BILTEST: Volkswagen ID.3
Nästan ett år efter presentationen på bilmässan i Frankfurt så har jag äntligen fått testa den bil som utpekats att bli nästa stora succé bland förmånsbilar. Lever VW ID.3 upp till de högt ställda förväntningarna eller är det ytterligare en elbil i mängden?

På grund av den rådande situationen med covid-19 så har det mesta blivit kraftigt försenat, även inom bilbranschen. Bilar som presenterats redan innan senaste årsskiftet har fastnat i produktionen och logistiken. Detta gäller även Volkswagens smått hajpade elbil ID.3, den första modellen i en serie av elbilar under beteckningen ID. Orderingången har varit fortsatt hög med närmare 37.000 förbeställda bilar i Europa som nu börjar levereras ut. Siffran för Sverige vill man inte avslöja, men borde vara relativt hög.

En design som känns som en modernare variant av Golf. Det kommer att locka köpare. (Foto: Håkan Nilsson)

Ett eget designspråk för elbilarna

Exteriördesignen är fokuserad på ett optimalt lågt luftmotstånd för att bidra till längre räckvidder. Den har tydliga drag av VW Golf men med kortare överhäng fram och bak. Framrutan är stor och lutar kraftigt ner mot den korta motorhuven. Sikten är föredömlig, även snett framåt åt sidorna eftersom man delat upp A-stolpen med en mindre sidoruta.

Kortare överhäng och längre axelavstånd än Golf. (Foto: Håkan Nilsson)

LED-ljusen är standard och ger ett något aggressivt intryck. Under stötfångaren sitter ett luftintag som har mer en designfunktion än praktisk nytta. Baktill har VW adderat en svart spoiler ovanför bakrutan. Den svarta delen som utgörs av bakluckan, går hela vägen ner till stötfångaren och ger bilen ett sportigare intryck. De högt placerade LED-bakljusen bidrar till intrycket.

Bekväm och avskalad interiör

Instrumentpanelen utgörs av två digitala skärmar. I de högre utrustningsalternativen får man även en heads-up display. Den lilla 5,3” skärmen som utgör instrumentklustret, ger bara den allra nödvändigaste informationen om bl.a. hastighet, laddning och riktning vid navigation. På högra sidan om skärmen sitter växelväljaren som man vrider antingen framåt för drive eller bakåt när man vill backa. Logiskt! Någon startknapp finns inte eftersom bilen är körklar ju fort man trampar på bromsen.

Avskalat, bekvämt och funktionellt med undantag för infotainmentskärmens kontroller. Men man vänjer sig kanske. (Foto: Håkan Nilsson)

I mitten sitter infotainmentskärmen som lånat mycket från den senaste generationen Golf. Värme, ventilation, volym och zoom av navigationsfönstret sköter man genom att föra fingret fram och tillbaka på en känslig list. Som jag beskrev i min Golf-test förra året, så är jag ingen stor fan av dessa funktioner utan föredrar mer konventionella lösningar. Men man vänjer sig säkert efter ett tag. I framrutans hela nederkant sitter en LED-list som bl.a. visar att laddning pågår eller att körriktningsvisaren är på. Det är däremot en bra lösning.

När de första bilarna levereras nu i september, kommer uppkopplingar till mobiltelefonens appar (bl.a. Apple CarPlay och Android Auto) inte att finnas på plats. Denna funktion kommer däremot att uppdateras digitalt under Q1 2021. Volkswagen erbjuder därför de kunder som beställer ID.3 före årsskiftet ett fritt medlemskap i 1st Mover Club som innefattar en rad kundfördelar samt dessa digitala uppdateringar.

Större kupé än Golf

ID.3 är storleksmässigt i Golf-klassen fast med ett större kupéutrymme, framförallt i baksätet där man sitter högre än i framsätet. Bakom min egen inställning hade mina 197 cm bättre plats än i nya VW Golf. Huvudutrymmet är heller inga problem liksom att sitta tre i baksätet eftersom det inte finns någon kardantunnel. Framsätet är bekvämt och med elsäten som kommer i topp-versionen Max (testbilen) är det ännu lättare att hitta en skön körposition. Här hittar vi även en massagefunktion och en mittkrockkudde i förarsätets ryggstöd.

Rymligt baksäte för tre personer. Högt i tak och tillräckligt med plats för 197 cm redaktör bakom egen inställning.. (Foto: Marcus Thomasfolk)

Eftersom växelväljaren sitter i anslutning till instrumentklustret så finns det gott om utrymme för att stoppa undan lösa saker i mittkonsolen. Här finns också ett smart förvaringsfack för mobiltelefonen med trådlös laddning (endast Max). Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40).

385 – 1 267 liter klarar bagageutrymmet med plan lastyta.(Foto: Håkan Nilsson)

Tre räckviddsalternativ

Tack vare att den modulära plattformen (MEB) tillåter olika batteristorlekar, levereras initialt ID.3 med tre olika räckvidder på 330 km (7 kWh), 420 km (9 kWh) och 540 km (12 kWh). Den första varianten som kommer till Sverige och den vi fick testa hade 420 km räckvidd. Att ladda bilen 0-100 procent tar ca. 6,5 timmar med 3-fas och 11 kW kapacitet (som i laddbox hemma). På en snabbladdare med 100 kW laddkapacitet så tar det 30 minuter att addera drygt 20 mils räckvidd.

En effektiv laddning är viktigt för mobiliteten. ID.3 är kanske inte bäst men bättre än de flesta. (Foto: Håkan Nilsson)

Elmotorn är placerad bak vilket gör ID.3 bakhjulsdriven. Den levererar 204 hk och 310 Nm vridmoment som skickar iväg bilen 0-60 km/h på 3,4 sekunder och 0-100 km/h på 7,3 sekunder med hjälp av den steglösa automatlådan. Toppfarten är begränsad till 160 km/h.

Balanserade köregenskaper

Teststräckan från Volkswagen Groups huvudkontor i Södertälje, tog ut oss på en variation av vägar. Allt från stadstrafik till härliga småvägar och avslutningsvis motorväg. Den omedelbara känslan var att ID.3 är en mycket välbalanserad, lättkörd och otroligt tyst bil. Inte ens det sämsta tänkbara underlaget påverkade bilens köregenskaper eller ljudnivån i kupén.

Härliga köregenskaper oavsett typ av väg och väglag. (Foto: James Holm)

Väghållningen lämnade inte mycket att önska och den extremt snäva vändradien på 10,2 meter imponerade. Styrkänslan och vägegenskaperna påminde i stort om senaste generationen Golf och det är ett mycket gott betyg. Accelerationen i högre farter kunde dock ha varit en aning bättre, men duger gott för de flesta vardagsbilister. Även elförbrukningen imponerade med 14,8 kWh/100 km.

Effektivt laddnätverk utan kostnad första året

För att underlätta ägandet och framförallt laddningen på längre resor så kommer alla ID.3 kunder att vara anslutna till Volkswagens laddningstjänst We Charge. Det innebär att det går att ladda bilen gratis under ett år eller 2.000 kWh på alla publika laddstationer anslutna till We Charge. Det inkluderar bland annat IONITY högkapacitetsnätverk och omfattar mer än 100.000 laddningsplatser runtom i Europa. Dessutom har IONITY grön el i de allra flesta EU-länder.

Med över 150.000 laddpunkter i Europa så är det väl försörjt för mobilitet. (Foto: James Holm)

Koldioxidneutral tillverkning och ägande

ID.3, liksom kommande elbilar i Volkswagens digra modellportfölj, tillverkas i den koldioxidneutrala fabriken i Zwickau. Det är den första produktionsanläggningen för MEB-plattformen (avsedd för elbilar). All elektricitet som Volkswagen köper från tredje part är grön el från förnybara energikällor. Även vid tillverkningen av battericellerna används grön el. De oundvikliga utsläppen från fabriken kompenserar Volkswagen för.

ANNONS
ANNONS
Tänk dig ett klimatneutralt ägande. Det erbjuder VW i samarbete med Jämtkraft. (Foto: Håkan Nilsson)

Målsättningen från VW är att inte bara produktionen ska vara klimatneutral utan även ägandet. I samarbete med Jämtkraft så kan VW erbjuda ID.3 kunderna tre års fri hemmaladdning med 100 procent förnybar el om kunden tecknar ett elavtal med leverantören. VW erbjuder även hemmaladdare från 4.000 kronor, något som jag skulle rekommendera de kunder som bor i eget hus.

Återvinning av uttjänta batterier

Batterierna i ID.3 är garanterade 8 år eller 160.000 km och ska då ha kvar ca. 70 procent kapacitet. När batteriet är uttjänt för elbilen finns alltså fortfarande stor energikapacitet kvar i batteriet som då kan användas för andra områden, såsom energilagring. Ett exempel på s.k. ”Second Life” är den mobila laddningsstation som Volkswagen tidigare har presenterat.

De batterier som är helt uttjänta eller av annan anledning inte kan återanvändas, kommer att återvinnas på ett effektivt och säkert sätt. Batterierna demonteras och råmaterial som nickel, koppar och kobolt frigörs i stora kvantiteter och kan sedan återanvändas i produktionen av nya battericeller.

Sju grundmodeller

Första provkörningsbilarna av ID.3 har beteckningen 1st men går inte längre att att beställa. Istället finns det sju grundmodeller att välja från där grundversionen har fått ett pris från 434.900 kronor före miljöbonusen och är då redan välutrustad med bl.a. adaptiv farthållare, filhållningsassist, nödbromsassist, närområdesövervakning inklusive fotgängar- och cykelidentifiering, LED-strålkastare, navigationssystem, 2-zons klimatanläggning och 18” lättmetallfälgar.

De nya varianterna heter Life, Style, Business, Family, Tech och Max (samma som testbilen). Dessa är sex av sju versioner som kunderna kan beställa från och nu med leverans från oktober. De är baserade på grundmodellen ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri en räckvidd på upp till 426 km (WLTP) med effekt på 150 kW och bakhjulsdrift.

För långköraren finns ID.3 Tour, den sjunde förkonfigurerade modellen. Den är baserad på den fyrsitsiga Pro S-modellen som möjliggör ett större batteri (77 kWh netto) med en räckvidd på upp till 549 km (WLTP) och 125 kW DC-laddning.

Testbilen var en Max med allt det goda som paketet innehåller. (Foto: Håkan Nilsson)

Plus-varianten som börjar på 479.900 kronor har dessutom bl.a. backkamera, nyckelfri upplåsning, mörktonade rutor bak, silverlackerade designelement, LED-bakljus med animerande signatur och 19” lättmetallfälgar.

Den mest utrustade versionen, Max kostar från 541.900 kronor. Då får man bl.a. head-up display, stort panoramatak och 20” lättmetallfälgar, förarassistanssystemet Travel Assist och elektriskt justerbara stolar fram med massagefunktion.

Sammanfattning

Efter en lång väntan på en av marknadens mest hajpade elbilar så kan jag konstatera att VW har träffat målet på i stort sett alla punkter utom kanske de tidigare aviserade ambitionerna att hålla ingångspriset under 400.000 innan miljöbonusen på 60.000 kronor. Trots det så måste jag ändå utnämna ID.3 till den kanske mest prisvärda elbilen på nuvarande marknad.

I ID.3 har VW nyckeln till ännu större framgångar. (Foto: Håkan Nilsson)

Det är en välbyggd och bekväm bil med utmärkta köregenskaper och räckvidd som har alla ingredienser att bli tjänstebilsförarnas favorit med ett förmånsvärde på låga 1.240 kr/mån netto. Varken Tesla Model 3 eller Polestar 2 kommer ner till dessa låga nivåer. Till dess att Cupra lanserar systermodellen el-Born nästa år, så är ID.3 relativt ohotad.

Teknisk specifikation och pris (testbilar)

Motor: Synkron elmotor placerad bak
Effekt: 204 hk och 310 Nm vridmoment
Växellåda: Steglös automat
Drivning: Bakhjulsdriven
Bl. förbrukning (WLTP): 15,7 16,1 kWh/100 km (Uppmätt 14,8 kWh/100 km)
CO2-utsläpp: 0 g/km
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sek och toppfart 160 km/h
Batterikapacitet, netto: 58 kWh
Testbilarnas räckvidd (WLTP): upp till 419 km (Plus) / 409 km (Max)

Längd: 4.261 mm
Bredd: 1.809 mm
Höjd: 1.568 mm
Hjulbas: 2.771 mm
Tjänstevikt: 1.794 kg
Bagagevolym: 385 – 1.267 liter

Pris från: 434.900 kr
Miljöbonus: 60.000 kr
Förmånsvärde: från 1.240 kr/mån netto
Årsskatt: 360 kr

Läs mer om VW ID.3 här.

Mera bilder från James Holm här nedan: