Volkswagen Amarok debuterade så tidigt som 2010 och har sedan dess blivit en favorit världen över. Efter 12 år är det nu dags för en helt ny generation och vi begav oss till Sydafrika för en provkörning.
Nya Volkswagen Amarok provkörd - får dra 6,5 ton
Mest läst i kategorin
Nya Amarok är utvecklad i samarbete med Ford – där Ford har varit de som hållit i rodret – samtidigt som Volkswagen tillåtits krydda till bilen med sina egna inslag.
En amerikansk tysk
Det är modellen Ranger som Amarok delar en hel del med. Det mest centrala är motor och växellåda samtidigt som en rad andra mindre komponenter också har ursprung på andra sidan Atlanten.
Om man är riktigt noga kan man notera att det på flera platser står ”FoMoCo”, det vill säga Ford Motor Company. Med det sagt är skillnaderna påtagliga, inte minst kosmetiskt.
Till Sverige kommer Amarok i två utföranden – antingen med en 2-liters fyra på 204 hästkrafter eller en 3-liters V6 på 240 hästkrafter.
Sett till pickisar ingår Amarok i premiumsegmentet och hamnar således över Ranger i termer av hierarki.
Det är främst karossmässigt samt på insidan som Volkswagens ingenjörer har getts utrymmet till att differentiera Amarok jämte Ranger.
Infotainmentsystemet är helt klart en Ford-historia med Volkswagen-inslag medan instrumenteringen i övrigt är direkt från Ford.
Enligt Volkswagen är emellertid 85 procent av Amarok helt unik. Efter att ha rattat både Ranger och Amarok, kan jag avslöja att bilarna känns olika.
Senaste nytt
Lyxigt värre
Till Sverige kommer endast dubbelhytt-varianten (fyradörrars) av Amarok. Vi får versionerna Style och Aventura som ingår i det högre skiktet av Amarok-modeller.
Rent exteriört ser Amarok tuffare ut än innan och huven är så hög att tankarna snabbt förs till amerikanska pickisar.
På tal om just den amerikanska marknaden kan jag avslöja att det inte krävs särskilt mycket i temer av modifierngar för att Amarok ska säljas i USA, men Ford är inte direkt entusiastiska när det kommer till kritan.
Nya Amarok har ett utseende som utstrålar robusthet, något som är extra viktigt för marknader som Sydafrika och Australien.
Uppmärksamheteten vi fick på plats i Sydafrika var påtaglig och flera medtrafikanter tog sin tid att reagera på den nya pickisen.
Det är egentligen interiört där den förhöjda premiumkänslan märks av mest – mittkonsolen domineras av en 10,1-tum stor infotainmentskärm vilket tillsammans med en 12,3-tum stor instrumentpanel tveklöst tvingar in Amarok i digitaliseringens värld.
Kvalitetskänslan är genomgående hög med vissa undantag och man får ett intryck som lutar åt det mer robusta.
Infotainmentsystemet är inte alltid det mest självklara och instrumentpanelen har fler alternativ än en grafräknare. Efter en del om och men får man till sist pejl på systemet.
Baksätet är rymligt – jag fick plats bakom mig själv utan några som helst problem (184 centimeter lång), även om själva sittdynan är i det kortaste laget.
Volkswagen Amarok satsar på fullt ös, medvetslös
Vi inledde vår körning bakom ratten på Aventura-modellen (toppversionen för Sverige) som alltså hade en 3-liters V6 och mer utrustning än någon som ska bestiga Mount Everest.
Det första man slås av är hur stora backspeglarna är, vilket ger god sikt bakåt (inte minst om man har släp), samtidigt som man möts av en del vindljud i motorvägsfarter.
Både motorn och växellådan är en Ford-historia. Motorn är en fantastisk pjäs som bidrar med en hel del vridmoment och som också är väldigt tyst.
Det är endast när start/stopp-systemet kickar in som man möts av förvånansvärt mycket vibrationer.
Växellådan är tiostegad, något som får den att kännas extremt CVT-aktig. Den har stundtals svårt med att välja rätt växel – inte minst vid terrängkörning – och plattan i mattan möts av ett drönande som inte alls känns premium.
Växellådan upplevs även som ryckig – särskilt när man saktar ner inför ett rödljus eller en rondell, något som möts av nästintill våldsamma nedväxlingar. Vad är egentligen syftet med en tiostegad växellåda?
I övrigt är komfortnivån för det mesta hög, även om en tomt lastad Amarok upplevs som stötig med hänsyn till bladfjädringen bak.
Amarok kan lasta upp till 1,1 ton och dra 3,5 ton (upp till 6,5 ton utan restriktioner) medan vaddjupet är på imponerande 80 centimeter.
Även om motoralternativen må framstå som gammeldags finns det både en laddhybrid och en renodlad elbil i pipen.
Volkswagen Amarok i terräng
I terrängspåret gavs vi möjlighet att både ratta varianten med automatlåda samt den manuella (som inte kommer till Sverige). Den manuella var att föredra då man hade mer kontroll och växellådan inte förvirrades av den varierande terrängen.
Amarok tog sig an allt i dess väg utan problem och på andra marknader utanför Sverige går den att förse med terrängdäck. Just robusthet är ett genomgående tema som Volkswagen bryr sig mycket om, särskilt på den afrikanska, australiensiska, samt sydamerikanska marknaden.
Summan av kardemumman
Nya Volkswagen Amarok erbjuder ett genuint premiumalternativ i pickis-djungeln.
Även om Ford-inslagen är påtagliga är det inte något som bör ses som negativt. Komfortnivån är hög och rent kompetensmässigt kommer Amarok riktigt långt.
Inga priser har satts för den svenska marknaden, men den kommer att bli dyrare än Ranger – som börjar på runt 600 000 kronor inklusive moms.
Det som blir Amaroks styrka är dels återförsäljarnätverket, dels servicemöjligheterna samtidigt som produkten i sig upplevs som lyxigare.
Nya Amarok utstrålar robusthet, en hög premiumkänsla och lyckas kännas betydligt mer som en Volkswagen än man kan tro.
Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna hur den tar sig an den svenska marknaden.
Volkswagen Amarok (2023)
Motor: 3,0-liters V6, diesel, 240 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Mått (längd/höjd/bredd): 5350/1884/1910 mm
Pris: Ännu inte fastställt
Högsta Växelns första intryck av Volkswagen Amarok
Slutbetyg: 4/5
Nya Volkswagen Amarok må vara baserad på en Ford Ranger, men tyskarna har sannerligen ansträngt sig för att modellen ska utmärka sig i segmentet.
Läs även: Nya Ford Ranger Raptor – kan man ha roligare?
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd
Läs även: Nya lyxiga Ford Ranger – varje hantverkares dröm?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.