Perfect Weekend blickar tillbaka på Condé Nasts fetaste decennier – från skvallriga kontor till lyxiga papperstidningar.
När glossiga gudar styrde världen


Mest läst i kategorin
I sin nya bok Empire of the Elite tecknar Michael M. Grynbaum en både saftig och nostalgisk bild av den tid då Condé Nast styrde det amerikanska medielandskapet med silkesvantar och stenhård känsla för trend. Det är berättelsen om outsider-insiders som förvandlade magasin till maktcentra – och om hur det hela till slut imploderade i en flodvåg av podcasts, Instagramkonton och nedlagda titlar.
Läs även: Från spypåse till modeikon: Nu har den slagit alla rekord

Från St. Louis till Vogue
Condé Montrose Nast började långt från både Manhattan och Met-galor. Han föddes in i ett fromt liv i St. Louis, blev vän med publicisten Robert Collier och köpte det då sömniga magasinet Vogue 1909. Genom att rikta sig till “de mindre bemedlade kusinerna till de rika”, som Grynbaum formulerar det, skapade han vad som kallats “inkluderande exklusivitet” – en genial affärsmodell där lyxkonsumenten alltid är nästan inom räckhåll.
Vid hans död 1942 ansågs han vara mannen som “gav miljoner deras idé om den önskvärda amerikanska livsstilen”.

Vogue är dött – leve Met-galan
Modemagasin som Vogue har spelat ut sin roll. Det konstaterar Philip Warkander, lektor vid Högskolan i Borås, i en debattartikel i Di som borde få Anna
Familjen Newhouse och deras glänsande imperium
När Samuel I. Newhouse Sr. köpte bolaget 1959 var det en krisande relik. Men några decennier senare – efter att sonen Si Newhouse tagit över – var Condé Nast synonymt med prestige. Det var en värld där Vogue hade egna Orangina-flaskor på kontoret och där Anna Wintour kunde deklarera sin framtida chefsroll med orden: “Yours.”
Si Newhouse omgav sig med färgstarka redaktörer – från ryskjudiske Alexander Liberman till den brittiska raketkarriäristen Tina Brown. I Grynbaums skildring var de alla outsider-figurer som kämpade sig in i medieeliten, och därefter formade den efter sina egna ansikten.
Men några var mindre outsider än andra. Anna Wintour var dotter till en legendarisk brittisk tidningsman, Tina Browns pappa var filmproducent. Då känns Graydon Carter, uppvuxen i Ottawas medelklass och med Spy Magazine i bagaget, mer som en verklig uppstickare.

Makten i att säga “ja”
Grynbaum återkommer till begreppet “gatekeeper” – grindvakt – nio gånger. Men han påpekar också att de bästa redaktörerna inte säger nej, utan ja. De är talangscouter med känsla för vad som vibrerar. Därför kunde Tina Browns celebrity-kryddade omtolkning av Vanity Fair snabbt sprida sig till hela Condé Nast – även till anrika The New Yorker.
Det var en tid där vulgäritet var valuta och yuppies var kungar. Det handlade inte bara om papper och annonser, utan om att leda samtiden snarare än att kommentera den.
Läs även: ”Jag är imperium” – Giorgio Armani om makten, männen och modets löjligheter

En glans som mattats av
Nu, när Anna Wintour meddelat sin avgång från Vogue, återstår frågan: Var detta verkligen ett imperium – eller bara skicklig surfning på samtidens vågor?
För samtidigt som Empire of the Elite drömmer sig tillbaka till ett kontor där kändisar, karismatiska redaktörer och lyxiga produkter samlades kring stora marmorbord, pekar andra röster på att just den epoken är förbi.
“Vogues roll i modevärlden har förändrats under de 37 år som Anna Wintour varit chefredaktör”, skriver Philip Warkander, lektor vid Högskolan i Borås. “En gång i tiden var modemagasinet en oumbärlig länk mellan modehusen och kunderna, men tack vare internet och sociala medier kan nu konsumenter följa modevisningarna i realtid.”
Wintour må ha förvaltat Diana Vreelands arv med isande elegans – inklusive att sätta kändisar på omslaget och styra The Met-galan som en påve styr sin kyrka – men den världen hon representerar tillhör alltmer historien.
“Modemagasinet har spelat ut sin roll”, konstaterar Warkander. Och kanske är det just därför Grynbaums bok, med all sin längtan efter när tidningen var kung, redan känns som ett tidsdokument. Ett glansigt minne i en matt digital samtid.

De viktigaste spelarna
Condé Montrose Nast
Grundade Vogue-imperiet 1909. Skapade ett nytt sätt att sälja lyx – till nästan-rika.
Samuel I. Newhouse Sr.
Köpte Condé Nast 1959. Gav Vogue till frun – men det blev sonen Si som formade framtiden.
Si Newhouse
Byggde det moderna Condé Nast. Gav plats åt Liberman, Wintour, Brown och Carter.
Anna Wintour
Modeprästinna med järnhand. Tog över Vogue efter att ha sagt “Yours” till sin föregångare.
Tina Brown
Rev upp Vanity Fair, förvandlade The New Yorker – och brände broar med stil.
Graydon Carter
Från Ottawa till Oscarsgalan. Gjorde Vanity Fair till kändisarnas högborg.
David Remnick
Pulitzerbelönad journalist. Gav The New Yorker både substans och stjärnglans.
Läs även: Svenskens stövlar slog ner som en bomb – “boots the house down”

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.