Dagens PS

Transportbilen Volkswagen inte vill att du köper

Volkswagen Amarok
Vi provkörde även instegsmodellen av Volkswagen Amarok, som inte kommer till Sverige. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 dec. 2022Publicerad: 09 dec. 2022

En pick-up är i grund och botten ett verktyg. Men både i Europa och USA har mer lyxbetonade alternativ blivit normen. Så är emellertid inte fallet i andra delar av världen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen Amarok i instegsutförande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På den svenska marknaden erbjuds Amarok som en premium-pickis med hög utrustningsnivå i form av en 10-stegad automatlåda, läderklädsel och, i vissa fall, sexcylindriga motorer.

Volkswagen Amarok

Varianten vi testade var dubbelhyttsutförandet med 170-hästars diesel och manuell låda. (Foto: Marcus Berggren)

Amarok interiör

Instegsmodellen går att få med både 5- och 6-växlad manuell låda. (Foto: Marcus Berggren)

Ett verktyg på hjul

På marknader som Afrika – där vår provkörning ägde rum – och Sydamerika, är emellertid verkligheten en annan.

Vi provkörde instegsvarianten i form av den med dubbelhytt med en diesel på 170 hästar och 405 newtonmeter, sex-växlad manuell låda (finns även med fem växlar), och tygsäten.

En varvtalsräknare saknades också samt alla assistans- och säkerhetssystem vi är vana vid på den svenska marknaden.

Den mest renodlade instegsmodellen är i form av singelhyttvarianten med 150-hästars dieselmotorn och bakhjulsdrift. 

ANNONS

Volkswagen visade även upp instegsmodellernas instegsmodell som inte säljs i Europa. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Amarok satsar på funktion framför allt

Det intressanta med instegsmodellen är att den lägger grunden för Amarok som modell, oavsett hur högt man går upp i utrustning och pris.

Det är således en rad komponenter man känner igen från de mer välutrustade varianterna, men skillnaderna är naturligtvis påtagliga.

I Sverige finns det företag som rent historiskt köpt den här sortens instegsmodeller – gruvbolag och Försvarsmakten (och som fortfarande gör) – men det är desto vanligare på marknader utanför Europa.

Anledningen är enkel – pickisarna används dels som renodlade arbetsredskap, dels är det en pekuniär fråga. Känslan av robusthet ökar avsevärt och det finns mindre som kan gå snett.

Även i den enklaste av instegsmodeller bibehålls den 10,1-tum stora infotainmentskärmen, även om informationen som tillhandahålls är mindre.

Även tygsätena utmärker sig samt den oerhört generösa användningen av hårdplast.

ANNONS

Därtill slås man av den mekaniska handbromsen för att inte tala om den 6-växlade manuella lådan. Just den manuella lådan finns på andra marknader i Europa, men kommer inte till Sverige.

Trots att den är så enkel menar Volkswagen på att instegsmodellen av Amarok minsann är mer lyxbetonad än motsvarande konkurrenter: en instegsvariant av Ford Ranger är alltså enklare än en Amarok.

Volkswagen Amarok framifrån

Amarok i det enklaste utförandet är mer av ett renodlad verktyg. (Foto: Volkswagen)

Enkelhet varar längst

Vår provkörning av base model-Amarok bestod mestadels av terrängkörning. Likt de mer välutrustade varianterna får man både hög- och lågväxel samt låsbara differentialer.

Jämfört med V6-motorn på 240 dieselhästar som vi testade känns den 170 hästkrafter starka instegsmodellen som fullt tillräcklig men inte lika mustig, men den erbjuder emellertid en hel del vridmoment.

Den väger dessutom närmare 400 kilo mindre än de mer välutrustade alternativen.

För terrängkörning är den manuella lådan fördelaktig i det att den helt enkelt stannar i vald växel, medan den 10-stegade automatlådan kämpade att välja rätt växel.

ANNONS

Det är en åsikt som även en högt uppsatt chef på Volkswagen delade med mig.

Slagen är långa men ändå distinkta och man vet hela tiden vilken växel man har lagt i. I terrängen tuggade Amarok fram likt en bandvagn och sulorna med enorma mängder gummi ökade tveklöst tryggheten.

På vanliga grusvägar är komfortnivån hög och bilen känns lätt, även om dieselmotorn rimligtvis lär ha det tufft när man lastar pickisen full. En vanlig företeelse i länder som Brasilien, Indien, Sydafrika är att överlasta bilarna. 

Det är något Volkswagen tar hänsyn till under utvecklingen och bilarna klarar således mer än vad det står på papperet.

Det innebär dock inte att de rekommenderar att man anammar samma tänk på hemmaplan. På pappret klarar Amarok att lasta upp till 1 190 kilogram.

Amarok

En pickis är i grund och botten ett verktyg, något Amarok anammar. (Foto: Marcus Berggren)

Amarok som base model är som en pizza Margarita

Volkswagen Amarok i instegsutförande är lika ärlig i sina intentioner som en hammare.

ANNONS

Jag uppskattar personligen fordon som är enkla i sitt utförande och som fokuserar på det mest basala – i Amaroks fall handlar det om att agera verktyg och göra någons arbetsdag mer effektiv, utan att använda sig av onödigheter.

När det kommer till hårda värden som lastkapacitet, dragvikt och liknande är en instegsmodell oftast mer fördelaktig, det som tar störst stryk är självfallet lyx- och komfortnivån vilket är viktigt om man frekvent kör långa sträckor eller rent generellt tillbringar mycket tid i sin bil.

Som svensk konsument går det givetvis att få tag på en instegs-Amarok, men det är inte en modell som Volkswagen Transportbilar i Sverige skyltar med. En Amarok med manuell växellåda och liten motor är lite som en pizza Margarita – ibland behöver man helt enkelt inte mer.

Svenska köpare uppskattar inte modeller av det här slaget. (Foto: Volkswagen)

Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd 
Läs även:
Provkörning av Volkswagen Amarok
Läs även:
Provkörning av Ford Ranger Raptor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS