Dagens PS

Audi R8 GT provkörd - slut på det roliga?

Audi R8 GT sladdar förbränningsmotorn
Förbränningsmotorn närmar sig slutet. (Foto: Audi)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 25 nov. 2022Publicerad: 25 nov. 2022

Audi R8 är en av få nya bilar du kan köpa med en mittmonterad V10-motor. Som en hyllning till den utrotningshotade motorn har Audi nu släppt en specialversion Audi R8 GT RWD, det närmaste en väglaglig Le Mans-bil med fyra ringar i grillen du kan komma.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi tog oss till Monteblanco-banan i Spanien för att sätta den på prov.

Audi R8 GT framifrån

Dagen till ära bjöd lyckligtvis på en torr bana. (Foto: Audi)

Spoilers och splitters en masse

R8 skulle kunna beskrivas som Audis idé av en Ferrari, en sexig supersportbil med en fläskig mittmonterad motor.

För 12 år sedan släpptes specialversionen GT. Idén var att skapa en råare upplevelse än i en vanlig, någorlunda rimlig (åtminstone för att vara en superbil) R8.

Nu har det alltså blivit dags igen och receptet förblir oförändrat. Som bas har Audi använt en R8 V10 RWD Performance och sedan adderat spoilers och splitters en masse.

Designfilosofin bakom bilen beskrivs nog bäst som über-maximalism. Snyggt? Inte särskilt. Ballt? Mycket!

Unikt för R8 GT är även svarta specialfälgar, skalstolar och alcantara-ratt. Stolarna tappar tyvärr en del justeringsmöjligheter vilket gör att jag som lång förare bara nästan får plats, men samtidigt är man tacksam för dem i snabba bankurvor.

ANNONS
Audi R8 GT interiör

Stolarna erbjuder en hel del stöd när det vankas dynamisk körning. (Foto: Audi)

Audi R8 GT bakifrån

Nya Audi R8 GT ser extrem ut. (Foto: Audi R8 GT)

ANNONS

Senaste nytt

Hårdare, stötigare och sportigare

Under skalet sitter sportigare stötdämpare, ett styvare chassi och keramiska bromsar kraftfulla nog att sätta stopp på ett australiensiskt vägtåg.

’GT’ i denna Audis fall åsyftar alltså inte en kontinentkryssare utan snarare en racingbil.

R8 GT:s kronjuvel är naturligtvis motorn som Audi stolt visar upp genom bakrutan.

Det rör sig om den 5,2 liter stora V10:an vars effekt har pumpats upp till imponerande 620 hästkrafter som går ner i backen via en sju-stegad dubbelkopplingslåda och därefter bakhjulen.

Audi R8 GT sidan

Bromsarna biter likt en krokodil. (Foto: Audi)

ANNONS
Audi R8 GT bakifrån

Kraften går ner till backen via bakhjulen, något som får bilen att kännas galnare. (Foto: Audi)

Audis version av ”ska ’ru ha hjälp å sladda?”

Audi har även utvecklat en funktion de kallar ”Torque Rear” vilket enkelt förklarat är sju olika lägen för hur av eller på ESP-systemet ska vara. Detta ska underlätta för den mest korvfingrade att sladda.

Rent praktiskt fungerar det på så vis att man bara ska behöva trycka plattan i mattan när sladden väl har initierats och sedan göra alla korrigeringar via ratten.

Detta kräver viss tillvänjning eftersom man instinktivt vill gå av gasen när bilen börjar rotera men när man väl hittar balansen gör systemet uppgiften enklare.

När man väl ska kasta ut bilens derrière inser man snabbt att R8 GT i mångt och mycket är ett verktyg som man måste hantera med stor precision och respekt.

Även med diverse hjälpsystem är detta inte en lättkörd bil, men samtidigt en oerhört belönande sådan när man väl uppnår harmoni med maskinen.

Audi R8 GT sladdar

R8 GT har ett system som hjälper till att bjuda upp till dans. (Foto: Audi)

ANNONS
Audi R8 GT sladd

Man kör gärna R8 GT för kung och fosterland. (Foto: Audi)

Audi R8 GT ställer höga krav på finess

Ute på motorbanan blir detta än mer uppenbart. Under det första varvet tog jag varenda kurva på tok för snabbt vilket bara resulterade i icke önskvärd överstyrning och att antisladdsystemet dödade all acceleration ur kurvan.

Efter några försök började jag emellertid få till kurvtagningen och kunde avancera till att bemästra det påföljande gaspådraget, vilket också kräver stor finess.

Man kommer inte särskilt långt genom att bara trycka gasen i botten såvida man inte vill köra med konstant bredsladd.

Audi R8 GT på bana

Audi R8 GT är långt ifrån lättkörd. (Foto: Audi)

Endast 333 exemplar kommer att tillverkas. (Foto: Audi)

Audi R8 GT kräver att man är en fena på bilkörning

ANNONS

Körupplevelsen i en R8 GT på gränsen är en oerhört taktil upplevelse. V10-motorn sjunger med höga noter någon decimeter bakom öronen och däcken skriker när man plågar dem igenom kurvorna.

Samtidigt inser jag också att det kräver en enorm körförmåga för att vrida ur det mesta på banan från en så extrem bil som en Audi R8 GT.

Den begränsande faktorn blir därför sannolikt personen bakom ratten eftersom bilen i sig är så fruktansvärt kapabel. Men naturligtvis kan man fortfarande ha roligt, även fast antisladdsystemet räddar upp ens klumpiga manövrar.

Nya R8 GT är det närmsta en väglaglig Le Mans-bil Audi någonsin har tillverkat. Vill du ha en behöver du strax över två miljoner kronor.

För de miljonerna får du inte bara en bil vars gränser du sannolikt aldrig kommer att kunna nå, men samtidigt också något exklusivt.

Audi kommer nämligen bara att tillverka 333 enheter varav 10 kommer till Sverige.

Audi R8 GT är våldsamt snabb. (Foto: Audi)

Det går inte att bara tuta och köra i R8 GT om man ska få ut något av upplevelsen. (Foto: Audi)

ANNONS

Audi R8 GT (2023)
Motor: 5,2-liters, V10, 620 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 318 km/h
Vikt: 1 570 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4496/1964/1237 mm
Pris: Från 2 207 900 SEK

Högsta Växelns första intryck av Audi R8 GT

Slutbetyg: 4,5/5

Nya Audi R8 GT vinkar adjö till V10 som motor och det rör sig sannerligen om ett avsked som heter duga. Den går att ha roligt i men måste hanteras med största möjliga respekt.

Vi gavs även möjlighet att åka med i racingbilen Audi R8 GT3. (Foto: Audi)

Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi dränkte en bil i Stilla havet” 
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Läs även: Recension av Bugatti Chiron
Läs även: Recension av Pininfarina Battista

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS