Thomas Schäfer tog över VD-positionen för Volkswagen den 1 juli i år. Nu berättar han om märkets framtid och kommande utmaningar.

ANNONS

Vi har närvarat på motormässan i Los Angeles och fick under vistelse möjlighet att intervjua Volkswagens relativt nytillsatta VD, Thomas Schäfer.

Förutom att ta över rollen som VD för märket blir Schäfer även en del av koncernledningen med ansvar för volymdelen.

Thomas Schäfer har lång erfarenhet inom fordonsyrket och kom till Volkswagen-koncernen 2012. Innan nuvarande position var han styrelseordförande för Škoda.

Volkswagens VD Thomas Schäfer (vänster) och reporter Joel Sandberg (höger). (Foto: Elias Medelberg)

Vi ställde ett par frågor om Volkswagens framtida planer och kommande utmaningar.

Kinesiska märkenas intåg

En fråga som togs upp handlade om de kinesiska märkenas intåg på den europeiska marknaden.

Schäfer menar att han inte är rädd för de kinesiska elbilarnas etablering i Europa. Han säger lite kryptiskt att det finns mycket att lära för både nya och etablerade märken, men välkomnar samtidigt konkurrensen.

Han yttrar att ”utmaningen är antagen” och förklarar att det motiverar Volkswagen att tillverka bättre produkter.

ANNONS
ANNONS
Nio ET7 på vägen
Biltillverkaren Nio är ett relativt ungt kinesiskt märke. (Foto: Nio)

Försäljning av elbilar i olika delar av världen

Vi kommer in på olikheterna i försäljning av elbilar i olika delar av världen.

Elbilsförsäljning ser nämligen väldigt olika ut om man jämför olika länder. I Kina säljs elbilar som smör och i delar av Afrika är de nästintill obefintliga.

Thomas Schäfer poängterar att det är en utmaning. Han tar upp ett exempel om att vissa områden i Europa också är relativt långsamma att anpassa sig till elbilar.

På kort sikt så har företaget bestämt att Škoda ska fokusera på förbränningsmotorer och Volkswagen ska ha hand om utveckling av nya plattformar.

Volkswagen suvar
Volkswagen ID.6 är en av många suvar som vi inte får på den svenska marknaden. (Foto: Volkswagen)

Schäfer påpekar att det händer grejer hela tiden och tror starkt på att ”det kommer att jämna ut sig” i längden.

Han nämner Afrika som exempel där förutsättningarna för att utvinna energi är fantastiskt bra och att det absolut finns möjlighet att lyckas med omställning till elbilar.

ID-namnet och ikoniska namn

Vi går vidare till nästa fråga som handlar om ID-namnet som representerar Volkswagens helelektriska bilar.

Min undran är om ID-namn kommer att ersätta de konventionella namnen, som till exempel Golf och Passat, som bär på historisk betydelse och har ett starkt varumärke.

ANNONS
ANNONS

Schäfer menar att ID redan är ett etablerat varumärke som kännetecknar elektrifiering. Han säger att märket skulle göra ”ett stort misstag” om de skrotade ikoniska namn som Golf och GTI.

Volkswagen Golf GTE front
Volkswagen Golf kommer att leva vidare (Foto: Volkswagen)

Han tillägger att alla namn inte kommer att hänga med i framtiden, men att globalt kända namn kommer att finnas kvar i framtiden även som elektriska bilar.

Det innebär att vi kommer att få se en elektrisk Golf och möjligtvis även högpresterande GTI-elbilar i framtiden.

Konkurrera inom koncernen

En annan fråga som ställdes handlar om hur Volkswagen ska konkurrera inom koncernen.

Märket har nämligen meddelat att Škoda Superb ska utvecklas tillsammans med Volkswagen Passat.

Schäfer påpekar att Volkswagen är det enda globala märket. Cupra och Seat är väldigt fokuserade på Europa och Škoda är populära i östra Europa och Indien.

skoda karoq i profil med vindkraftverk
Skoda ska vara mer funktionellt. (Foto: Skoda)

Han menar att märkena ska positioneras individuellt. De olika märkena har olika målgrupper där Škoda är mer funktionell och Cupra fokuserar på design och känsla. Volkswagen befinner sig i mitten.

Samtidigt uttrycker Schäfer att projekt som kan samarbeta ska göra det. Han menar att ”det är skrämmande” hur mycket företaget kan spara. Koncernen har gjort en satsning där idéer som kan kopieras (mellan Škoda, Seat och VW) och spara pengar belönas.

ANNONS
ANNONS

Det har resulterat i en besparing på ”220 miljoner euro”, eller närmare 2,4 miljarder kronor, bara i år. Det kan exempelvis innebära att fabriker delar tekniska detaljer, som hur man sätter in en vindruta.

Vilken utveckling som ogillas mest

Jag ställer en fråga om vilken teknisk utveckling han ogillar mest gällande elektriska bilar.

Thomas Schäfer ger ett lite oväntat svar. Han säger att han ogillar satsningen på alternativ utanför elektrifiering för personbilar.

Han nämner att alternativ som bränsleceller och syntetiskt bränsle ”förvirrar för alla”.

Toyota Mirai är exempel på en bränslecellsbil. (Foto: Toyota)

Med andra ord finns det bara en enda satsning för Schäfer och Volkswagen – omställningen till helelektriska bilar.

Han påpekar att det inte finns något som ersätter batterier och elektrifiering. Det är det mest energieffektiva sättet att omvandla energi till en kraftkälla.

Läs även: Volkswagen ID. Buzz säljer för bra [Dagens PS]
Läs även: Volkswagen: Ersätt flyget med självkörande bilar [Dagens PS]
Läs även: Volkswagen satsar helelektriskt i Europa [Dagens PS]
Läs även: Volkswagen backar: Kritiserad detalj ryker [Dagens PS]