När brittiska BBC Top Gear rankar de bästa elbilarna så lyssnar världen. Top Gear behåller fortfarande positionen som en av världens populäraste motorprogram och deras bedömningar kan antingen öka biltillverkarnas försäljning eller strypa den. Med den maktpositionen är deras topplistor onekligen heta. Här är deras lista över de bästa elbilarna på den brittiska marknaden. Dagens PS/Motor ger sin egen åsikt som jämförelse.

Plats 15 – Kia Soul EV

Top Gear
(Foto: Kia)

Top Gears bedömning:
Det är en mycket bra bil, Soul EV. Nu har den en användbar räckvidd på 450 km tack vare den imponerande drivlinan som den delar med Hyundai Kona och Kia e-Niro. Vi tror inte att britterna kommer att sakna bensinmodellen så mycket. Vår kritik av e-Niro har alltid varit att den är lite tråkig – ett smart om ointressant föremål. Soul tillför lite personlighet med en funkigare interiör och kontroversiell styling, men offrar det praktiska. Eftersom de i princip är samma pris är det ett öppet val.

Dagens PS/Motors bedömning:
Håller med Top Gear. Det som hindrar Kia Soul EV från att bli lika populär som kusinerna Kia e-Niro och Hyundai Kona är bilens design som man antingen gillar eller hatar. Tekniskt ligger Kia (och Hyundai) i framkant.

Plats 14 – Volkswagen e-Up

Top Gear
(Foto: VW)

Top Gears bedömning:
Faktumet att den bygger på den obestridliga kungen av småbilar gör den till en ännu mer attraktiv produkt. Det är verkligen en subtilare elbil än Honda e eller Mini Electric eller till och med Renault Zoe.

Dagens PS/Motors bedömning:
VW e-Up säljs inte längre i Sverige men delar i princip allt med Seat Mii som är en enkel, billig och utmärkt liten elbil för de som inte planerar längre resor. Frågan är bara hur länge vi får ha den modellen på den svenska marknaden. Det är för övrigt samma bil som den Skoda Citigo iV vi testade 2020 och som inte heller finns kvar på den svenska marknaden.

Plats 13 – Peugeot e-208

Top Gear
(Foto: Peugeot)

Top Gears bedömning:
Vanliga 208:an är en söt liten bil men har sina fläckar. Inte speciellt rymlig eller de allra bästa köregenskaperna. Men trots att e-208 har samma brister så har den även 208:ans många fördelar som gör den till en bil vi gillar. Den snygga designen och originella interiören som är snyggt utformad.

Dagens PS/Motors bedömning:
Årets Bil i Europa 2020 är en av de snyggaste modellerna i segmentet. Testen visade en välbyggd bil med en kvalitet som inte låter skämmas för sig. Absolut inget fel på köregenskaperna som är underhållande och samtidigt trygga. Räckvidden på 340 km räcker för de flesta. Modellen är Europas bäst säljande elbil hittills 2021.

Plats 12 – Jaguar I-Pace

Top Gear
(Foto: Jaguar)

Top Gears bedömning:
Jaguar går modigt in i det okända och spikar det. En snabb, önskvärd, snygg SUV som råkar drivas av el. (Klart att britterna tycker det)

Dagens PS/Motors bedömning:
Delar inte den brittiska entusiasmen fullt ut. Visst är det en snygg och välbyggd bil som dock haft en hel del problem sedan den utsågs till Årets Bil och Årets Världsbil 2019. Räckvidden höll inte vad som utlovats, framförallt på vintern och det höga priset avskräckte köparna. Modellen prenumererade på sista platsen i alla nordiska jämförelsetester vilket fick många att ifrågasätta utnämningen som en ”PK-grej” bara för att det var en elbil. Men det har hänt grejer och numera är Jaguar I-Pace en alldeles utmärkt bil i samma segment som Audi e-tron och Mercedes EQC.

Plats 11 – Renault Zoe

Top Gear
(Foto: Renault)

Top Gears bedömning:
Nästan var femte elbil som säljs i Europa är en Renault Zoe. Den är enormt populär – med all rätt. Renault säger att kunderna inte ville ha en stor förändring av designen utan att företaget skulle fokusera på problemområden för att hålla ett lågt pris. Det är varför vi fick en betydligt bättre interiör, mer förarstödsystem, en starkare motor och längre räckvidd för samma pengar.

Dagens PS/Motors bedömning:
När Renault Zoe lanserades 2012 var den en föregångare till de små elbilar som erbjuds på dagens marknad. En smart och kompakt elbil med ett 22 kWh litiumjonbatteri som erbjöd en räckvidd på 210 km. Vid uppgraderingen 2019 fick Zoe ett 52 kWh litiumjonbatteri och en räckvidd på 395 km enligt WLTP tillsammans med en välbehövlig uppfräschning av designen både exteriört och interiört. Renault Zoe är fortfarande en elbil att räkna med.

Plats 10 – Audi e-tron

Top Gear
(Foto: Audi)

Top Gears bedömning:
Detta är en elbil som inte skapar suddiga gränser eller försöker vara radikal, utan söker vanliga SUV-kunder som vill ta steget till elbil. Audi refererar till detta i termen ”Concept clarity”.

Dagens PS/Motors bedömning:
Audi e-tron har blivit en succé och det med all rätta. En välbyggd, bekväm och kraftfull el-SUV som säljer mer än sina konkurrenter inom segmentet ”stora el-SUV” gör tillsammans. Fantastiska köregenskaper i kombination med utmärkt räckvidd (i 55-versionen) och stora innerutrymmen, gör modellen till en nästan perfekt familjebil för de som vill bli mer miljömedvetna och har råd med drygt 800.000 kr.

Plats 9 – Volkswagen ID.3

Top Gear
(Foto: Håkan Nilsson)

Top Gears bedömning:
Det är ingen hemlighet att VW ser ID.3 som sin nästa folkbil efter Bubblan och Golf. För att de flesta ska känna en dragning till modellen så är designen inte märklig som så många andra elbilar. Dessutom har den några överraskningar “i skjortärmen”.

Dagens PS/Motors bedömning:
Volkswagens nya elbil är framtidens nya Golf. Med i stort sett samma storlek, lång räckvidd och en design som tilltalar många, har modellen redan placerat sig bland toppsäljarna på marknaden. Men starten har varit en aning knagglig med tekniska problem som dock ska vara avklarade. Konkurrenterna framgent kommer att vara Kia EV6, Ioniq 5, nya Peugeot 308 och framförallt Cupra Born som är identisk under skalet. Att VW ID.3 inte blev Årets Bil 2021 var nog en stor missräkning.

Plats 8 – Mini Electric (Mini Cooper SE)

Top Gear
MINI Cooper SE med Annie Seel på huven. (Foto: Håkan Nilsson)

Top Gears bedömning:
Mini Electric är en mycket komplett liten elbil. Den har behållit det mesta som är standard hos Mini Cooper S men med snabbare acceleration och nollutsläpp. Den bevisar att en ”het” kombikupé har en framtid som elbil.

Dagens PS/Motors bedömning:
Håller med Top Gear. Nya Mini Electric heter Mini Cooper SE i Sverige och är utan tvekan den roligaste elbilen. Den har till och med bättre köregenskaper än Mini Cooper S och dessutom en fullt godkänd räckvidd. Man blir glad bara av att titta på den. Byggkvaliteten lämnar inte heller mycket att önska. Det här är elbilen för de som uppskattar körglädje. Se reportaget med Annie Seel och döm själva.

ANNONS
ANNONS

Plats 7 – Tesla Model S

Top Gear
(Foto: Håkan Nilsson)

Top Gears bedömning:
Det är ingen tvekan om att Model S är en mycket imponerande prestation – och detta från ett företag som tidigare bara producerat en Lotus Elise-baserad roadster. Den långa räckvidden, utmärkta köregenskaperna och många tekniska lösningar har fått vanliga biltillverkare att öppna ögonen.

Dagens PS/Motors bedömning:
Föregångaren till de flesta moderna elbilarna håller fortfarande positionen som den kanske smartaste elbilen. Tesla Model S må ha en något föråldrad design, men den fungerar även i dag. Köregenskaperna är minst sagt upplyftande med en acceleration och väghållning som kan sätta de flesta sportbilar på plats och detta med en räckvidd som få kommer nära. Att Tesla dessutom hade den goda smaken att säkerställa marknadens mest effektiva laddinfrastruktur är en av huvudnycklarna till framgången.

Plats 6 – BMW i3

Top Gear
(Foto: BMW)

Top Gears bedömning:
BMW i3 är fortfarande den bästa lilla premium-elbilen på marknaden. Svårt att argumentera emot. Var bara beredd på att betala en hel del.

Dagens PS/Motors bedömning:
Trots att modellen lanserades 2013 så har den behållit det lilla extra som placerar den bland toppbilarna åtta år senare. Den blir liksom aldrig omodern utan är i många avseende modernare än de flesta nya modeller som kommit de senaste åren. Det har skett kontinuerliga uppdateringar under den kompakta designen som har gjort att modellen behåller positionen i konkurrens med de allra bästa. Ett tekniskt mästerverk som kommer att hålla många år framåt.

Plats 5 – Hyundai Kona Electric

Top Gear
(Foto: Hyundai)

Top Gears bedömning:
En viktig detalj för en elbil: en genuin 480 km räckvidd i en liten el-SUV för under 380.000 kr. Överväg den!

Dagens PS/Motors bedömning:
Håller med Top Gear. Detta är en grymt fin el-SUV med utmärkt räckvidd, teknik, kvalitet och köregenskaper. Svårslagen i prisklassen.

Plats 4 – Polestar 2

Top Gear
(Foto: Håkan Nilsson)

Top Gears bedömning:
Vi älskar Polestar 2 därför att den är snygg och har en hög byggkvalitet som borde ge Audi-förare en posttraumatisk stressyndrom. Det är mycket sunt förnuft med bilen som designats utan gimmicks som kommer att störa dig längre fram.

Dagens PS/Motors bedömning:
Även här håller vi med Top Gear. Polestar 2 är en elbil att räkna med. Snygg design, fina köregenskaper och utmärkt räckvidd. Visst har även denna modell haft sina problem efter lanseringen, men de är avhjälpta nu. En stor konkurrent är Tesla Model 3 men vårt val är Polestar 2.

Plats 3 – Honda e

Top Gear
(Foto: Honda)

Top Gears bedömning:
Den urbana konceptet som blev en modern legend, en legend som blev en prototyp och en prototyp som blev den minsta och mest eftertraktade bilen sedan Suzuki Jimny. Det är Honda e, Hondas första massproducerade elbil och vi vill ha en.

Dagens PS/Motors bedömning:
Redan när man såg prototypen i Genève för ett antal år sedan så föll de flesta för designen som för tankarna till VW Golf generation ett. En cool liten elbil med en design som känns mer söt än häftig. Inredningen är något extra med en digital skärm som täcker hela instrumentpanelen och digitala backspeglar som faktikt fungerar bättre än de som Audi e-tron levererar. Den korta räckvidden på strax över 210 km begränsar dock bilens användningsområde. Men visst blir man lite sugen.

Plats 2 – Tesla Model 3

Top Gear
(Foto: Håkan NIlsson)

Top Gears bedömning:
Allt Tesla hittills har gjort har lett till att bygga Model 3 – en genuint prisvärd elbil för den stora marknaden. Men det betyder inget om inte modellen kan leva upp till förväntningarna. Så frågan är, efter den tid det tagit att ta fram modellen; vill jag ha en? Har den dragkraften att locka inte bara “early adopters” och “trädkramare” från deras fossila bilar, utan även den breda publiken? Svaret är överraskande ja och bortom hajpen är det en riktigt tekniskt väldesignad bil.

Dagens PS/Motors bedömning:
Tesla Model 3 har intagit en plats i toppen bland elbilar. Succén har inte uteblivit på någon marknad utan försäljningen har levt upp till de stora förväntningar som Elon Musk hade. Men det var inte lätt i början. Försenad produktion och kvalitetsproblem med framförallt lacken, skapade en viss otrygghet. Men den var snabbt övergående och kvaliteten har förbättrats. Det är en roligare bil än Model S med en ren sportbilsprestanda och väghållning. Detta är Teslas mest prisvärda modell och det märks när man ser mängder på de svenska vägarna.

Plats 1 – Porsche Taycan

Top Gear
(Foto: Håkan Nilsson)

Top Gears bedömning:
Stuttgarts första elbil är en äkta Porsche – otroligt snabb, fantastisk att köra, snabb att ladda och tillräckligt praktisk för vardagskörningen.

Dagens PS/Motors bedömning:
Även här går det inte att göra annat än att hålla med Top Gear. Detta är något alldeles extra och helt klart vår favorit. Men smakar det så kostar det. Med ett pris från över miljonen är detta inte bil för alla utan för de mer välbeställda med smak för det bästa. Enda konkurrenten hittills har varit Tesla Model S men största konkurrenten blir nog Audi e-tron GT som lanseras nu i vår. Enormt högt ”vill-ha” värde, framförallt när det gäller nya kombi-modellen!

Här är länken till Top Gears rankinglista.