Pontus Frithiof till Spotify: ”Vi kräver garanterad vinst – annars blir det inget.” Stjärnkrögaren som hellre samarbetar med Spotify än öppnar ännu en restaurang i city. För Pontus Frithiof är lönsamhet viktigare än prestige – och den som vill samarbeta får räkna med tuffa krav.
Stjärnkrögaren Pontus speciella framgångsrecept


Mest läst i kategorin
”Jag är inte sugen på att backa i fem år”
Han kallar sig själv en udda fågel i krogbranschen. Och visst sticker Pontus Frithiof ut. I stället för att satsa på ännu en fine dining-krog i centrala Stockholm har han de senaste åren krokat arm med aktörer som Amex, Porsche – och Spotify.
När han öppnade Track 72 högst upp i Spotifys New York-skrapa satte han tonen direkt. ”Vi kommer inte att ta någon finansiell risk. Det måste vara garanterad vinst från dag ett.”
Samtidigt är han inte rädd för att såga branschen han själv tillhör. ”Stockholm är för likriktat. Alla gör samma sak”, säger Pontus till Di.

Krönika: Därför ska du alltid åka till Köpenhamn
Köpenhamn slår Stockholm – i alla fall när det gäller livskvalitet, kollektivtrafik och gastronomi. I sommar fyller Öresundsbron 25 år, och vad passar bättre än en resa över sundet?

Restauranger som aldrig går back
Filosofin bakom Pontus Frithiof Group är tydlig: varje enhet ska bära sig – helst från dag ett. Oavsett om det handlar om loungen på Arlanda, golfklubben Bro Hof eller matdestinationen i Nacka Strand.
”Vi går bara in där vi har ett färdigdukat bord. Fastighetsägare som Alecta vill ha kvalitetsrestauranger i sina områden – det gynnar både dem och oss.”
Gruppen är skuldfri, har över 150 anställda och omsatte 151 miljoner kronor 2024. Resultatet? 7,3 miljoner kronor. Inga pengar på rött – bara på tallriken.
Från Eriks till Ek
Karriären började i köket hos Erik Lallerstedt. Men det var finansmannen Jan Stenbeck som gav Pontus Frithiof möjligheten att starta eget – genom ett privat lån på 100 000 kronor.
”Det betydde allt”, säger han. Och ja, han hann betala tillbaka innan Stenbeck gick bort.
Nu – drygt 25 år senare – bygger han vidare på samma modell: högt tempo, kravställning och noll sentimentalitet. ”Jag uppskattar vår historia, men gråter inte om vi stänger något.”
Läs även: Frukostchock på Scandic – nu blir din hotellnatt dyrare

“Vi ska inte bli en Nokia”
Att förlora hungern är Frithiofs största rädsla. Därför lämnar han nu över vd-posten till sin högra hand Mattias Ekström. Själv ska han fokusera på utveckling, partnerskap och nya affärer.
”Om jag är borta i sex månader ska allt funka ändå. Det är min målbild.”
Han hyllar sina inspiratörer – Stenbeck, Hagströmer – och siktar på att involvera sina barn i framtiden. Sonen, som pluggar till civilingenjör, har redan räknat ut att han kan effektivisera verksamheten med 300 procent.
Det är ungefär samma procentsats som Spotify får räkna med att betala – om de vill ha Pontus på nästa kontor.

Här finns Pontus Frithiofs restauranger
I Sverige
- La Tour – lyx med utsikt i DN-skrapan
- Bro Hof – golfklubbskrog norr om stan
- Fabriken by Pontus – matdestination i Nacka Strand
- Amex Lounge – den mest ambitiösa loungen på Arlanda
- La Girafe, Little Italy, Picpoc by Pontus – Arlandas gastronomiska trio
Internationellt
- Track 72 by Pontus – Spotifys personalrestaurang i New York
Kommer snart
- Ny vinklubb med ännu hemlig partner
- Fler samarbeten med Spotify, Porsche och Amex
Läs även: Hurra: Vår svenska prinsesstårta är en viral superhit

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.