Dagens PS

Audi Q8 e-tron - nu med riklig räckvidd

Skribenten med Audi Q8 e-tron
Audis första elbil e-tron har fått ett facelift och det nya namnet Q8 e-tron. (Foto: Audi)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 20 dec. 2022Publicerad: 19 dec. 2022

Test: Audi Q8 e-tron
Audi lanserade sin första elbil e-tron år 2019. Nu har modellen fått ett facelift och det nya namnet Q8 e-tron. Vi har provkört på Lanzarote.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ursprungliga versionen av Audi e-tron var utan tvekan en lyckad modell, med över 150 000 exemplar tillverkade på bara fyra år.

En av modellens främsta styrkor var att den var en av de första elbilarna vars design inte basunerade ut “jag är en elbil” till omvärlden.

I stället såg den ut och kändes som en helt vanlig Audi-SUV som bara råkade vara eldriven, och detta verkar ha gått hem hos kunderna.

Det nya namnet är tänkt att bättre reflektera bilens plats i högst upp i det eldrivna modellutbudet. 

Den existerande, bensindrivna Q8:an kommer inte att gå i graven utan bilarna kommer att tillverkas parallellt framöver.

Audi Q8 e-tron rakt framifrån

Den nya grillen är tänkt att se mer elbils-aktig ut. (Foto: Audi)

Vinnande koncept i slipat format

Eftersom den ursprungliga Audi e-tron var så lyckad följer formspråket på nya Q8 e-tron den välkända devisen “if it ain’t broke, don’t fix it”.

ANNONS

Exteriört är faceliftet egentligen så blygsamt att det inte omgående är uppenbart vilka detaljer som är nya – bilen ser bara fräschare och modernare ut.

De mest märkbara förändringarna är den nya grillen som genom ett nytt mönster ska se mer elbils-aktig ut, samt den nya, tvådimensionella varianten av Audis klassiska, fyrringade emblem.

De elekroniska backspeglarna

De nymodiga kamerabackspeglarna är fortfarande inte lika naturliga att använda som riktiga speglar. (Foto: Audi)

De nymodiga kamerabackspeglarna finns fortfarande som tillval, och även om man vänjer sig vid dem med tiden är de fortfarande inte lika naturliga att använda som riktiga speglar.

Interiört har det inte heller hänt mycket, men det är inte nödvändigtvis ett problem. Med sin rena design och fina byggkvalitet känns inredningen nämligen fortfarande toppmodern.

För att vinna miljöpoäng är klädseln gjord i syntetiskt läder – läs lyxig vinyl – tillverkat av återvunna PET-flaskor.

Interiören på bilen

Interiört har det inte heller hänt mycket, men designen är fortfarande modern. (Foto: Audi)

ANNONS

Senaste nytt

Längre räckvidd och snabbare laddning

ANNONS

De viktigaste uppdateringarna i nya Audi Q8 e-tron hittar vi under skalet.

Bilen erbjuds nu med de tre drivlinorna Q8 50 e-tron, Q8 55 e-tron och sportiga S Q8 e-tron, vilka samtliga bjuder på fyrhjulsdrift och är tillgängliga i kombination med antingen SUV- eller Sportback-kaross.

Fokus har till stor del legat på att förbättra räckvidden, och man har därför monterat både effektivare elmotorer och nya batterier med 20 procent högre energidensitet.

Batteriet i 50-modellen är nu på 95 kWh, medan 55- och S-modellerna båda har ett batteri på 114 kWh.

Detta, kombinerat med faktorer som att luftmotståndet nu är lägre, sörjer för att räckvidden jämfört med gamla e-tron har växt med mellan 32 och 44 procent beroende på modellversion.

Audi Q8 e-tron snett bakifrån

Standardversionen av Q8 e-tron har en klassisk SUV-profil. (Foto: Audi)

Längst kommer man i Q8 55 e-tron Sportback med en räckvidd på upp till 60 mil.

Den maximala laddeffekten har också höjts. 50-modellen kan ladda upp till 150 kW, medan 55- och S-modellerna kan ta emot laddning upp till 170 kW. 

ANNONS

Enligt Audi är det dock inte den maximala laddeffekten som är allra viktigast, utan att man håller en hög genomsnittlig effekt under hela laddningen. 

Man har därför försett Q8 e-tron med en ovanligt platt laddkurva som håller sig över 100 kW till över 80 % laddning, vilket i praktiken betyder att laddningen inte saktar ner lika mycket när batteriet börjar bli fullt som den gör i andra bilar.

Slipade köregenskaper

Audi har också satsat på att förbättra vägegenskaperna.

Det gäller inte minst den nya prestandamodellen S Q8 e-tron, vilket var den första versionen som vi provkörde.

S-modellen skiljer sig bland annat från vanliga Q8 e-tron genom en något bredare spårvidd, större bromsar och ett slipat chassi.

Den är också utrustad med tre elmotorer i stället för de övriga drivlinornas två, med en samlad effekt på drygt 500 hästkrafter.

Sportback-versionen i profil

Q8 e-tron går också att få i Sportback-version. (Foto: Audi)

ANNONS

Resultatet av alla justeringar är att e-tron i S-utförande på bästa snabb Audi-manér bjuder på en kvick, kompetent, men något känslokall körupplevelse.

Vid sportig körning på Lanzarotes kurviga vägar uppförde sig bilen oklanderligt, med snabb och precis styrning, mycket grepp och bra bett på väg in i kurvorna.

Chassit är också välkontrollerat med måttlig krängning utan att komforten förefaller ha blivit lidande, och accelerationen är fullt tillräcklig för en bil med sportiga ambitioner. 

Bromsarna är också bra, bortsett från att pedalkänslan inte är helt naturlig i övergången mellan de regenerativa och de riktiga bromsarna.

Vanliga Q8 e-tron räcker gott

S Q8 e-tron är utan tvekan den trevligaste versionen av Q8 e-tron att köra, men det betyder inte att jag på något vis blev besviken när jag tog ett steg ner i modellhierarkin till Q8 55 e-tron.

Vanliga Q8 e-tron är självklart inte fullt lika atletisk som S-modellen. Det kränger lite mer i kurvorna, styrningen inger inte samma förtroende och bromsarna har inte samma bett.

Vad jag kunde avgöra – på Lanzarotes förvisso väldigt släta vägar – var det inte heller någon större skillnad i åkkomfort mellan bilarna. De var båda utrustade med luftfjädring och hanterade både stora och små ojämnheter med sofistikation.

ANNONS
Sportback versionen rakt bakifrån

Audi har satsat på att förbättra vägegenskaperna, inte minst i den nya prestandamodellen S Q8 e-tron. (Foto: Audi)

I min värld är Q8 e-tron emellertid inte en bil man köper för att köra snabbt, och prestandan i 55-versionen räcker gott till vardags.

Det vettigaste valet förefaller således vara att skippa S-modellen och satsa på maximal räckvidd till ett lägre pris i stället.

Summan av kardemumman

Med facit i hand måste man säga att transformationen av gamla e-tron till nya Q8 e-tron har varit särskilt lyckad. 

Bilen har förfinats på alla punkter och är en välbyggd, bekväm och lyxig el-SUV med en snygg, modern design, god praktikalitet och fina köregenskaper. 

Detta kombinerat med den markant förbättrade räckvidden har resulterat i en av de mest kompletta, kompetenta och välrundade bilarna i klassen.

Nya Audi Q8 e-tron kommer till Sverige under första halvan av nästa år.

ANNONS
Audi Q8 e-tron på öppen väg

Nya Audi Q8 e-tron är roligare att köra än tidigare. (Foto: Audi)

Högsta Växelns helhetsintryck av Audi Q8 e-tron

Slutbetyg: 4,5/5

Som helhet är Audi Q8 e-tron en väldigt kompetent och välrundad vagn. Den är bekväm, praktisk och lyxig, och erbjuder nu också en riktigt god räckvidd. Ett mycket lyckat facelift med andra ord.

Audi Q8 50 e-tron (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 335 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 491/505 km
Batteristorlek (brutto): 95 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 799 900 SEK

Audi Q8 55 e-tron (2023)

Motor: Elmotor fram, bak, 402 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 582/600 km
Batteristorlek (brutto): 114 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 894 400 SEK

Audi SQ8 e-tron (2023)
Motor: Elmotor fram, två bak, 503 hästkrafter, 973 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 210 km/h
Elektrisk räckvidd (suv/Sportback): 582/600 km
Batteristorlek (brutto): 114 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 1 013 300 SEK

ANNONS

Läs även: Volkswagen ID. Buzz Cargo – ikonen levererar
Läs även: Nya Škoda Enyaq RS iV är ett får i ulvakläder
Lyssna på: Podcast: ”Vi maxade en Jeep Wrangler i Dubai”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS