Dagens PS

Test: VW Multivan eHybrid – bättre än många SUV:ar

Sjunde generationen Volkswagen Multivan (Transporter) strax utanför Åre. (Foto: Joel Sandberg)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 08 aug. 2022Publicerad: 29 juli 2022

SUV:ar har ökat lavinartat de senaste åren tack vare sin höga sittposition, kaxiga utstrålning och generösa utrymmen. Minibussar har ungefär samma egenskaper men är inte alls lika populära. Kan nya Volkswagen Multivan vara en vettig SUV-utmanare?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den välkända och klassiska folkabussen är ungefär lika ikonisk som The Beatles.

Multivan är den lite lyxigare transportbilen som fokuserar på att leverera en hel hord med människor i hög komfort.

Volkswagen Multivan eHybrid T7 (2022)
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter + elmotor. Systemeffekt 218 hästkrafter, 350 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,6 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Räckvidd på el: 49 km
Vikt: 2 217 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4973/1941/1907 mm
Pris: 530 925 SEK (Testbil cirka 720 000 SEK)

Versionen som provkördes hade kort överhäng (Foto: Joel Sandberg)

Nya tider, nya drivlinor

Moderna tider kräver moderna lösningar och Volkswagen är väl medvetna om att enbart dieselalternativ inte är någon hållbar utväg när konkurrenternas alternativ blir allt fler.

Just därför bjuder den sjunde generationen Multivan på en elektrifierad drivlina i form av en laddhybrid.

För att ta reda på exakt hur praktisk den nya personfraktaren är packade vi bilen full med skidor och människor, och begav oss till fjällen.

ANNONS

Låt oss lägga i Högsta Växeln och sätta nya Multivan eHybrid på prov.

ANNONS

Senaste nytt

Modern design möter klassisk look

Designmässigt råder det ingen tvekan om att det är den sjunde generationen som beskådas. Formgivningen är rund och mjuk med LED-lister till både höger och vänster.

Grillen framtill är nästintill obefintlig för minskat luftmotstånd, och varselljusen sveper ända in till Volkswagen-logotypen i frontens mitt.

Gruset gjorde det möjligt att ta sig upp med framhjulsdrift (Foto: Joel Sandberg)

Vid första anblick ser det lite märkligt ut med en hellackad front i samma kulör som bilen, men för en gångs skull gör registreringsskylten ett bra jobb med att bryta av.

Touchen tar över 

Insidan är avskalad. Två skärmar utgör en stor del av interiören och det finns få fysiska knappar att manövrera diverse funktioner med.

ANNONS

Minimalistisk förarmiljö (Foto: Joel Sandberg)

Tyvärr är det touch-kontroller som styr både klimatanläggning och volym som fungerar så där.

Det allra största problemet är att reglagen inte är bakgrundsbelysta vilket gör det praktiskt taget omöjligt att använda vid mörkerkörning.

En fenomenal detalj är dock att knapparna på ratten är fysiska. Det är något som saknas i Volkswagens ID-familj med liknande system.

I behov av fyrhjulsdrift

En betydande skillnad mellan Multivan eHybrid och en motsvarande suv, är att Multivan är framhjulsdriven. Detta eftersom den använder samma drivlina som återfinns i Volkswagen Passat GTE.

Det kan vara svårt att förställa sig hur en ynklig 1,4-liters bensinmotor skulle vara tillräckligt för att skjutsa iväg en över 2,2 ton tung klump, som väger ännu mer fylld med människor.

Det är viktigt att poängtera är att den inte är en snabb bil.

ANNONS

Dock klarar den både omkörningar och långa uppförsbackar bättre än väntat, även om det märks och hörs att motorn arbetar hårt.

Dessutom är Multivan stabil som ett lokomotiv i motorvägsfart – trots närmast orkan under vissa perioder.

Hög klass av komfort

Den resonans vi upplevde vid provkörningen av bilen var som bortblåst med skidor och skidkläder som en tjock matta över hela kupé-golvet.

Volkswagen Multivan bjuder på en mängd bekvämligheter som gör långresor till en enkel match.

I snäva kurvor känns bilen tung och lutar en hel del – precis som det ska vara. Multivan är en bil för komfort och inte sportig körning.

Körpositionen ger en överblickande vy över trafiken. Framtill sitter man i bekväma kaptensstolar med armstöd på båda sidor.

Det många kanske inte vet är att Multivan har alla lyxiga finesser som en modern SUV erbjuder.

ANNONS

Högtalarsystemet Harman Kardon (Foto: Joel Sandberg)

Med rätt tillval ikryssat kan man få 360-graders kamera, elsäten, fenomenala högtalare från Harman Kardon, lyxiga material i interiören, hjälpsam självkörning och mycket mer.

Elektriskt manövrerade sidodörrar är ett utrustningsalternativ för 875 kronor som är ett nödvändigt tillval att kryssa i vid köp.

Ett multiverktyg i bilformat 

Att Volkswagen Multivan är en praktisk bil kanske inte är någon överraskning. Interiören har oändliga många förvaringsfack och utrymmena är generellt mycket generösa.

Bilens golv är lika platt som östgötaslätten vilket möjliggör att packningen kan placeras helt fritt.

Sätena är modulära och med layouten 2+2+2 går det in sex fullvuxna personer och samtliga tillhörande skidor mellan stolarna.

Volkswagen Multivan har sju säten (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Utöver det finns det plats kvar att proppa in en hel del packning, och än mer plats i versionen med lång hjulbas.

Volkswagen Multivan är sannerligen ett multiverktyg i bilformat.

Summan av kardemumman

Volkswagen Multivan är definitivt en värdig utmanare till suv:en – särskilt för den större familjen. Den bjuder på hög komfort, många finesser och en oändlig mängd utrymme.

Att erbjudas som plug-in hybrid är relativt ovanligt i segmentet men lösningen fungerar bra.

Vi tog oss cirka 35 kilometer på ren el i minusgrader och full värme i kupén innan bensinmotorn obemärkt tog över. På sommaren bör den klara ännu mer än så.

Volkswagen Multivan eHybrid är sannerligen en ultimat familjefraktare. För de som vill ha ett fyrhjulsdrivet alternativ finns fortfarande förra generationen – T6.1 att tillgå med diesel och fyrhjulsdrift.

Stilrena och mjuka linjer (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Dagens PS intryck av nya Volkswagen Multivan eHybrid

Slutbetyg: 4,5/5

Nya Volkswagen Multivan eHybrid är en minibuss som utmanar suv:en. Den är komfortabel och har alla funktioner som kan önskas. Tack vare det platta golvet och modulära stolsystemet är den också mer praktisk än en SUV. En sant multiverktyg i bilformat med andra ord.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS