Dagens PS

Volkswagen ID. Xtreme är sjukt rolig att köra

Volkswagen ID. Xtreme
Vi begav oss till Magdeburg i norra Tyskland för att provköra nya Volkswagen ID. Xtreme. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 21 dec. 2022Publicerad: 21 dec. 2022

Provkörning: Volkswagen ID. Xtreme
Första generationen Volkswagen Golf GTI var resultatet av att några rebelliska ingenjörer arbetade i det dolda, utan godkännande, för at få fram en hetare variant av den folkkära Golfen. Nu har de gjort de igen, men med en Volkswagen ID.4 som de förvandlat till en rallybil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skillnaden är emellertid att Volkswagen ID. Xtreme har blivit sanktionerad av cheferna på det tyska märket, men utvecklats av ett team som utvecklar bilar enligt mantrat ”Made with passion and friends” – ”skapat med passion och vänner” på svenska.

Xtreme visades upp för första gången i somras i samband med den årliga ID.-träffen i Schweiz. Vi begav oss till Magdeburg i Tyskland för en provkörning.

Volkswagen ID. Xtreme

Volkswagen ID. Xtreme stoltserar med 387 hästkrafter och 740 newtonmeter. (Foto: Volkswagen)

Mittkonsolen kommer från kinesiska ID.4. (Foto: Volkswagen)

En rallyinspierad konceptbil

När Volkswagen byggde ID. Xtreme tog de en prototypversion av ID.4 som de sedan modifierade hej vilt. Syftet är att visa vad MEB-plattformen som bilen sitter på kan åstadkomma.

Bilen är tre centimeter högre och har två centimeter bredare fotavtryck jämte ordinarie ID.4. ID. Xtreme pryds även av ett underredsskydd, ett takräcke, en ljusramp och en rejäl stötfångare.

Den har även mer påtagliga skärmbreddare, ett racingchassi och riktigt rejäla terrängsulor.

ANNONS

På insidan möts man av unika racingstolar, mittkonsolen från den kinesiska versionen av ID.4, ett lägre baksäte och en rad orange detaljer. Även infotainmentsystemet har fått sig en uppdaterad Xtreme-grafik.

Det är emellertid under huven som det har gjorts mest – den bakre elmotorn har skruvats upp rejält i termer av effekt och ID. Xtreme pumpar således ut hela 387 hästkrafter och 740 newtonmeter.

Eftersom det rör sig om en konceptbil behöver Volkswagen inte ta hänsyn till batteriets livslängd och liknande, något som gjort att ingenjörerna kunnat gasa på.

I övrigt är ID. Xtreme permanent fyrhjulsdriven till skillnad från exempelvis ID.4 GTX och även antispinnsystemet har omarbetats.

Många av modifikationerna är mjukvarurelaterade vilket innebär att man tekniskt sett skulle kunna modifiera sin ID.4 på liknande vis, men enligt Volkswagens ingenjörer ”är det svårt, även för oss som kan”.

Volkswagen ID. Xtreme

ID. Xtreme baseras på en prototyp av ID.4. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen ID. Xtreme

Bilen kommer från en specialavdelning hos Volkswagen.(Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Myskörning i Magdeburg

ANNONS

Körningen ägde rum på ett flygfält i tyska Magdeburg som dagen till ära bjöd på snö och strålande sol. Banan var av konvarianten och bestod av raksträckor, slalom och möjligheter till att låta bakändan kliva ut.

Vi inledde med några uppvärmningsvarv – det rör sig trots allt om en bil som det bara finns en av i hela världen – för att sedan successivt öka farten.

Det första man slås av är att elmotorerna låter mycket mer, något som accentueras av en extra ljudgenerator tagen från Porsche Taycan i hjulhuset.

Takräcket i kombination med ljusrampen gör även att vindljudet från taket blir påtagligt. Även däcken avger en hel del ljud.

Med andra ord är det väldigt mycket som pekar på att det inte rör sig om en standardiserad Volkswagen ID.4 GTX.

Volkswagen ID. Xtreme

Körningen inleddes i sakta mak för att stifta bekantskap med den innan det brassades på för fullt. (Foto: Volkswagen)

Xtreme prestanda

Efter att ha bekantat mig med både bana och bil, började jag trycka på alltmer. Den tyska Volkswagen-representanten satt knäpptyst i baksätet vilket jag tolkade som att jag fick pressa på ännu mer.

ANNONS

Sulorna gör att bilen känns mjuk och den enorma mängden gummi och det bredare fotavtrycket gör att man har betydligt mer grepp än man kanske väntar sig.

Med det sagt resulterade gasen i botten på det snöbelamrade flygfältet i att bilen inte alltid fick ner kraften i backen riktigt så effektivt som man önskat.

När man emellertid trycker gasen i botten på torrt underlag känns ID. Xtreme genuint rapp och visar på att Volkswagen kan erbjuda rejält med krut i sina ID-bilar.

Maxeffekten finns bara tillgänglig när batteriet har över 80 procent laddning.

Volkswagen ID. Xtreme i terräng

Volkswagen ID. Xtreme är tänkt att luta mot att vara en rallybil. (Foto: Volkswagen)

Xtreme elbil med sladd

En stor del av kraften skickas till bakhjulen, något som innebär att ID. Xtreme känns oerhört bakhjulsdriven.

I kombination med det reviderade antispinnsystemet innebär även det att bilen går att sladda med, något den direkta responsen från elmotorerna sannerligen bidrar till.

ANNONS

Xtreme är lättkontrollerad och tillmötesgående och man kan verkligen mata på utan att man gör bort sig.

När det går lite väl överstyr kliver emellertid antisladdsystemet snabbt in och ser till att man inte kvaddar en helt unik bil.

I termer av terrängkörning bjöds det inte på någon sådan, med undantag av en tur längs en lerväg i syfte att fotografera.

Med markfrigången kommer man långt, men även sulorna och den permanenta fyrhjulsdriften gör att ID. Xtreme upplevs som väldigt kapabel.

ID. Xtreme skickar ner alla 387 hästkrafter direkt via alla fyra hjul. (Foto: Volkswagen)

Summan av kardemumman

Volkswagen ID. Xtreme visar vad MEB-plattformen möjliggör i termer av flexibilitet men är även ett kvitto på att tyskarna har humor.

Konceptbilen ger oss möjligen en inblick i vad som komma skall – det kanske är så att ännu ballare ID-bilar är på horisonten.

ANNONS

När det kommer till ren och skär coolhetsfaktor är ID. Xtreme riktigt frän och uppvisar en otrolig lekfullhet som man inte nödvändigtvis förknippar med de ordinarie modellerna i utbudet.

Förhoppningsvis är det något som smittar av sig på framtida modeller från tyskarna. 

ID. Xtreme är genuint körglöad. (Foto: Volkswagen)

Högsta Växelns första intryck av Volkswagen ID. Xtreme

Slutbetyg: 4,5/5

ID. Xtreme visar att Volkswagen fortfarande har humor och har möjlighet att tillverka bilar av det mer spännande slaget. Förhoppningsvis pekar den nya konceptbilen på att framtiden kommer att kryddas till en aning.

Volkswagen ID. Xtreme (Konceptbil)
Motor: Elmotor fram, bak, 387 hästkrafter, 740 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Batteristorlek (brutto): 77 kWh

Läs även: Provkörning av Cupra e-Racer
Läs även:
Provkörning av Cupra UrbanRebel Racing Concept

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS