Dagens PS

Nya Renault Kangoo Electric provkörd: hantverkarnas nya favorit?

Foto: Renault
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 09 aug. 2022Publicerad: 17 juli 2022

Kangoo var tidigt ute med att elektrifieras – redan 2011 kom den första generationen – och nu har det blivit dags för en andra generation. Vi begav oss till Paris för att provköra nya Renault Kangoo E-Tech Electric.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Likt personbilsbranschen står nu transportbilsbranschen inför en elektrisk revolution. På pappret är det logiskt: de flesta som har en transportbil i sin ägo, vare sig det är posten, ett logistikbolag, eller en egenföretagare, har en utomordentligt bra uppfattning om deras behov.

Renault Kangoo L1 E-Tech Electric (2022)
Motor: Elmotor fram, 120 hästkrafter, 245 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 11,6 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Elektrisk räckvidd: 265 km
Vikt:  1510 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4486/1648/1596 mm
Pris: Från 374 900 SEK

Renault Kangoo E-Tech

Marcus åkte till Paris för att stifta närmare bekantskap med nya helt elektriska Renault Kangoo. (Foto: Carl Undehn)

Foto: Renault

Ett enormt intresse

Uppenbarligen är intresset för eldriven Kangoo stort – i Sverige har redan närmare 4000 beställningar lagts på en bil som de facto inte har lanserats ännu.

För de som inte slaviskt följer vårt rikes registreringsstatistik är det väldigt mycket.

Förvisso har 4,3 miljoner Kangoo sålts sedan modellen för första gången såg världens ljus år 1997. Så vad får då de kunder som köpt grisen i säcken?

ANNONS

Rent praktikalitetsmässigt tappar elektriska Kangoo exakt noll liter i lastutrymme. För den korta varianten – L1 – är lastvikten 461 kg medan det för den långa – L2 – är 800 kg. Dragvikten är 1500 kg. Med det sagt är skillnaden obefintlig; inga kompromisser här inte. Lastutrymmet blir 3,9 kubik respektive 4,9.

Det Kangoo i elutförande stoltserar med är närmare 300 kilometer i räckvidd och en elmotor på 120 hästkrafter och 245 newtonmeter. 22 kW AC-laddning finns även.

Precis som alla andra elmotorer innebär det en direkt gasrepons och, trevligast av allt, obefintligt dieselknatter för att inte tala om de skattemässiga fördelarna. Och då har jag inte ens nämnt priset på diesel.

Foto: Renault

Foto: Renault

Rolig att ratta

Resultatet av detta är att Kangoo i elutförande är genuint körglad. Den är pigg, svarar direkt på ens input och uppmanar en att köra som om man har en expressleverans på gång så fort man sätter sig bakom ratten.

Det må inte vara avgörande för en burkkonsument, men att veta att en beständig del av ens arbetsplats – det vill säga bilen – bjuder på en så pass skojfrisk upplevelse är värt att ta i beaktande av arbetsmiljöskäl.

ANNONS

I övrigt när det gäller den kördynamiska aspekten har Kangoo tre olika regenerativa bromslägen – B på växelväljaren – men ingen av dem möjliggör så kallad enpedalskörning, vilket tveklöst känns märkligt när tre lägen finns till förfogande.

Jag kan även avslöja att Kangoo går att få med värmepump (standard i Sverige) vilket är gynnsamt under våra nordiska förhållanden och enligt de franska Renault-ingenjörerna kan man frosta av framrutan på blott tolv minuter. Fortsättningsvis finns uppvärmd ratt och stolsvärme, precis det man funderar över i juli månad!

En skåpbil är i regel inte överdrivet rolig att köra. Nya Kangoo E-Tech Electric råder bot på det. (Foto: Renault)

Praktisk som tusan

Exteriört är det ytterst lite som skryter om att det de facto rör sig om en elektrisk variant av Kangoo när man ser just Kangoo E-Tech. I framrutan syns en QR-kod – för räddningstjänstens information – och baktill finns en E-Tech-logotyp.

Interiört är det också minimalt med förändringar kontra fossildrivna Kangoo med undantag av B-läget på växelväljaren.

Det finns ett Eco-läge vars syfte är att maximera räckvidden. Toppfarten begränsas till 110 knyck och gasresponsen blir lika svampig som i ett kryssningsfartyg.

Det som onekligen är Kangoos paradgren är dess så kallade ”Sesam, öppna dig”-lösning (tillval). Det innebär att bilen inte har någon B-stolpe på passagerarsidan, något som i sin tur förlänger lastutrymmet till hela 3,3 meter och även möjliggör finurliga lösning beträffande påbyggnationer av diverse slag.

ANNONS

Open Sesame-tillvalet (som det egentligen heter) innebär dock att passagerarstolen fram känns minst sagt provisorisk. Därtill tillkommer ett galler mellan lastutrymmet och kupén vilket bidrar till en minst sagt bullrig upplevelse när lastutrymmet är tomt. Min rekommendation är således att man ständigt transporterar madrasser.

Renaults avsaknad av B-stolpe kallar de för “Open Sesame” – mycket praktiskt tycker vi. (Foto: Renault)

Renault Kangoo lastutrymme

Alla bilar vi körde vara lastade med 150 kilogram. (Foto: Renault)

Kangoo digital backspegel

En digital backspegel i en skåpbil är fiffigt värre. (Foto: Renault)

Summan av kardemumman

Nya Renault Kangoo E-Tech Electric slår huvudet på spiken när det kommer till vad man vill ha om man ska ratta elburk.

Den är oväntat körglad, lastar lika mycket som sitt dieselsyskon och har god räckvidd. Man slipper dessutom den hutlösa skatten som en dieselskåpbil innebär och den vibrationsfria och raffinerade körupplevelsen kommer man långt med. Renault har verkligen lyckats väl.

Renault Kangoo E-Tech framifrån

Renault Kangoo E-Tech Electric ser ut som en helt vanlig Kangoo. (Foto: Renault)

ANNONS

Dagens PS första intryck av nya Renault Kangoo E-Tech Electric
Slutbetyg: 4,5/5

Renault Kangoo E-Tech Electric är tveklöst bästa i segmentet. Den är rolig att köra, lastar lika mycket som dieselalternativet, har skaplig räckvidd och många fiffiga lösningar för att inte tala om ett oändligt antal påbyggnationer.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS