Det här visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

”Vi reser allt mer och allt längre bort. Flygbolagen är pressade att korta tiderna då planen står på marken. Det är som upplagt för att väskan ska komma bort, så ha alltid en tandborste i handbagaget”, säger Leif Lundberg, reseexpert på If.

Undersökningen från If visar att av de drygt 6.000 personer som deltagit har 35 procent under de tre senaste åren råkat ut för förlorat/försenat bagage eller flyg som varit försenat mer än tre timmar. 25 procent har råkat ut för magsjuka eller annat sjukdom som krävt läkarvård.

Försäkringsbolagen betalar ut över en miljard kronor i ersättning till drabbade resenärer varje år. Sjukdom och olyckor står för största delen av utbetalningarna. Inställda resor och stölder är också stora utgiftsposter för försäkringsbolagen. Bagageförseningar utgör en växande del av totalkostnaden.

ANNONS
ANNONS

”Det är mycket viktigt att ha en reseförsäkring. Man har ingen rätt till hjälp från statligt håll om något skulle hända. Med reseskyddet i en vanlig hemförsäkring får du hjälp om du blir sjuk eller skadad och behöver läkarvård och eventuell hemtransport, och det är det viktigaste. Men för att få ersättning för förseningar, ersättningsresa vid sjukdom med mera så krävs ett utökat reseskydd”, säger Leif Lundberg.

Var fjärde person i åldern 18 – 25 år beräknas sakna hemförsäkring.

PS. Håll dig à jour med vårt dagliga nyhetsbrev! Dagens PS har också publikationer inom privatekonomi, teknik och prylar, resor, it och affärer, karriär samt börs. Allt är gratis! Klicka här för mer info!