Dagens PS

Det fantastiska bilåret 2022 - en sammanfattning

Bilåret 2022 var ett fartfyllt sådant. (Foto: Högsta Växeln)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 dec. 2022Publicerad: 25 dec. 2022

Bilåret 2022 har varit ett fartfyllt sådant, inte minst för Högsta Växeln och Dagens PS. Den största nyheten var att vi slog ihop våra påsar i juni för att bilda Sveriges största bilsida.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har även gasat på med vår podcast – Dragläget. Men vad mer har året bjudit på?

Rekord – testat 170 olika bilar

Totalt har vi testat och provkört närmare 170 bilar – ett nytt rekord för vår del. Det har varit en rejäl bredd:

I termer av prestanda skiljer det 1 870 hästkrafter mellan den starkaste och svagaste bilen vi testat – Pininfarina Battista och Dacia Spring.

Det skiljer 42 år mellan den äldsta och nyaste bilen vi har testat – BMW M1 och Volkswagen Amarok.

ANNONS

Senaste nytt

Prisskillnad på över 30 miljoner kronor

Prisskillnaden mellan den billigaste och dyraste bilen vi har testat är 31 631 100 kronor – Mazda 2 Hybrid kontra Pininfarina Battista.

Dacia Spring

Dacia Spring Electric var tänkt att komma till Sverige. Men vad hände? (Foto: Dacia)

ANNONS
Battista framifrån

Battista börjar på strax över 31 miljoner kronor och alla kunders önskemål kan tillgodoses. (Foto: Marcus Berggren)

BMW M1 framifrån

BMW M1 är en designikon. (Foto: William Koitrand)

Ett år av elektrifiering

2022 har bjudit på oerhört mycket i termer av elektrifiering – både renodlade elbilar och hybrider av alla dess slag.

Det rör sig om bilar inom alla segment och både på hemmaplan samt utomlands.

De mest utmärkande elbilar vi fått möjlighet att ratta är:

Audi Q8 e-tron

BMW i7

ANNONS

Dacia Spring

Fisker Ocean

Lucid Air

Nio ET7

Pininfarina Battista

Porsche Taycan Sport Turismo

Polestar 2 BST

Rivian R1T

ANNONS

Volkswagen ID. Buzz

Dessutom har vi tagit del av ett elektrifierat motorsportsår – vi närvarade på Formel E med Nissan i maj och begav oss till Marocko i slutet av september för att se när Audis nya elektrisk Dakarrallybil – RS Q e-tron E2 – sattes på prov.

Vi har även provkört elektriska racingbilar i form av Cupra e-Racer, Cupra UrbanRebel Racing Concept samt konceptbilen Volkswagen ID. Xtreme.

Skribenten med Audi Q8 e-tron

Audis första elbil e-tron har fått ett facelift och det nya namnet Q8 e-tron. (Foto: Audi)

BMW i7

Bakifrån är nya BMW 7-serie slående lik Alfa Romeo 166. (Foto: BMW)

Fisker Ocean

Vi körde en av toppvarianterna. (Foto: Fisker)

Cupra e-Racer

Undertecknad var minst sagt nervös inför sitt möte med Cupra e-Racer. (Foto: Cupra)

Bilåret 2022 visar att fossilmotorn lever kvar

ANNONS

Även om året genomsyrats mycket av elektrifiering har även fossilmotorn spelat en stor roll under året som varit.

Vi har närvarat på en rad evenemang där just historiska bilar hyllas och där gammalt möter nytt – Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid Comosjön i maj bjöd både på bilar som Rolls-Royce Boat Tail – en handbyggd skapelse för över 200 miljoner kronor.

Vi gavs även möjlighet att ratta en 1981-års BMW M1 från BMW:s museum.

De motorhistoriska festligheterna fortsatte på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien där bilar av alla dess slag visades upp dynamiskt.

Höjdpunkten rent eventmässigt var emellertid Monterey Car Week i USA där vi under 10 dagar rattade en Polestar 1, en framtida ikon, och tog tillfället i akt att beskåda bilvärldens crème de la crème.

Vi närvarade på världspremiären av Bentley Batur, vi beskådade 100 år av Le Mans-bilar som tävlade på Laguna Seca Raceway och vi fick se varenda Ferrari-modell som någonsin tillverkats.

Vi har även under året provkört bilar som Audi R8 GT, Bentley Continental GT Speed, Ferrari 296 GTS, Rolls-Royce Ghost Black Badge, Range Rover och Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance.

Den fossila prestandabilen lever än, men i många fall är det med elektrifieringens hjälp – en trend som tveklöst kommer att fortsätta in i framtiden.

ANNONS
Audi R8 GT framifrån bilåret

Dagen till ära bjöd lyckligtvis på en torr bana. (Foto: Audi)

Bentley Continental GT Speed med ett hus i bakgrunden. bilåret

Bentley Continental GT Speed är en vacker pjäs, även om färgen på testbilen inte var det. (Foto: William Koitrand)

Ferrari 296 GTS med Karl Cajmatz bilåret

Vi är det enda skandinaviska mediet som var inbjudna att rasta Ferrari 296 GTS. (Foto: Ferrari)

En bil kommer lastad

2022 har även inneburit att vi har testat en hel del transportbilar på Högsta Växeln och Dagens PS. Vi provkörde nya Volkswagen Multivan på en tur till Åre, vi satte en Isuzu D-Max AT35 på prov på hemmaplan.

Vi testade även en Renault Kangoo – både en dieselvariant och den helt elektriska och vi närvarade även på körningen av exempelvis nya ID. Buzz Cargo, Ford e-Transit och nu senast Volkswagen Amarok på plats i Sydafrika.

Totalt bjöd bilåret 2022 på närmare 30 tester av olika typer av transportbilar.

Renault Kangoo E-Tech bilåret

Marcus åkte till Paris för att stifta närmare bekantskap med nya helt elektriska Renault Kangoo. (Foto: Carl Undehn)

ANNONS
Volkswagen Amarok på vägen

Volkswagen Amarok får en hel del uppmärksamhet. (Foto: Volkswagen)

Bilåret som bestod av många intervjuer

Under bilåret 2022 hann vi även med en mängd intervjuer – med bland andra Henrik Fisker, Christian von Koenigsegg, Volkswagens nya VD Thomas Schäfer, samt Mercedes chef för elbilar – Christoph Starzynski.

Vi gavs även möjlighet att växla några ord med Tom Kristensen – Mr. Le Mans – samt med bildesignern Peter Horbury, Kevin Czinger – grundare av Czinger Vehicles, och en rad andra.

Christian von Koenigsegg på Pebble Beach

Christian von Koenigsegg framför CC850, hans senaste skapelse. (Foto: Marcus Berggren)

Henrik Fisker bilåret

Henrik Fisker med sin nya bil, Fisker Ocean, på plats på motormässan i Paris. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagens VD Thomas Schäfer (vänster) och reporter Joel Sandberg (höger). (Foto: Elias Medelberg)

Vi blickar framåt

ANNONS

Vad kommer då 2023 att bjuda på? På Högsta Växeln och Dagens PS har vi alltid ambitionen att året som kommer ska bli bättre än året som varit.

Bilåret 2023 bjuder på en hel del nyheter och bilindustrins utveckling går i rasande fart. Vi kommer att förbli allätare och testa allt som går att testa – bilindustrin utvecklas på fler håll än bara det elektriska och det ger oss även ett bredare perspektiv.

Vi har även som målsättning att testa fler äldre bilar för att bilda oss en mer konkret uppfattning om hur mycket som ändrats i motorhistorien.

Vad mer vill du se mer inför bilåret 2023? Hör gärna av dig med dina tankar och funderingar. Full fart framåt!

250 GTO

Denna Ferrari 250 GTO var länge den dyraste bilen som någonsin sålts på auktion. (Foto: Goodwood)

McLaren F1 från sidan på Goodwood. bilåret

McLaren F1 är bestyckad med en V12 från BMW varför den är med och firar att BMW M fyller 50. (Foto: Marcus Berggren)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS