bättre – utan att skapa dålig stämning. Michael Timms, författare och grundare av konsultföretaget Avail Leadership, menar att du, innan du kritiserar någon annans prestation, bör …
Det perfekta ledarskapet? Det finns inte. Däremot visar forskningen att det finns mer eller mindre lyckade metoder för att tillsätta chefsroller. Vissa har det. Andra inte. Det kommer följaktligen alltid finnas både bra och dåliga chefer, med varierande resultat i sina spår. Tittar vi på det senare, de mindre lämpade kandidaterna, vore det såklart bäst …
Hur kommer det sig att så många företag har svårt att behålla spetskompetens, eller att högpresterande personer tenderar att kliva av sina uppdrag? Nu kan vi sluta undra. Personal kommer och går. Det är en del av spelets regler. Börjar den ene medarbetaren efter den andre att undersöka gräset på andra sidan, finns det dock …
Gör inte som jag gör, gör som jag säger, eller hur var det nu? Som ledare är du ett vandrande exempel i både ord och handling, och det gäller faktiskt särskilt de gånger då du inte säger något alls. Att tala är silver, tiga guld, säger det gamla talesättet, och det kan säkert kan ha …
Jagad av chefen? Då kan det här vara regeln du bara kunnat drömma om. Många är de som just nu debatterar för- och nackdelarna med att införa en kortare arbetsvecka. En potentiell reform, som bara i tankestadiet rör upp känslor. Å ena sidan – en ekonomi som riskerar att fullkomligt gå i stå när och …
På många arbetsplatser finns det medarbetare som tycks dra ner stämningen och påverka kollegor negativt genom att sprida klagomål och pessimism. Dessa så kallade ”energitjuvar” kan vara en stor utmaning för chefer att hantera, och deras beteende kan dränera teamets energi och påverka arbetsmiljön negativt. Men hur ska du som chef bemöta dessa personer på …
Självcentrerade och egensinniga, eller socialt medvetna med unika värderingar och kunskaper? Att forma Generation Z må ställa ditt ledarskap på prov, men det finns goda skäl att inte bara hålla ut – utan prioritera dem som medarbetare. Varje generation har sin styrka och sina utmaningar i arbetslivet. Vänder vi oss till Generation Z har de …
Drömmer du om att arbeta för din största idol, och därmed få den chans och berömmelse du förtjänar? Då är det dags att tänka om. Alla har fantiserat om det. Det stora brejket, som kommer när den lika store, belevade mogulen plockar upp den lilla arbetaren från kontorsgolvet, längst ned i näringskedjan, och karriären för …
Sinnebilden av en drömchef, innovationen personifierad. Nu målas en ny bild upp av en av världens främsta företagsledare, och den är inte särskilt vacker. Fantastisk eller fasansfull? Två epitet – samma ledare. Det rör sig om ingen mindre än Bill Gates, som i en ny bok, beskrivs på ett långt mer skräckinjagande vis än gemene …
Talar du för döva öron, eller är du bara den som låter mest och högst av alla? Då kanske du vill testa att göra så här istället. Mycket smartare. Alla gör vi det någon gång. Sitter på ett möte och önskar att vi befann oss någon helt annanstans. En uppgivenhet som inte sällan kan härledas …
Att kliva av scenen har visat sig vara en konst som få bemästrar. Istället för att lämna med värdighet väljer många ledare att nagla sig fast vid makten – lite för länge. Att veta när det är dags att lämna sin post kan vara ett av de svåraste besluten en ledare ställs inför. Det kan …
I dagens arbetsliv är effektivt ledarskap en avgörande faktor för både företagets framgång och medarbetarnas välbefinnande. Men vad händer när chefen som styr har en stark narcissistisk dragning? Narcissistiska chefer klättrar ofta till toppositioner tack vare sin överdrivna självförtroende och maktlystnad. Men de kan skapa en arbetsmiljö präglad av osäkerhet och frustration. Trots att de …
Det finns många teorier om ledarskap. Här kommer en till. Den säger att om man ska bete sig rätt, ska man ta inspiration från lag och rätt. Nej, det är ingen brist på teorier och råd när det gäller hur man ska vara och uppträda som chef och ledare. Snarare är det så att om …
Pizza är aldrig fel när man behöver få i sig något snabbt. Jeff Bezos har snappat upp pizzans förmåga att leverera snabbt och effektivt. Jeff Bezos föredrar långa och omfattande möten där saker helt enkelt tar den tid de tar. “Jag håller inte några strikta scheman”, sa Bezos om sina möten. Men när det kommer …
Ny forskning visar att det är vanligare med psykopati bland högt uppsatta chefer jämfört med hos andra människor. Har du någonsin undrat om din svåra chef kanske är mer än bara svår? Enligt en studie från Ohio State University är högt uppsatta chefer upp till 12 gånger mer benägna att vara psykopater jämfört med den …
Anställda vill att chefen ska vara ett föredöme. Men hur gör man? Här får du både konkreta exempel och tips på en ny bok. I en ny bok om ledarskap talar författaren, Patrick Nelson, om vikten av att leda genom exempel och modet att göra rätt saker. Han drar på sina egna erfarenheter från tiden …
Ett år visare, heter det. Men i en värld som blir allt äldre har frågan om åldrande och ledarskap blivit allt mer aktuell. Hur ska man veta när det är dags att lämna över stafettpinnen? Antalet arbetare över 75 förväntas fördubblas till 2030 jämfört med 2020 – detta trots att åldersdiskriminering samtidigt tvingar många att …
Vi arbetar agilt, värdegrundsdrivet och har högt i tak. Känner du igen flosklerna? I USA har en överanvänd jobbklyscha skapat debatt och polarisering. Vi är sannolikt många som är lite trötta på uttjatade plattityder i jobbsammanhang. På Wall Street, USA:s finansiella centrum, har ett specifikt uttryck under senare tid skapat en hätsk debatt. Det började som …
Har du svårt med auktoriteter? Fungerar du dåligt under press? Får du lätt ångest? Det kan bero på din barndom. Men det kan fixas. Hur vi fungerar som vuxna beror i hög utsträckning på vad vi var med om som barn. Inte minst hur vi blev behandlade av våra föräldrar och andra närstående. För att …
Vissa har kallat Generation Z för den mest svårhanterliga generationen att arbeta med. Inte minst på grund av deras högljudda åsikter och kravfulla inställning. Men det måste inte vara en nackdel, menar arbetsplatspsykologen. De tillhör den första generationen som växte upp med mobiltelefoner, fri tillgång till internet, sociala medier, datorspel och internetporr. De har ofta …
Kanske är du framgångsrik eller så är du det inte. Oavsett vad, finns det inget som hindrar dig från att låta som en vinnare. Här avslöjar experten hemligheten bakom mästerlig kommunikation. I över ett decennium har Quantified-chefen Noah Zandan studerat hur världens mest inflytelserika personer kommunicerar. Han har analyserat allt från TED Talks till historiska …
Har glassjätten Ben & Jerrys blivit framgångsrika trots sitt politiska engagemang eller på grund av det? Ta del av framgångssagan bakom det globala glassföretaget, och övertygelsen som varit avgörande, enligt grundarna. Ben Cohen och Jerry Greenfield är inte bara kända för glassar som Chunky Monkey eller Phish Food, men också för sitt progressiva politiska engagemang. …
Team bestående av olika åldrar blir allt vanligare. För dig som chef kräver det nya kunskaper och insikter. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) kommer antalet människor i världen att nästan ha fördubblats år 2050 jämfört med 2015. Från 12 procent till 22 procent. Det betyder att många fler äldre kommer att vara en del av arbetsstyrkan. Vad …
Hotfulla, aggressiva, otydliga eller undvikande chefer – det är egenskaper som kännetecknar ett destruktivt ledarskap. En av tre uppger att de utsatts för destruktiva ledare – men problemet går att förebygga. Otydliga roller, överbelastning och stress är faktorer som ökar risken för att ett destruktivt ledarskap ska uppstå – det fastslår en forskningsstudie från Umeå Universitet. …
Tycker inte chefen om dig? Synd, av flera skäl. Ett är att hen i så fall inte lyssnar på vad du säger. Här är forskarnas förklaring. Det är forskare i neuropsykologi i Lund som i en ny studie visar sidor av hur våra hjärnor är ”programmerade”. Det handlar om minnet. Tack vare det kan vi …
Amerikanska miljardären och filantropen Melinda French Gates menar att det enda som är bestående i livet är förändring. Det är skrämmande samtidigt som det finns värde i att omfamna osäkerheten – även för en miljardär. I ett gripande tal vid Stanford University reflekterade Melinda French Gates över livets skiftningar, från framgångsrika karriärer och personliga förluster. …
Spindeln i nätet eller bara dränkt i jobb? Som personalchef eller HR-ansvarig förväntas du numera bära flera olika chefshattar. Så vad är viktigast? “Det är nog ett fall för HR”. Om du någon gång arbetat i ett mellanstort bolag har du förmodligen stött på den repliken. För visst har de där frågorna som ingen egentligen …