Porsche. Sug på namnet en stund. En ikon bland sportbilar som för många är en dröm att någon gång äga. Men frågan är hur många som drömmer om en elbil med Porsche logotyp och som dessutom kallas ”turbo”? Jag gör definitivt det.

I Taycan Turbo har Porsche tagit tillvara på alla värden som detta ikoniska bilmärke står för.
Porsche Taycan Turbo är en riktig Porsche, så som man föreställer sig en. Men någon turbo har den inte. (Foto: Håkan Nilsson)

Först ut med prestanda-elbilar var Tesla. Under många år ohotad på tronen med bilar som kombinerar utmärkt räckvidd på ren el med sportbilsprestanda. Bilar som får de flesta att kippa efter andan när man första gången trampar på gasen och skickar iväg bilen från stillastående, med en kraft som lätt kan orsaka whiplash om man inte är förberedd. Eller blir illamående av alla G-krafter som den direkta kraften förmedlar.

Laddningen av en Taycan går snabbare än andra elbilar på laddare med hög effekt.
Bilden kanske stör Porsche-fantasten, men så här ”tankar” man en brutal prestandamaskin 2020. (Foto: Håkan Nilsson)

Hade någon frågat mig för 4-5 år sedan vilken tillverkare som skulle våga utmana Tesla så hade min röst hamnat på BMW som med sin laddhybrid i8 låg i elektrisk framkant. Men trots att Porsche av tradition är förknippade med härliga förbränningsmotorer som bjuder oss entusiaster på prestanda och fantastiska köregenskaper, så kändes det ändå rätt logiskt att just detta ikoniska bilmärke skulle bli först att på allvar ta upp prestandakampen.

Teknik & prestanda

Genom att stoppa in den bästa tekniken från några av världens främsta leverantörer så har ingenjörerna i Zuffenhausen producerat en elbil som imponerar. Det handlar om batterier från koreanska LG Chem, motorer från italienska Marelli Motori och en unik 2-stegad automatlåda från tyska ZF. Designen och detaljlösningarna tillskrivs Porsche själva och resultatet är en elbil med alla Porsche-gener väl bevarade, från design till prestanda och köregenskaper.

Att Porsche har valt att addera turbo som en del av deras nomenklatur, kan förefalla en aning märkligt då elbilar inte har turbo.
Porsches gener lyser igenom minsta detaljerna, till och med beteckningen. (Foto: Håkan Nilsson)

De platta batterierna med en effekt på 93,4 kWh är placerade under golvet och ger Taycan Turbo en mycket låg tyngdpunkt och samtidigt sparar utrymme i kupén och bagageutrymmet. Spänningseffekten är hela 800V vilket är mer än dubbelt mot Audi E-tron och Tesla-modellerna. Det bidrar till snabbare laddning där det finns möjlighet. I Sverige handlar det om i stort sett bara Ionity-laddarna. De två synkronmotorerna, en på varsin axel, innebär också att bilen är fyrhjulsdriven. Tillsammans producerar motorerna 625 hk vid normalkörning och 680 hk vid overboost.

Porsche Taycan Turbo överträffas enbart av Turbo S. Båda är makalös prestandapaket som få bilar rår på.
Porsche Taycan Turbo bjuder på Imponerande prestanda men Turbo S är strået vassare. (Foto: Håkan NIlsson)

Det maximala vridmomentet är 850 Nm vilket skickar iväg den 2.380 kg tunga bilen 0-100 km/h på 3,2 sekunder och 0-200 km/h på 10,6 sekunder! Toppfarten är spärrad vid 260 km/h. Räcker inte detta så finns Taycan Turbo S för 380.000 kr extra, men då får man 761 hk, 1.050 Nm vridmoment och en acceleration 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 9,8 sekunder!!

På ratten sitter det ett vridreglage för fyra olika körprogram; range, normal, sport och sport plus. Samtliga ger bilen olika köregenskaper där sport plus får bilen att bete sig som en 911 med en brutal kraft och väghållning som många andra prestandabilar bara kan drömma om. Här har Porsche valt att förstärka Taycan Turbos ljud från elmotorerna, något som är lite kul. Inget artificiellt motorljud alltså, utan här handlar det om äkta vara.

De fyra inställningarna av körprogram hanteras med ett vred på ratten. I Sport Plus så har man adderat ett förstärkt ljud från elmotorerna.
Fyra steg till perfekt inställning där sista steget är definitivt i samma fotspår som 911. (Foto: Håkan Nilsson)

Den unika 2-stegade automatlådan bidrar till snabbare acceleration även i högre farter än t.ex. Teslas steglösa automat. Dessutom är Taycan standardutrustad med Porsche 4D Chassis Control som konstant håller koll på luftfjädringen, de elektroniskt styrda stötdämparna (PASM), det adaptiva chassit (PDCC Sport) och systemet som hanterar drivhjulens vridmoment (torque vectoring). Allt detta bidrog till att bilen formligen ”sög sig fast” när jag pressade den på kurviga småvägar. Porschekänslan infann sig i varje detalj…utom kanske ”driftingen”.

Design & komfort

Exteriört hittar vi de mjuka linjerna som karaktäriserar 911 och Panamera men som också för tankarna till den numera nedlagda Fisker Karma, också fyrsitsig men en hybrid. LED-framljusen har hämtat sin signatur från Panamera medan bakdelen har mera drag åt 911. Testbilen var utrustad med Turbo S hjulen och vita bromsok, något som spontant kändes lite för mycket. Storleksmässigt hamnar Taycan mittemellan de två Porschemodellerna. Det är en snygg bil som är, för att citera en god vän; ”snabb när den står stilla”.

Det finns ingen vinkel som lämnar älskare av bildesign oberörd. Linjerna är Porsche-typiska och väcker ha-begär.
Porsche Taycan är läcker ur alla vinklar men kanske allra bäst snett bakifrån. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört så känner vi igen instrumentbrädan från framförallt Panamera, med samma typ av digitala instrumentkluster fast med specifikt anpassad information. Här finns betydligt mindre med knappar än i Panamera eftersom den digitala pekskärmen innehåller i stort sett all information och uppkopplingar som man kan önska sig inklusive elförbrukningen. Positionen visade sig vara lite långt ifrån för mina 197 cm eftersom jag behövde dra tillbaka förarsätet ”en aning”. Ratten och spakarna är desamma som i övriga Porschemodeller.

Porsche Taycans interiör har hämtat sin inspiration från Panamera. skillnaden är att man flyttat alla konventionella kontroller in i två pekskärmar.
Designen ”lånad” från Panamera men med mindre manuella reglage. (Foto: Håkan Nilsson)

På mittkonsolen sitter det ytterligare en digital pekskärm med för bl.a. värme och ventilation samt öppning av laddlucka (DC på vänster sida och AC på höger) och laddningsövervakning. Av tradition så har startvredet (startknappen) funnits på vänster sida om ratten i en Porsche och Taycan utgör ingen skillnad förutom att du även kan starta bilen genom att lägga i en växel. Växelväljaren sitter på instrumentpanelen till höger om ratten och i form av en större ”vippkontakt”. Smidigt! Som tillval finns en 10,92 TFT skärm placerad framför passageraren.

Porsche Taycans växelväljare är utformad som en vippkontakt av större modell. Lite annorlunda placering men ändå rätt praktisk.
Växelväjarens något annorlunda placering och utformning på instrumentpanelen. (Foto: Håkan Nilsson)

Sportstolarna är desamma som i 911 och erbjuder en skön komfort vid långkörning och ett härligt stöd vid mer aktiv körning på kurviga småvägar. Baksätet är förvånansvärt bekvämt om man är av normalstorlek. Det är tvåsitsigt och för att få plats med fötterna utan att sitta med knäna i öronhöjd så har man lämnat en djupare plats för dem istället för att batteriet tar upp ytan. Smart!

ANNONS
ANNONS

Bagageutrymmets 360 liter är ca. 50 liter mindre än den större Panamerans och fullt tillräckligt för två personers semesterpackning men inte om man är en familj som vill dra till fjällen. Då gäller takbox, precis som med Panamera. Baksätet går att fälla (40/60) om man vill plocka med sig lite större prylar. Framtill finns det ytterligare ett litet bagageutrymme på 80 liter, där man bl.a. förvarar laddkablarna.

Tacka politikerna för Taycan

Det är en intressant utveckling vi går till mötes, mycket påverkad av politikernas många gånger förhastade beslut och bristande konsekvensanalyser. För drygt 10 år sedan var diesel ansett som ett miljövänligt alternativ och därför la tillverkarna stora resurser på att ta fram effektiva dieselmotorer för att möta marknadens efterfrågan. Så också Porsche.

Frågan är om Porsche hade spenderat över 500 miljoner Euro på en produktionslina för elbilar om inte politikerna drivit fram en striktare begränsning av koldioxidutsläppen?
Det är inte ofta man har anledning att tacka politikerna för något som har med bilar att göra. (Foto: Håkan Nilsson)

För några år sedan insåg man att elektrifiering i kombination med förbränningsmotorer var ett bättre alternativ, så därför fick biltillverkarna skifta fokus mot hybrider. Inte på grund av politiska krav utan mer en ökad efterfrågan på marknaden. Nu såg vi starten på det paradigmskifte branschen kommer att genomgå de närmaste åren. Detsamma gällde Porsche.

Publika laddplatser domineras av låg effekt i bland annat parkeringshus och utanför affärer. Men en utbyggnad av snabbladdare pågår och ett företag är Ionity som ägs av några biltillverkare, däribland Porsche.
Från diesel till hybrid, till elbil…är vätgas nästa steg? (Foto: Håkan Nilsson)

2020 införde EU en regel som tvingar biltillverkarna att komma ner under 95 g/km CO2-utsläpp som snittvärde för de bilar som säljs i Europa. Enda tillgängliga och infrastrukturförberedda tekniken var el, och då framförallt rena elbilar som komplement till förbränningsmotorer, så alla satsade stora resurser på elbilsutveckling. Även Porsche tvingades styra om sitt fokus.

Porsche Taycan Turbo är ingen billig bil, men frågan är om det finns någon bättre för 1,7 miljoner? Tveksamt.
Porsche Taycan Turbo är ”ett barn av sin tid” med alla Porsche generna bevarade. (Foto: Håkan Nilsson)

Så det handlar alltså inte om att Porsche ville skapa en konkurrent till Tesla. Istället handlar det om att möta det paradigmskifte som framkallats av en ökad miljömedvetenhet och politikernas många gånger irrationella beslut som sällan eller aldrig förankras med bilindustrin. Följer man inte regelverket så kostar det tillverkarna enorma summor, pengar som skulle kunna gå till att utveckla betydligt effektivare drivkällor som t.ex. vätgas.

Sammanfattning

Porsche har lyckats ta fram en elbil som imponerar på i stort sett alla plan. Här finns alla de gener som gjort den tyska biltillverkaren från Stuttgarts förort Zuffenhausen till ett av de mest eftertraktade bilmärkena på marknaden. Bilen är njutning att se på, sitta i och att köra. Visst saknar man det sköna motorljudet från de kraftfulla förbränningsmotorerna, men den saknaden försvinner i takt med alla de gånger man njuter av den brutala prestandan.

Hmmm. 1,7 miljoner? Var ska jag hitta dem? VILL HA!!! (Foto: Håkan Nilsson)

Det är tydligt att Porsches fokus har legat mer på prestanda istället för räckvidd. Nu säger jag inte att det är fel. Tvärtom. Taycan Turbo slår i princip allt utom kanske Tesla. Skillnaden mellan dessa två märken med likvärdiga prestanda, är den genomgående högre kvaliteten och de makalösa köregenskaperna till Porsches fördel. Tesla Model S har större utrymmen, längre räckvidd och lägre pris, men trots detta så skulle Porsche Taycan Turbo hamna högst på min lista om jag kunde skaka fram 1,7 miljoner. Det här är bland de bästa bilar som byggts, men ärligt talat; kunde man inte ha skippat ”turbo”?

Teknisk specifikation & pris

Motor: 2 elmotorer av synkrontyp fördelade fram och bak
Systemeffekt: Sammanlagt 625 hk (680 hk overboost) och 850 Nm vridmoment
Batteri: 93,4 kW litiumjon placerad under golvet
Växellåda: 2-stegs automat från ZF
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 3,2 sekunder och 0-200 km/h på 10,6 sekunder
Toppfart: 260 km/h

Laddtid: DC-laddare (50 kW) 5-80% – 93 min / AC-laddare 0-100% (11 kW) – 9 tim
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 26,0 kWh/100 km
Räckvidd: upp till 450 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 0 g/km

Bagageutrymme: 366 liter (+81 liter fram)
Yttermått: Längd 4,963 mm / Bredd 1,966 mm / Höjd 1,378 mm
Axelavstånd: 2,900 mm
Vikt: 2.380 kg

Pris från: 1.700.000 kr
Miljöbonus: 60.000 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Här kan du läsa mer om Porsche Taycans avancerade tekniska lösningar.