Dagens PS

Nya Fisker Ocean provkörd - en framtida favorit

Fisker Ocean
Fisker Ocean kommer upp till 707 kilometer på en laddning. (Foto: Fisker)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 09 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

Fisker är ett märke som vi har följt med spänning det senaste året. När vi gavs möjlighet till en kort provkörning av en förseriebil av den första modellen Fisker Ocean i Österrike tackade vi ja utan att tveka. Nedan följer våra första intryck.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Henrik Fisker är den legendariske bildesignern som mot alla odds reste sig från askan, likt en fågel fenix, och andades liv i varumärket som bär hans namn än en gång.

Med siktet inställt på volym

Först ut i modellfamiljen är den mellanstora suven Ocean. Som väntat av en produkt från mannen som ritat BMW Z8 och Aston Martin DB9, ser Ocean riktigt bra ut.

För att vara en suv är den relativt låg och slank, och karossen har breddats rejält vid skärmarna.

Det här är en bil som har en muskulös närvaro på vägen samtidigt som den är stor nog för att vara genuint praktisk.

Fisker Ocean

Fisker Ocean fokuserar mycket på design.. (Foto: Fisker)

ANNONS

Senaste nytt

Ett tilltalande helhetspaket

Henriks vision med Ocean var inte bara att skapa en snygg bil, för sådana finns det ju trots allt många av. Hans bilar ska också bygga på ett gäng kul och unika idéer.

ANNONS

Några exempel på dessa är att alla bilens rutor, med undantag för vindrutan, går att veva ner, det öppningsbara glastaket är täckt av solpaneler som laddar batteriet, och den enorma infotainmentdisplayen kan roteras elektroniskt från stående till liggande läge.

Dessutom ska Ocean kunna rulla 630 km på en laddning och priset ligger på mellan 450 000 och 750 000 riksdaler vilket framstår som tämligen rimligt i förhållande till vad man får.

På pappret framstår alltså Fisker Ocean som en fullträff, varför jag var mer än spänd på att få slå mig ner bakom ratten på bilen.

Fisker Ocean

Fisker Ocean börjar på 450 000 kronor och lanseras i mars. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean är rapp och snygg

Viktigt att nämna är att jag fick testa en förseriebil som inte är helt representativ för hur den slutgiltiga versionen kommer att vara.

Testbilen var en Hyper Range-variant som har en motor på vardera axel med totalt 550 hästkrafter. Accelerationen är därför så våldsam som man kan förvänta sig, 0-100 km/h går på under fyra sekunder.

Vid full acceleration känner man dock att vridmomentet drar något i ratten, till följd av att funktionen för att skyffla runt vridmomentet mellan fram- och bakhjul, så kallad ’torque vectoring’ inte har aktiverats på förseriebilarna.

ANNONS

Produktionsvarianten kommer emellertid att komma med denna funktionalitet. Fisker undersöker också att bygga in ett körläge där huvuddelen av kraften skickas till bakhjulen för mer entusiastisk körning.

Fisker Ocean

Vi åkte till Graz i Österrike för att provköra nya Fisker Ocean. (Foto: Fisker)

Fokus på staden snarare än racingbanan

Snabbt blir det tydligt att Fisker har konfigurerat Ocean för att vara så trygg och säker på vanliga vägar som möjligt, snarare än att attrahera busungar med kepsen bak-och-fram.

På höghastighetsbanan är det snudd på omöjligt att provocera fram överstyrning.

Bilen tenderar snarare mot understyrning men det sofistikerade ESP-systemet bromsar snabbt individuella däck för att återställa önskad kurs.

I övrigt är Fisker Ocean lättkörd, bekväm och tyst, åtminstone på den lena asfalt som täckte testbanan. Hur den presterar på våra grova vägar får ett mer utförligt test i framtiden utröna.

Fisker Ocean

En av Oceans främsta egenskaper är hållbarhet. (Foto: Fisker)

ANNONS

Inte helt klart

Slutsatserna som kan dras av min korta provkörning av förseriebilen är något begränsade men jag måste säga att det hela ser mycket lovande ut.

De första bilarna till svenska kunder kommer att levereras i mars 2023.

Varianten vi körde var en förseriebil. (Foto: Fisker)

Fisker Ocean har solcellstak. (Foto: Fisker)

Läs även: Henrik Fisker – “vi ska hinna före Polestar”
Läs även:
Fisker kan inte möta efterfrågan
Läs även: Intervju med Henrik Fisker i Barcelona  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS