Dagens PS

Volkswagen ID. Buzz Cargo - ikonen levererar

Volkswagen ID. Buzz Cargo är en högst efterlängtad modell i ett hav av el-burkar. (Foto: Volkswagen)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 20 dec. 2022Publicerad: 19 dec. 2022

Test: Volkswagen ID. Buzz Cargo

ANNONS

Mest läst i kategorin

Segmentet eldrivna skåpbilar växer snabbare än en tonårsgrabb. Av dem är Volkswagen ID. Buzz är en av de mest eftertraktade modellerna. Vi har lagt i Högsta Växeln och recenserat den.

Det finns redan ett saftigt urval av kompetenta el-burkar på marknaden. Renault Kangoo E-Tech Electric är i skrivande stund herren på täppan enligt oss på redaktionen.

Som arbetshäst är den helt enkelt bäst, bättre än den nya folkabussen också. Men ID. Buzz Cargo riktar sig mot en annan typ av kund. Låt mig förklara.

Volkswagen ID. Buzz Cargo Design

Inget annat på marknaden liknar retroinspirerade Volkswagen ID. Buzz Cargo. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Buzz Cargo sticker ut från mängden

Det alla elektrifierade yrkeskärror hittills har haft gemensamt är att de sett ut precis som deras fossildrivna motsvarighet. Här differentierar sig ID. Buzz Cargo som för det första saknar en fossil tvilling, och för det andra ser väldigt eldriven och futuristisk ut.

Designen får den att dra åt sig fler blickar än alla andra skåpbilar tillsammans. Att hämta inspiration från en legendarisk modell har sannerligen gjort susen för att synas på vägarna.

Folk höjer blicken, ställer frågor och visar genuint intresse, för en skåpbil. Det kan man inte säga om någon annan konkurrent.

För företag som investerar i en elektrisk flotta kommer ID. Buzz Cargo i sig fungera som en form av automatisk marknadsföring.

ANNONS
Volkswagen ID. Buzz Lastutrymme

Den må inte kunna lasta mest, men den lastar med stil. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Varför ska mitt företag köra ID. Buzz Cargo?

Buzz positionerar sig mitt emellan Caddy och Transporter i Volkswagens modellutbud i termer av lastvolym. Den rymmer 3,9 kubikmeter – motsvarande två EUR-pallar – i lastutrymmet.

När det kommer till lastvikt är ID. Buzz Cargo begränsad tack vare dess redan höga vikt. 

Totalvikten ligger på 3 000 kg och 630 kg är lastvikt. Caddy Cargo kan lasta lika mycket trots storleksskillnaden. Transporter kan lasta upp till 1 200 kg.

Även släpvagnsvikten begränsas tack vare eldrift och hög vikt, vilket resulterar i en dragvikt på 1 000 kg, 500 kg mindre än Caddy och mindre än hälften av Transporter klarar av.

Jämte andra i segmentet ser lastsiffrorna inte lika snåla ut.

De här siffrorna kommer till stor del bestämma vilka företag som kan använda sig av ID. Buzz Cargo. 

Fjädringen parerar imperfektioner med såväl tomt som fullt skåp. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

För de som kan finns det dock många anledningar att välja ID. Buzz Cargo.

De lastutrymmen som finns är både smarta och användarvänliga. Paketeringen är väldigt genomtänkt då modellen – till skillnad från de flesta andra elektriska skåpbilarna – är utvecklad som en elbil från grunden upp.

Besparingarna som ett företag kan dra nytta av, bara i skatt och bränsle, rättfärdigar det högre priset.

Utöver det får man väga in hur mycket man värderar designen och imagen den medför.

Nästan fullträff

Kupén i testbilen var försedd med bänksäte som rymmer tre vuxna, men det gäller att relationen mellan dem är god.

Designen och materialvalen är smarta. Tygstolarna är både ergonomiska och komfortabla. Utrymmena är generösa och det finns en hel del förvaring för diverse tumstockar och proviant.

Den delen av interiören som inte har utvecklats med samma intelligens är infotainmentsystemet med tillhörande touch-klimatkontroller.

Jag har aldrig känt ett lika stort behov att använda mig av Apple CarPlay som i ID. Buzz Cargo.

ANNONS

Det löser dock bara halva problemet, då klimatinställningarna är katastrofala och näst intill trafikfarliga. 

Bakom ratten på Volkswagen ID. Buzz Cargo

Det är extremt trivsamt bakom ratten, förutom när man behöver fiffla med klimatpanelen. (Foto: Volkswagen)

Bakom ratten

När man har hoppat upp i cockpit kan man blicka ner på personer i sina G-Wagen vid rödljusen. Sikten ut från den höga körpositionen är väldigt bra.

Tack vare eldriften rullar man iväg sömlöst och om kunden har beställt snabbleverans går det att brassa på rejält. Den är genuint rolig att köra, vilket inte är helt oviktigt om arbetsplatsen är just bakom ratten.

Hela körupplevelsen är fantastisk. Styrningen har precis rätt tyngd och vid fullt rattutslag känns det som att man kan svänga på stället. Svängradien tillåter för mycket smidigare manövrar i tajta kvarter.

En stor bidragande faktor till den harmoniska och ergonomiska upplevelsen är tystnaden. Det är nämligen först i hastigheter runt 120 km/h som vindljud börjar leta sig in i kupén. 

ID. Buzz finns med antingen två eller tre platser framtill. (Foto: Volkswagen)

Avsaknaden av dieselknatter, avgaser och annat buller är något som definitivt går hem hos Arbetsmiljöverket.

ANNONS

Fjädringen lyckas med konsten att vara väl kalibrerad med både ett tomt och fullt skåp. Att tillbringa tid bakom ratten som del av en arbetsdag gör man gärna i ID. Buzz Cargo.

Den klarar dessutom av att köras upp till klassledande 415 kilometer (vilket i verkligheten blir närmare 300) på en laddning. Skulle det inte räcka finns imponerande snabbladdning som jag uppmätte till 187 kilowatt att tillgå. 

Det är mer än dubbel så snabbt som Renault Kangoo E-Tech Electic kan ladda, och det är om Renaulten har extrautrustats med sin snabbaste laddning.

Volkswagen ID. Buzz Cargo Exteriör

Bahjulsdrift, en hel del pulver och en lågtyngdpunkt gör nya folkabussen genuint rolig att ratta. (Foto: Volkswagen)

Summan av kardemumman

Volkswagen ID. Buzz Cargo gynnas av att den är en elektrisk transportbil byggd på en plattform för eldrivna fordon.

Den erbjuder därför ett helhetspaket som andra konkurrenter får svårt att mäta sig med.

Användarvänliga lastutrymmen, klassledande räckvidd och laddhastighet samt en lysande körupplevelse hör till de saker som gör ID. Buzz Cargo väldigt tilltalande, för att inte nämna designen.

Ställer man den bredvid en Maxus e-Deliver 3, Renault Kangoo Electric och Ford E-Transit blir det snabbt tydligt vilken exempelvis en florist helst sätter sin logga på. ID. Buzz Cargo är effektiv marknadsföring på fyra hjul.

ANNONS

Folkabussen förblir en bil som inte är för alla, men är briljant för somliga. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Buzz Cargo (2022)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sek
Toppfart: 145 km/h
Elektrisk räckvidd: 415 km
Vikt: 2 362 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4712/1985/1927 mm
Pris: Från 489 000 SEK ex moms

Högsta Växelns helhetsintryck av Volkswagen ID. Buzz Cargo

Slutbetyg: 4/5

Volkswagen ID. Buzz Cargo är inte en transportbil för vem som helst. Den lämpar sig bättre för event-företagaren som vill göra ett gott intryck, än för hantverkaren.

Om man kan leva med de någorlunda låga lastsiffrorna och det hemska infotainmentsystemet, är ID. Buzz ett klockrent val för den som avverkar många mil bakom ratten i tjänsten.

Läs även:  Nya Renault Kangoo Electric provkörd: hantverkarens nya favorit

Läs även: Ford E-Transit Custom – ny elektrisk favorit

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]