ÅRE. Förväntningarna har varit stora och de första testrapporterna från Namibia och Abu Dhabi talade om att Audi e-tron verkligen är något att räkna med. Själv valde jag att vänta med test för att se hur den klarade av den svenska vintern under VM-veckan i Åre.

20190208_101408 (1)

Få bilar har varit lika omskrivna det senaste året som just Audi e-tron. Det verkar som om världen vill se någon som kan utmana Teslas dominans bland de större och lite lyxigare elbilarna. Visst. Jaguar lanserade sin utmanare förra sommaren och de första testerna var positiva, men sedan kom vintern och då var den inte lika ”het” längre. Drastiskt förkortad räckvidd och laddproblem i kylan var inte riktigt vad man hade förväntat sig av den brittiska utmanaren.

20190208_105003 (1)

Av den anledningen kändes det mer motiverat att se vad Audis utmanare går för hemma i ett kallt vinterlandskap istället för att åka ner till Abu Dhabi och köra den i en varm öken. Eftersom Audi är huvudsponsor för den alpina skidcirkusen så passade man på att genomföra provkörning av e-tron i trakterna runt Åre och på en upplogad bana på Åresjön. Nu skulle Audi få bekänna färg. Fixar den kylan eller är värme en nödvändig ingrediens?

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Innan jag avslöjar mina intryck från körningen så är en produktpresentation kanske på sin plats. Audi e-tron är en stor SUV som delar mycket design med Q8. Enligt Audi har den utvecklats för att öka användandet i vardagen med en räckvidd på drygt 400 km enligt den nya WLTP-körcykeln. Den är utrustad med ett 95 kWh lithiumjonbatteri (Tesla har 100 kWh) som väger 700 kg och är placerad i bottenplattan och två kraftfulla elmotorer fördelade på fram- och bakaxeln. Tillsammans genererar de en systemeffekt på 402 hk som skickar iväg den drygt 2,5 ton pjäsen 0-100 km/h på 5,3 sekunder i boost-läget. Toppfarten har Audi valt att spärra vid 200 km/h.

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Audi e-tron är alltså inte lika brutalt snabb som Tesla Model X och anledningen är att man valt att satsa på komfort och effektivitet istället för rå prestanda. Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. Audi är även först med att använda sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem för att maximera energiåtervinningen, något som skulle visa sig vara effektivt.

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Den nya generation quattro, med eldriven fyrhjulsdrift fördelar kraften mellan fram- och bakaxeln blixtsnabbt. Vid körning som inte kräver fyrhjulsdrift så driver den något starkare elmotorn på 140 kW bakaxeln och vid behov kopplas den främre elmotorn på 125 kW in för fyrhjulsdrift. Detta bidrar givetvis till en lägre energiförbrukning så länge som man inte försöker bli först till nästa rödljus eller prenumererar på vänsterfilen.

20190208_103602 (1)

Audi e-tron är lika rymlig och komfortabel som märkets andra större modeller. Högkvalitativa material och detaljarbetet gör den till en premiumupplevelse. Till skillnad från modellens största konkurrenter, Tesla Model X och Jaguar I-Pace, så upplevs inte Audi e-tron lika överdesignad. Den ser ut och känns i stort sett som en vanlig Audi. Interiört så känner vi alltså igen oss från den senaste generationen Audi-modeller. Här hittar vi det avancerade mediacentret MMI navigation plus med bl.a. Wi-Fi hotspot.

20190208_113802 (1)

Det som är unikt i Audi e-tron är bl.a. navigationen som visar den lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen. En annan unik detalj är de digitala ytterbackspeglarna som testbilen var utrustad med. Som tur är så är det ett tillval eftersom jag hade svårt att förstå varför man ska betala 15.000 kr för att behöva vrida huvudet snett nedåt för att kunna titta på den vänstra skärmen. Visst reducerar de luftmotståndet en aning och ser lite ”cool” ut, men lägg pengarna på något annat.

20190207_105702 (1)

 

ANNONS
ANNONS

Givetvis är Audi e-tron också standardutrustad med en mängd assistanssystem som ska underlätta för föraren och gör resan säkrare. Till exempel effektivitetsassistenten som uppmanar till en mer ekonomisk körning genom att den läser av trafiken i förväg och automatiskt återvinner energi. Väljer man den adaptiva farthållaren så kan systemet även bromsa och accelerera elbilen prediktivt.

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Vad beträffar laddstationer så genomför man en omfattande utveckling genom ett joint venture företag som heter Ionity. Det ägs av BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, och Volkswagen Group med Audi och Porsche. Målet är att bygga ett nätverk av högpresterande snabbladdare längs Europas större vägar. På väg till Åre finns en av 8 färdiga laddstationer och ytterligare 11 är på gång innan 2020. Även snabbladdare för hemmabruk, så kallade Wallbox, kommer att utvecklas.

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Batteriet har ett avancerat system som hanterar kylning och uppvärmning av bilens olika komponenter som bland annat kupén. Enligt Audi ska detta system bidra till en ökad räckvidd upp till 10 %. Laddtiden för batteriet är detsamma som i Tesla, dvs. vid en snabbladdare med 150 kW effekt så tar det bara 30 minuter att ladda 80 % av batteriets kapacitet. Värt att notera är att både bilarna och batterierna byggs i en CO2-neutral fabrik utanför Bryssel. Ett exempel på Audis miljöåtagande.

Ionity snabbladdare på väg till Åre.
Ionity snabbladdare på väg till Åre.

Men hur är den då att köra? Precis så bra som jag hade föreställt mig. Makalöst bekväm och tyst även i högre farter. Väghållningen på isiga och snöiga vägar var trygg och stabil, även när man pressade bilen på gränserna. Om det finns någon som tror att elbilar är sämre vinterbilar så har ni helt fel. Jag upplevde Tesla Model X vinteregenskaper i Österrike förra vintern och blev imponerad. Audi e-tron är ännu bättre!

Foto: James Holm
Foto: James Holm

Jag tog bilen på en tripp upp på kalfjället mot Storhogna nära norska gränsen. Här plogas vägarna bara när det kommer mycket snö varför underlaget var både isigt och spårigt. Hit åker man normalt skoter på vintern, all annan trafik är ovanlig. Temperaturen hade gått upp till -5 grader och snön började falla lite smått. Ett perfekt scenario att på allvar testa vad e-tron går för och som det skulle visa sig att e-tron trivdes alldeles utmärkt i.

20190208_110011 (1)

Batteriets placering gör att den låga tyngdpunkten medverkar till att e-tron ligger stabilt på vägen och i snäva kurvor. Om du av någon anledning vill köra på terrängvägar eller igenom djup snö så kan man höja bilens markfrigång med 3,5 cm från normalt 17,2 cm genom att välja Off Road-läget i Drive Select-systemet. Kör du fast i snön så finns ett Lift-läge som höjer bilen ytterligare 1,5 cm. Precis som på alla elbilar så tar räckvidden stryk i kylan. Under de två dagar som jag testade bilen låg räckvidden och pendlade mellan 24-28 mil men med regenereringen när man släppte upp gasen, bromsade eller använde rattpaddlarna, steg räckvidden snabbt.

SAMMANFATTNING

Audi e-tron är tveklöst den bästa elbil jag kört. Komforten och det högkvalitativa detaljarbetet är på en helt annan nivå än de två största konkurrenterna, Tesla Model X och Jaguar I-Pace. Att Audi dessutom valt att inte bygga en elbil som ser extrem ut, adderar ytterligare till intrycket. Interiören är lika bekväm och genomtänkt som i bl.a. Q8. Utrymmet i baksätet är väl tilltaget för 2 vuxna och bagageutrymmet på 600 liter behöver inte offra plats för batterier eller elmotor.

Drivlinan är effektiv, både vad gäller prestanda och räckvidd. Den effektiva regenereringen av el till batteriet gör att man kan ”fiska” extra räckvidd. Den är så tyst att det nästan är lite kusligt. Även med stora dubbade vinterdäck så gick det nästan att viska till varandra i farter runt 100 km/h. Den är inte lika snabb som t.ex. Tesla men å andra sidan så bör inte prestandan vara mer än den som e-tron erbjuder om man vill köra långt på el.

Det känns skönt att Tesla äntligen har fått en värdig utmanare till Model X och till dess Mercedes lanserar sin kandidat, EQC, får Audi e-tron bära ledarvästen. En sak är säker, det kommer att krävas något extraordinärt om Audi ska förpassas från tronen.

Bästa elbilen hittills men slopa gärna de digitala backspeglarna.
Bästa elbilen hittills men slopa gärna de digitala backspeglarna.

SPECIFIKATION OCH PRISER

Elmotor med en systemeffekt på 402 hk och ett vridmoment på 664 Nm. Batteritypen är litium-jon på 95 kWh. 125 kW motor på framaxeln och 140 kW på bakaxeln samt quattro fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda med möjlighet att välja fasta växlar. Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Räckvidd på fulladdat batteri är drygt 400 km enligt WLTP. (240-280 km i kyla) Laddning via 150 kW CCS (Ionity) tar 30 minuter för 80 %. Axelavstånd 293 cm, längd 491 cm, bredd 194 cm och höjd 163 cm. Max släpvagnsvikt 1 800. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sekunder och toppfarten spärrad vid 200 km/h. Elförbrukning blandad körning ca 2,8 kWh/mil (ej vid minusgrader) och räckvidden anges till 400 km.

20190207_113758 (1)

Instegspriset är 885.000 kr före miljöbilsbonusen på 60.000 kr. Förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt är 2.699 kr/månad. Tillägget för PROLINE är 69.000 kr och PROLINE ADVANCED (testbilen) är 210.000 kr, men då ingår allt! Årliga skatten är 360 kr.