Supermat och nyttigheter – vad avgör egentligen om något är nyttigt? Enligt Healthline är termen ”superfood” något som används frekvent inom marknadsföring, men sanningen är att det inte finns en enda råvara som löser alla våra problem.

Alla är vi olika och lever efter olika matvanor, och nyttig mat har inte alltid samma innebörd. För att definiera vad som anses vara nyttigt, är det något som är rikt på näring och har positiv inverkan på din hälsa.

Nedan listas några av de mest näringsrika råvarorna med många hälsofördelar, som du förhoppningsvis redan har i ditt hem.

Mörka gröna bladgrönsaker har högt fiberinnehåll och stora mängder av bland annat kalcium, järn, magnesium och vitamin C. De sägs även reducera risken för diabetes och hjärtsjukdomar. Frossa i grönkål, spenat, och sallad!

Jordgubbar, hallon och blåbär är bara exempel på bär som är sprängfyllda av antioxidanter, mineraler och fiber. Utöver att minska risken för cancer och hjärtsjukdomar, är bären effektiva för matsmältningen.

LÄS ÄVEN: Frossa i färskpotatis – det svenska guldet [Dagens PS] >

Sötpotatisen är fylld av fiber, kalium, samt vitamin A och C. Diabetiker gynnas av sötpotatis då blodsockret kontrolleras, och antioxidanterna minskar risken för cancer.

ANNONS
ANNONS

Ägg är något av det nyttigaste du kan äta, då de innehåller både protein och hälsosamma fetter, B vitamin och järn. Antioxidanterna i äggen stärker synen och bevarar ögonens hälsa.

Gurkmeja är den gula kryddan som har starka antiinflammatoriska effekter och har länge använts som naturligt läkemedel mot smärta, cancer, hjärtsjukdomar och diabetes. Tips! Kroppen har svårt att ta upp all näring i gurkmejan, men tillsammans med svartpeppar eller fett förenklas processen.

Andra exempel som är minst lika hälsosamma som de ovan är ingefära, yoghurt, lax, avokado, sjögräs, svamp, bönor och grönt te. Här kan du se hela listan av världens mest hälsosamma råvaror.

Istället för att hoppa på svåra dieter och utesluta matgrupper – fyll din kropp med näringsrik mat och addera mer av det till varje måltid, så kommer du på sikt äta mindre av det dåliga.

KÄLLA: 16 Superfoods That Are Worthy of the Title [Healthline] >