Mazda har länge varit en biltillverkare som har visat sitt intresse för körglädje till ett konkurrenskraftigt pris. Tankarna förs till MX-5, RX-7 och mer nyligen CX-60. Vad man inte har dykt djupt ner i är världen av elektrifiering.

ANNONS

På sistone har man dock försökt introducera allt fler elektrifierade modeller. När Toyota fick en uppsjö med beröm för sin Yaris blev man uppenbarligen intresserad.

Nu har Mazda bett om att få kopiera den japanska klasskompisens läxa. 

Frågan är om det finns anledning att välja kopian över originalet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mazda 2 Hybrid.

Mazda 2 Hybrid (2022)
Förbränningsmotor: 1,5-liters, 3-cylindrig bensinmotor (92 hästkrafter), elhybrid, totalt 116 hästkrafter, 120 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Vikt: 1,201 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3940/1745/1500 mm
Pris: 218 900 SEK (testbil cirka 269 200 SEK)

Mazda 2 är identisk till Toyota Yaris på utsidan (Foto: Morgan Petri)

En klockren kopia

Först av allt vill jag bara säga att den här recensionen kommer att förhålla sig till Toyota Yaris Hybrid, den närmaste konkurrenten för Mazda 2 Hybrid. 

Efter några år av att ha sett varje städfirma i Sverige köra runt i Toyota Yaris har nog de flesta hunnit bilda en åsikt angående utseendet.

När Toyota… förlåt mig, Mazda 2 dyker upp i backspegeln är det som att se en arg bålgeting.

Värt att nämna är att man har varit duktig på att kopiera och det enda som skiljer Yaris- och Mazda 2 Hybrid åt är emblemen, minus det Toyota-typiska hybrid-emblemet.

ANNONS
ANNONS

Det betyder givetvis att allt det positiva och negativa som stämmer in på Mazdan även gäller för Toyotan.

Fronten och hela designspråket är aggressivt vilket tilltalar somliga och andra inte. 

Ett sportigt och självsäkert designsppråk (Foto: Morgan Petri)

Personligen gillar jag den sportiga looken och likheterna till GR Yaris som från många håll är svår att differentiera.

Mazda 2 ser självsäker ut och kommer knappast att välta som traktorerna i Bilar vid ett möte.

Man får hålla sig i spåren

Precis samma sak stämmer även invändigt, surprise surprise. Det innebär att man kan leva gott om man är selektiv med vad man interagerar med. 

Till det överraskande kvalitativa hör lyckligtvis ratten och växelspaken som känns riktigt gedigna.

interiör
Foto: Morgan Petri

Vandrar man vidare är det som att åka offpist; man stöter på nästan obehandlade områden där billiga plastpaneler och diverse plastbitar vill rymma ur kupén vid första bästa möjlighet.

Utrymmet har man maximerat genom att utöka hjulbasen och Mazda 2 har en tillräcklig rymd. Bäst lämpad är den nog som fyllo-taxi för vänner snarare än familjevagn.

Teknologiskt kompetent

Väl bakom ratten uppskattar man snabbt mängden funktioner som man har lyckats få in i en B-segmentskärra.

ANNONS
ANNONS

Head-up-display, adaptiv farthållare, Apple CarPlay och Android Auto, LED-strålkastare och baklyktor. Ja, listan fortsätter och är förvånansvärt lång.

Teknologin överträffar prislappen och får Mazda 2 Hybrid att kännas betydligt mer ombonad och inte alls som en mekanisk burk.

Den delar givetvis teknologin med Toyota Yaris, men erbjuder lite annorlunda prissättning och krimskrams vid varje utrustningsnivå.

Instegsmodellen är i runda slängar tio tusen kronor billigare än Yaris och pristaket är lägre.

Mazda 2 front
Foto: Morgan Petri

Liten hund, stor attityd

Teknologi i sig kan dock sällan rädda en bil helt och hållet. Den behöver också vara bra i grunden.

Trots dess storlek och (på pappret) slöa acceleration imponerar Mazdan med sina köregenskaper. 

Bilen står jämt på alla fyra och känns stabil åtminstone ända upp till den nationella hastighetsgränsen.

Den upplevda accelerationen är imponerande, mycket tack vare den skjuts hybrid-drivlinan bidrar med. Den har trots allt fler kusar än en Golf GTI Mk1 och hybrid-skjutsen döljer vikten väl.

I högre hastigheter blir det dock tydligt att man inte har och göra med en autobahn-missil. Motorn och CVT-lådan trivs helt klart bäst i stadstrafik eller på småvägar.

ANNONS
ANNONS

Väghållningen är extraordinär och gokart-känslan är påtaglig, utan att tappa komforten. Det känns som att man kan ta sig an svängar i orimligt höga hastigheter. 

Att Toyota försöker tilltala en yngre målgrupp är tydligt och det tåget har Mazda gladeligen klivit ombord på.

Mazda 2 sidoprofil
Foto: Morgan Petri

Summan av kardemumman

Mazda 2 Hybrid är en billigare version av en bil lika identisk Yaris som enäggstvillingar är varandra. Pris kan för övrigt mycket väl vara en utslagsfaktor i det här segmentet.

För det låga priset får man en bil som bjuder på gokartkänsla och komfort på samma gång, mycket teknologi och känslan av sitta i en större bil.

Vidare vill jag påpeka hur mycket roligare det känns att ratta just en Mazda 2 jämfört med Yaris. Inte för att köregenskaperna skiljer sig åt, men för att det sitter ett Mazda-emblem på ratten.

Det rullar 62 Toyota Yaris på vägarna för varje Mazda 2 Hybrid. Mazdan är i skrivande stund lika ovanlig som en Audi R8 V10 plus vilket i mina ögon gör det till en mer speciell bil än tvillingsyskonet.

I grund och botten är det en bra bil men för rätt användningsområden. Långresor undviks med fördel, men det är en genuint kul pendlarbil som sipprar soppa. Gillade man Yaris, bör man välja den här.

Mazda 2 bakparti
Foto: Morgan Petri

Dagens PS intryck av nya Mazda 2 Hybrid
Slutbetyg: 3,5/5

Nya Mazda 2 Hybrid håller plåboken intakt och är mer speciell än sitt tvillingsyskon. Det man delar med Toyota Yaris är god komfort, grymma köregenskaper och en polariserande design. Mazdan är helt enkelt en lite bättre Yaris.