Folkabussen är lika ikonisk som Mona Lisa och när Volkswagen meddelade att de skulle lansera en helt elektrisk variant möttes det av enormt intresse. Nu har det äntligen blivit dags för en provkörning. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen ID. Buzz.

ANNONS

Läs vårt första intryck av ID. Buzz Cargo här.

Volkswagen ID. Buzz (2022)
Motor:
 Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sek
Toppfart: 145 km/h
Elektrisk räckvidd: 422 km
Vikt: 2 482 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4714/1985/1927 mm
Pris: Från 625 000 SEK

Nya elektriska folkabussen
Marcus var på plats i Köpenhamn (och Malmö) för att provköra den nya elektriska folkabussen. (Foto: Willy Priske)

Nostalgitripp av rang

Volkswagen hymlar inte direkt med att nya ID. Buzz är en modell med siktet inställt på det förflutna och det är just retrostuket som genomsyrar designspråket.

Elbilens intåg har gjort biltillverkares arv till något att bejaka, inte minst när nya aktörer utan historieböcker penetrerar marknaden.

Utseendet är likt konceptet som visades upp och uppmärksamheten vi fick av allmänheten under provkörningen i Danmark var genuint överväldigande.

Förbipasserande är oerhört nyfikna på den nya modellen och provsitter mer än gärna.

Prismässigt landar den 58 100 kronor över ID.4 men erbjuder mer utrymme och ett häftigare utseende även om räckvidden går lidande, något som förvisso vägs upp av den snabba laddningen.

ID. Buzz i Köpenhamn
Volkswagen ID. Buzz är bestämt trendig varför körningen genomfördes i Köpenhamn. (Foto: Volkswagen)

Rymdkänsla som heter duga i Volkswagen ID. Buzz

De intresserade förbipasserande som provsatt bilen på plats i Köpenhamn lär nog komma fram till samma slutsats som undertecknad.

Interiören följer det nostalgiska spåret i det att de korta överhängen bidrar till en oerhört rymlig kupé men med en rejäl dos moderniteter.

Baksätet är enormt rymlig och kan husera även de längsta av passagerare.

ANNONS
ANNONS

Till en början kommer det endast att erbjudas en femsitsig variant men en lång version med upp till sju säten är på ingång.

Även bagageutrymmet är kolossalt med sina 1 121 liter med sätena uppfällda och med sätena nedfällda kan den dubblera som skåpbil med sina 2 132 liter.

Totalt får den lasta 518 kilogram vilket om man räknar på det innebär att man måste resa hyfsat lätt för att inte överskrida totalvikten på 3 000 kilogram.

Infotainmentskärmen är fortfarande lite av ett skämt och långt ifrån intuitivt. Faktum är att det är så dåligt att det ligger till grund för att förra VD:n tvingades avgå.

Det är märkligt hur de inte har fått pejl på det ännu men det lär nog jobbas frenetiskt med att komma på en lösning.

Framtill möts man av en enorm instrumentbräda och körpositionen är bestämt lik den som man vant sig vid av samtliga generationer folkabuss – man sitter högt och med hjälp av armstöden är det 20-i-4-positionen på ratten som förespråkas, på typiskt Multivan-manér – precis som i T7.

I termer av miljötänk finns det inget djurläder att tillgå – endast veganskt sådant – och när bilnycklarna överlämnas till kunden är bilen helt koldioxidneutral tack vare att utsläppen för samtliga beståndsdelar i tillverkningsprocessen klimatkompenseras.

Volkswagen ID. Buzz interiör
Rymdkänslan är total i Volkswagen ID. Buzz. (Foto: Volkswagen)
Buzz bagage
Bagageutrymmet är kolossalt och det finns även plats att sova. (Foto: Volkswagen)

Snygg men slö

Nya Volkswagen ID. Buzz bygger som bekant på koncernens MEB-plattform, samma som i syskonen ID.4 och ID.5 samt även Audi Q4 och Skoda Enyaq. ID. Buzz debuterar inledningsvis med en elmotor bak – vilket innebär bakhjulsdrift – på 204 hästkrafter.

Tjänstevikten på 2 477 kilogram innebär att motorn måste jobba hårt för att få fart på ekipaget.

Resultatet är att ID. Buzz känns långsam – lite mer krut hade sannerligen inte varit ett ovälkommet inslag, något som reflekteras i prestandasiffrorna.

ANNONS
ANNONS

Med det sagt är det ingen prestandavagn vi har att göra med – vilket inte heller är något kunderna efterfrågar – men om bilen är fullastad och man ska upp på motorvägen från en kort motorvägspåfart kan det bli svettigt.

En fyrhjulsdriven variant är emellertid på tapeten och med de 299 hästkrafter den väntas ha – samma som i exempelvis ID.4 GTX – kommer den säkerligen kännas rappare.

Eldriften bidrar emellertid till att bilen känns pigg men att accelerera inför en omkörning alternativt upp på en motorvägspåfart är inte direkt en fartfylld upplevelse.

Likt andra MEB-bilar innebär de lågt placerade batterierna att tyngdpunkten är låg vilket tillsammans med bakhjulsdriften bidrar till fina köregenskaper.

Den känns i mångt och mycket som en ID.4 på styltor och det är egentligen körpositionen som är det mest utmärkande på ett positivt sätt.

På motorvägen sipprar en hel del vägljud in, inte minst i framsätesutrymmet. Det bidrar till en något bullrig upplevelse men ingenting som kan ses som överväldigande.

Baksätet gynnas av en bättre resonans men det lär nog inte vara lika problematiskt när skuffen är fullastad med diverse prylar för en aktiv livsstil.

ID. Buzz
Det sipprar in en hel del vägljud i Volkswagen ID. Buzz. men bilen är i alla fall mjuk. (Foto: Volkswagen)

Laddning och räckvidd för Volkswagen ID. Buzz

422 kilometer är den officiella siffran för Volkswagen ID. Buzz vilket för oss vidare till laddningsfrågan. I samband med att bilen börjar rulla på våra vägar kommer Volkswagen ha lanserat ett system som de kallar för ”Plug & Charge”.

Som namnet avslöjar handlar det om att bilen börjar ladda direkt när du stoppar in kontakten i en snabbladdare och sköter debitering via bilen, allt för att slippa 18 olika applikationer och laddbrickor.

5 till 80 procent avverkas på 30 minuter med 170 kW-snabbladdning, det högsta i ID-familjen.

ANNONS
ANNONS

Volkswagen menar på att van life-livsstilen fortfarande ska anammas med goda möjligheter till att köra långt samt även utrymme att sova i bilen.

Ett framtida test får utröna huruvida detta faktiskt stämmer.

framifrån
ID. Buzz går att ladda upp till hela 170 kilowatt vilket är det högsta i ID-familjen. (Foto: Volkswagen)

Summan av kardemumman

Volkswagen ID. Buzz är en av de mest efterlängtade modellerna på länge.

Volkswagen har anspelat hårt på modellens ikoniska familjeträd och levererar en bil som blickar både framåt samtidigt som inte backspegeln glömts bort.

Nya ID. Buzz kommer att sälja som vinterdäck i Sibirien mycket tack vare den gemytliga körupplevelsen, rymdkänslan och inte minst designen.

Det som drar betyget är den något undermåliga prestandan, det knepiga infotainmentsystemet och akustiken i interiören.

En mer genomgående provkörning på hemmaplan får emellertid utröna hur ID. Buzz faktiskt är att leva med.

bakifrån
ID. Buzz lär bli en riktig favorit bland svenska köpare. (Foto: Volkswagen)

Högsta Växelns första intryck av Volkswagen ID. Buzz

Slutbetyg: 4/5

Volkswagen ID. Buzz är den nya herren på täppan i ID-familjen. Med en oerhörd rymd, en retroinspirerad design och ännu snabbare laddning – allt till ett inte alltför orimligt pris – lyckas den väl med att ta sig an framtiden samtidigt som den tar hänsyn till sina rötter. Infotainmentsystemet är ett fortsatt irritationsmoment och mer prestanda hade inte suttit fel.

Läs även: Förhandsvisning av Volkswagen ID. Buzz [Högsta Växeln]
Läs även: Test av Volkswagen ID.3 [Högsta Växeln]
Läs även: Test av Volkswagen ID.4 [Dagens PS]
Läs även: Test av Volkswagen ID.5 [Dagens PS]
Läs även: Test av Volkswagen Multivan eHybrid [Dagens PS]