Dagens PS

Koenigsegg - ”Det är bättre att inte ha någon bil alls”

Christian von Koenigsegg på Pebble Beach
Christian von Koenigsegg framför CC850, hans senaste skapelse. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 30 aug. 2022Publicerad: 29 aug. 2022

Att Christian von Koenigsegg har en skarpare hjärna än vad hans bilar har hästkrafter är ingen nyhet. I samband med en genomgång av hans senaste skapelse – nygamla Koenigsegg CC850 – intervjuade vi Christian om och elektrifiering och framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Christian von Koenigsegg på Pebble Beach

Christian och hans fru Halldora på artonde hålet på Pebble Beach. (Foto: Marcus Berggren)

Toppen av (bil)världen

”Folk klättrar uppför Mount Everest trots att det inte är bekvämt och mysigt och risken för att man dör är överhängande.” förklarar Christian von Koenigsegg. Vi befinner oss på artonde hålet på golfbanan Pebble Beach i sällskap av totalt elva Koenigsegg-bilar.

Christian har precis förklarat hur den revolutionerande växellådan, en pjäs som är både automatisk och manuell, i Koenigsegg CC850 fungerar. Vi förundras över var drivet och idéerna kommer ifrån.

”Det är en process. Om vi gör så här, då kan vi göra så här”. Växellådan i CC850 är en vidareutveckling av den som man finner i Jesko, kallad LST.

LST står för Light Speed Transmission och använder sig av sju separata kopplingar i syfte att minimera växlingstiden.

I CC850 får man i stället 9 kopplingar och möjlighet att köra bilen som en 6-växlad manuell eller en 9-stegad automatlåda.

Christian är uppenbart exalterad över den nya bilen – den exakta bilen på plats i Monterey är hans 50-års present till sig själv – ”det vore kul att göra en hommage till CC8S som har en manuell växellåda”.

ANNONS

Sagt och gjort. Christian vill att saker och ting ska vara krångliga och att det ska finnas massa utmaningar. Det är ett tänkt som genomsyrar organisationen i det stora hela.

Christian von Koenigsegg på Pebble Beach

På plats fanns det totalt elva Koenigsegg-bilar. (Foto: Marcus Berggren)

Full fart mot framtiden

När vi styr samtalet mot framtiden förklarar Christian att ”vi måste ta med oss något nytt till marknaden som gör att en sportbilskund blir intresserad” eftersom snabba elektriska hyperbilar redan finns i form av exempelvis Pininfarina Battista.

Koenigsegg har redan gett sig in i den elektrifierade bilismens värld med Gemera. De har utvecklat egna elmotorer, inverters, och batterier.

”Det börjar bli galet att ha teknologin bara för oss själva” fortsätter han. Märket har som målsättning att sälja teknologi av olika slag för att skapa mer volym.

En hyperbil må vara en fantastisk plattform för att visa upp revolutionerande ingenjörskonst men det är knappast ett effektivt sätt att få ut saker och ting till den stora massan, något som till viss del ligger till grund för många av Koenigseggs innovationer.

Det svåra är emellertid inte att övertala nuvarande kunder utan det är att övertala nya. Koenigsegg-familjen är inte särskilt stor och Christian och Halldora, Christians fru, har en väldigt intim relation med sina kunder.

ANNONS

”Vi måste kunna utnyttja elsystem för att göra något helt annat än bara en vanlig sportbil i termer av aerodynamik och på något sätt måste bilen vara lätt för att en sportbil ska väga lite” vilket är ett sätt att få in nya kunder.

Christian von Koenigsegg

Bilarna på plats var inlånade av kunder. (Foto: Marcus Berggren)

Elbilar är ett måste

När det kommer till dagens elektrifieringstrend är Christian minst sagt balanserat ”Första uppfattningen var obalanserad, den här uppfattningen är obalanserad, det bästa är någonting mitt emellan”.

Med det sagt kommer Koenigsegg säkerligen att göra en elbil men då är det en fråga om att göra något helt nytt och radikalt som verkligen tar vara på de paketeringsmöjligheter som elbilar möjliggör.

“Det är ju bättre att att inte ha någon bil alls” om man ska göra det som är bäst för miljön menar Christian. Tillverkningar av elbilar använder sig som bekant av betydligt fler resurser.

Koenigsegg CC850

Vi var på plats i Monterey för att bevaka Monterey Car Week. (Foto: Marcus Berggren)

En balansgång av rang

ANNONS

Koenigsegg tampas med den knepiga balansgången mellan exklusivitet och ett behov av att faktiskt tjäna pengar – den enorma efterfrågan på CC850 gjorde att Koenigsegg häromdagen gick ut med att de ökar produktionen från 50 till 70 bilar.

”Ju färre bilar per upplaga, desto fler bilar måste utvecklas” förklarar Christian.

Med det sagt är alla Koenigsegg-bilar slutsålda fyra år framöver och det har inte funnits en enda inställd beställning.

Att märkets kunder inte är konjunkturkänsliga lär knappast komma som en överraskning.

Det räcker med att kasta ett getöga på segmentet i sin helhet – 16-cylindriga Bugatti Mistral, som rent objektivt saknar samma nivå av innovation som exempelvis Koenigsegg CC850 var begränsad till 99 enheter och alla var slutsålda till innan bilen visades upp för allmänheten till ett högre pris än den svenska hyperbilen.

Samma mentalitet, annat tillvägagångssätt

”Vi vill fortsätta att vråla och spruta eld utan att förstöra miljön” avslutar Christian med. En röd tråd i Koenigseggs modellutbud är användningen av förnyelsebara bränslen, mer specifikt etanol.

Den miljöpåverkan en bil i hyperbilssegmentet har är otroligt liten, mycket tack vare att de rullar så otroligt lite jämfört med en bruksbil.

ANNONS

”Det är lite som att springa ett maraton” förklarar Christian. Man ger sig inte ut direkt och kutar 42 195 meter utan man övar och övar.

Det samma gäller fordonsindustrin och inte minst en sådan liten spelare som Koenigsegg de facto är.

Koenigsegg CC850 BAKIFRÅN

Utseendet kombinerar nytt med gammalt. (Foto: Koenigsegg)

Den svenska stoltheten

Med siktet inställt på vägen framåt och en fot i historieböckerna och en i framtiden ser Koenigseggs resa framöver minst sagt lovande ut.

Det blir en fråga om att ta hänsyn till vad kunderna efterfrågar samtidigt som märket ska förbli relevant med den rådande utvecklingen.

Med Christian von Koenigsegg som ”springer dit han behövs” finns onekligen förutsättningarna på plats för att båda vråla och spruta ut eld samtidigt som miljön tas i beaktande.

Hyperbilsarenan är lika tuff som Colosseum var 200-talet före Kristus men med Koenigsegg med i matchen kan vi som svenskar vara både lugna och stolta.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS