Dagens PS

Mercedes chef för elbilar: “framtiden är helt elektrisk”

Christoph Starzynski, chef för utvecklingen av Mercedes fick vi intervjua på plats i Paris. (Foto: Mercedes)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 27 okt. 2022Publicerad: 27 okt. 2022

Likt andra aktörer står Mercedes-Benz inför en omställning som heter duga. Andra aktörer uppfann emellertid inte bilen. Vi begav oss till Paris och intervjuade Christoph Starzynski, chef för Mercedes EQ, i samband med motormässan i Paris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mercedes EQ såg dagens ljus 2016 och 2018 kom den första modellen, EQC, till världen. Sedan dess har sex modeller pumpats ut, i syfte att i framtiden 100 procent elektrifiera Mercedes-Benz.

En av de senaste EQ-modellerna stavas EQS SUV. (Foto: Mercedes-Benz)

Elektriska bilar är framtiden

”Förr eller senare kommer alla bilar i framtiden vara helt elektriska” förklarar Christoph Starzynski.

Christoph är rent formellt Head of Development Electric Drive and Product Group Electric Vehicle Architecture vilket på svenska kort och gott blir chef för elbilar.

Det tyska märket står inför en omställning, inte bara i termer av elektrifiering, men även när det kommer till marknadsföring för att inte tala om namngivning.

”EQ är progressivitet kombinerat med lyx” insisterar Christoph. EQ är Mercedes första steg i att helt och hållet elektrifiera samtliga modeller, något som händer i olika takt världen över.

”Vägen framåt är tydlig – vi ska helt och hållet elektrifieras och vi tillägnar således våra resurser till den relevanta utvecklingen.”

Mercedes har dock inte helt övergett förbränningsmotorn utan Christoph berättar att ”vi kommer underhålla och erbjuda förbränningsmotorer så länge marknaden dikterar det”.

ANNONS

Märket saluförs för närvarande på närmare 200 marknader där elektrifieringsgraden går från 0 procent i till över 80 procent.

För närvarande består EQ-utbudet av sex modeller. Modellbeteckningsstrategin är inte helt glasklar – EQ står för el medan den sista bokstaven motsvarar respektive ”traditionell” modell.

EQS är med andra ord en elektrisk S-klass, EQE är en elektrisk E-klass och så vidare.

Logiken är emellertid inte vattentät då en EQA inte är en elektriska A-klass utan en elektriska GLA, medan en EQB är en elektrisk GLB och så vidare. Helt genomtänkt har alltså inte namngivningsstrategin varit.

EQE SUV

Mercedes-Benz EQE SUV ska bjuda på en elektrifierande körupplevelse. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes EQB 350

Det mer strömlinjeformade utseendet som EQB 350 stoltserar med gör att bilen är mer attraktiv än sitt fossilsyskon. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes EQ för hela slanten?

Innebär det då att EQ-modellerna successivt kommer att ta över hela modellutbudet?

Enligt Christoph väntas en ”förändring av beteckningarna som vår marknadsföringsavdelning kommer att rodda i” och ämnet är ett hett sådant inom vissa kretsar.

ANNONS

Mercedes modellutbud består till stor del av ruskigt ikoniska modeller som funnits längre än många länder.

Klivet vidare till elektrifiering är med andra ord inte så enkelt som man kan tro. ”Vi har en rik historia, vilket är en av våra styrkor” och Mercedes anser att det är viktigt att blicka fram samtidigt som de inte glömmer bort vad en Mercedes är.

Hur får man då en elektrisk Mercedes att kännas som en äkta Mercedes? Att differentiera elektriska modeller är bra mycket svårare än att göra samma för fossila bilar.

I Mercedes modellutbud finns det en rad olika modeller som etablerat en konkretisard upplevelse något som blir desto svårare när man för in elektricitet i ekvationen.

”Familjeträdet talar sitt tydliga språk – en AMG ska alltid kännas som en AMG, en G-klass ska vara en G-klass och en Maybach ska kännas som en Maybach”.

Enligt Christoph är det inte drivlinan som är det avgörande, utan det är i stället en fråga om hur man väljer att utmärka modellerna.

Det svåra blir att tillfredsställa de traditionella AMG-kunderna – rent historiskt är AMG-bilar prestandastinna och högljudda busbilar som verkligen tar vara på att de har en fossil pjäs under huven.

Den frihet som G-klassen inbringar inkräktas på i takt med elektrifieringen, något som ställer till det för den ikoniska modellens rykte som en globetrotter.

G-klass EQG

Världens mest kända G-klass, Otto, körde närmare 90 000 mil genom 215 länder. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS

Att elektrifiera en Maybach-produkt är dock väldigt rimligt – likt Rolls-Royce satsar Maybach på att ha så tysta modeller som möjligt.

Kunder – nya som gamla – har en bestämd uppfattning om vad de förväntar sig av en Mercedes, och det är märkets mål att leverera, oberoende av hur bilen i fråga drivs.

Det är något som ska genomsyra både körupplevelsen, men samtidigt hela processen när man köper en bil och på något sätt interagerar med Mercedes.

”Vi har fått erfara en 115 procent ökning av elbilsförsäljningen” fortsätter Christoph.

Fler och fler kunder köper Mercedes och i många fall är det äldre kunder som bytt märke för att sedan komma tillbaka när utbudet av elbilar kom i kapp.

En utmaning för Mercedes, som ett av världens mest eftertraktade märken, är naturligtvis att leva upp till kundernas förväntningar samtidigt som de ges utrymme att utvecklas och ge sig in i nästan helt outforskat territorium.

”EQS var vår första elektriska S-klass och även om det är smidigt att ha the benchmark internt leder det i stället till en rad andra utmaningar” förklarar Christoph. ”Det är viktigt att vi lyckas leverera från start men vi lär oss under tiden”.

Mindre än 10 procent av bilarna som Mercedes säljer världen över är helt elektriska men samtidigt har utvecklingen varit snudd på exponentiell, för att inte tala om hur mycket utbudet av elektriska Mercedes-bilar har växt.

När det kommer till den tidlöshet som förknippas med Mercedes-Benz innebär ”digitaliseringen och möjligheten att uppdatera bilar trådlöst att det är enklare” förklarar Christoph.

ANNONS

Mercedes har dessutom alltid kvar reservdelar till bilar i minst 30 år – något som även gäller elbilar – och när det kommer till EQ-bilar erbjuder de en 10-års garanti eller 250 000 kilometer.

Att framtiden är elektrisk är vedertaget vid det här laget, något som även Mercedes-Benz, bilens upphovsman, ställer sig bakom.

Märket står inför en rad nya utmaningar i stil med konsten att få en elbil att kännas som en Mercedes, en ny namngivningsstrategi, och säkerställa att respektive modell differentierar sig i den grad det krävs för att skilja mellan AMG, Maybach, eller G-klass.

”Varenda bil kommer att få en elektrisk drivlina. Frågan är bara när” avslutar Christoph. Vare sig man vill eller inte, går utvecklingen framåt i en blixtrande hastighet, något som flera i branschen håller med om.

Mercedes-Benz EQS 450+ framifrån

Mercedes-Benz EQS 450+ är en sann djurvän. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Mercedes-Benz står inför en rad utmaningar. Det som är säkert är emellertid att elektrifiering kommer att vara en bestående del av märkets strategi.

Deras olika varumärken – AMG, G-klass, Maybach – kommer att leva vidare, men i form av elbilar.

Med det sagt kommer tyskarna att underhålla sitt fossila utbud, så länge marknaden efterfrågar det. De ska alltså inte pracka på marknaden något, utan i stället låter de politiska styrmedel ansvara för den omställningen.

ANNONS

Oavsett vilket märke det rör sig om innebär elektrifieringen att man måste anamma en annan approach när det kommer till att säkerställa att bilen i fråga känns som exakt vad det är – i det här fallet en Mercedes.

I tyskarnas fall handlar det dels om körupplevelsen – i den mån det går – men det handlar även om allt runtomkring – det vill säga service, kundupplevelse och så vidare.

Framtidens Mercedes är elektrisk, men när exakt det sker återstår att se. Märket har en pragmatisk syn på det hela samtidigt som de har ett enormt starkt varumärke att leva upp till. Vad tror du, är framtiden elektrisk?

Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQB
Läs även:
Recension av Mercedes-Benz EQS
Läs även: Mercedes-Benz EQE SUV ska sopa banan med Tesla

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS