Dagens PS

Dacia Spring - Europas billigaste elbil imponerar

Dacia Spring batterier
Dacia Spring Electric var tänkt att komma till Sverige. Men vad hände? (Foto: Dacia)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 23 dec. 2022Publicerad: 23 dec. 2022

Europas billigaste elbil heter Dacia Spring men den säljs inte i Sverige. Vi lade i Högsta Växeln och tog oss till Nederländerna för att undersöka om den har vad som krävs för att vara den ultimata bilen in i framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dacia marknadsför sig som ett billigt varumärke med prisvärda bilar som ska attrahera alla. De skäms inte för att positionera sig på marknaden som ett budgetalternativ.

I diskussionen om framtida drivmedel och hållbara alternativ har el varit ett ämne som är hetare än Death Valley de senaste åren.

Eldrift står högst på agendan. (Foto: Joel Sandberg)

Dyra elbilar dominerar

Nästan alla biltillverkare, med några få undantag, pratar ivrigt om elektrifiering som lösningen på framtidens transporter.

En av de största utmaningarna har dock varit att göra den relativt nya tekniken tillgänglig för alla.

Det är nämligen så att elbilar generellt är dyrare än motsvarande bensin- och dieselbilar men Dacia hävdar att de har svaret på detta, och den lösningen stavas Spring.

Spring är Europas billigaste elbil. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Dacia Spring är nämligen Europas billigaste elbil med ett pris på under 250 000 kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Mindre än tänkt

Spring må se ut att ha relativt tilltagna mått, men faktum är att den är en väldigt liten bil. Designen är som väntat inte särskilt upphetsande utan här är enkelt ledord.

Versionen vi körde, den lite mer utrustade, bjuder på LED-varselljus i fronten och aluminiumfälgar, men ungefär där slutar lyxen.

Den är inte särskilt lyxig, men funktionell. (Foto: Joel Sandberg)

Plast och mera plast

Insidan av Spring är en av de absolut mest spartanska platserna i ett nybilssammanhang.

Den mest moderna innovationen är infotainmentskärmen som bara monteras i den högre utrustningsnivån. Hit kan man koppla Apple CarPlay som hjälper till att modernisera rejält.

ANNONS

I princip allt i interiören är oerhört plastigt, många skruvar är exponerade och knappar och vred kunde lika gärna ha tagits direkt från en mycket äldre bil.

Dacia Spring har en plastig och spartansk interiör. (Foto: Joel Sandberg)

Flera av knapparna har fyllts i med blank plast i stället för att ha en faktiskt fungerande knapp.

Det är tydligt att inte en krona har lagts på något som inte nödvändigtvis behöver göras.

Avskalad funktionalitet

Till exempel så går ratten inte att justera varken ut och in eller upp och ned. Inte heller sätet går att höja eller sänka.

Man får två högtalare i kupén, trots att bilen är gjord för fyra. Dessutom har Spring bara en vindrutetorkare och ett spolarvätskemunstycke.

Den avskalade upplevelsen försvaras av priset. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Som om det inte vore nog så har bilen ingen farthållare utan enbart en fartbegränsare vilket är närmast värdelös på långresor.

En ytterligare detalj som exempel på besparing är att bilen saknar parkeringsväxel. När man parkerar lägger man helt enkelt i neutral och drar åt den mekaniska handbromsen.

Inget för baksätespassagerare

Utrymmet bak är väldigt knappt och en förare på 185 centimeter får knappt plats bakom sig själv. Dessutom är huvudutrymmet varken bak eller fram något att skryta med.

Trång bil för familjen. (Foto: Joel Sandberg)

Dock är bagageutrymmet klart godkänt, men det känns som att den lätta och mycket tunna bagageluckan är tillverkad av återvunna aluminiumburkar.

Segare än det mesta

Det är ingen hemlighet att Dacia Spring är en långsam bil med sina 44 hästkrafter, vilket är färre hästar än de flesta fordon ute på vägarna har.

ANNONS

Toppfarten är begränsad till 125 kilometer i timmen vilket är något långsammare än hastighetsbegränsningen på flera motorvägar ute i Europa.

Dacia Spring är en av de långsammaste bilarna på marknaden. (Foto: Joel Sandberg)

Packar man bilen full med människor händer det inte mycket när plattan trycks mot golvet. Dock innebär eldriften att Spring bjuder på en mycket mjuk körupplevelse.

Toppfarten, tillsammans med den något restriktiva räckvidden på strax över 15 mil i lite kallare verkliga förhållanden, indikerar att Spring är gjord för staden.

Styrningen är gummiaktig och väldigt lätt. Som förare får med andra ord ingen som helst återkoppling från bilen eller underlaget.

Styrningen är gummiaktig och räckvidden relativt kort. (Foto: Joel Sandberg)

Summan av kardemumman

Det finns många bilägare som idag leasar eller har köpt en bil som enbart används för att ta sig från punkt A till punkt B.

ANNONS

Som Europas billigaste elbil är modellen den överlägset mest tillgängliga elektriska bilen på marknaden.

Den erbjuder det som behövs för att den stora massan ska kunna slå sig in på elbilsmarknaden – en helt ny bil till ett billigt inköpspris med låg milkostnad.

Dacia Spring är relativt långsam, trång och uttryckslös bil men den är ett oerhört vettigt kliv in i framtiden, för alla.

Spring är en elektrisk bil tillgänglig för alla. (Foto: Joel Sandberg)

Dacia Spring Electric (2022)
Motor: Elmotor fram, 44 hästkrafter, 125 newtonmeter
Kraftöverföring: steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 19,1 sekunder
Toppfart: 125 km/h
Batteri: 26,8 kWh
Räckvidd WLTP: 230 km
Vikt: 970 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3734/1770/1516 mm
Pris: 240 000 SEK (Testbil cirka 250 000 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av Dacia Spring

Slutbetyg: 4/5

Dacia Spring är en bil för de som vill ha ett elektrifierat och enkelt transportmedel. Som överlägset billigaste elbilen i Europa tar den an uppgiften att vara länken mellan nutid och framtid.

ANNONS

Läs även: Det går inte att köra långt med elbil 
Läs även: Kia EV6 GT – budgetvänliga Porsche Taycan 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS