Business Voice är ett nytt koncept från Dagens PS som går ut på att inte bara en motorjournalist ska testa bilar utan även våra läsare. Läsarnas röst är viktig för att få deras syn på inte bara bilen utan även utvecklingen och hur bilen passar in i deras vardag. Först ut är MINI Cooper SE, märkets första rena elbil som testas av en tjej med ett imponerande CV. 

MINI Cooper SE ser inte bara ut som en ”vanlig” MINI utan har även hämtat alla gener från den körglada bensinmodellen. (Foto: Håkan Nilsson)

För ett par veckor sedan gick vi ut och annonserade efter testförare som ville vara med på en biltest i nya MINI Cooper SE tillsammans med mig. Vi fick hundratals svar och ur dessa plockade vi ut Annie Seel, bland de som följer motorsport i alla dess former även kallad ”Rallyprinsessan”.

Det handlar om en riktigt tuff tjej med ett CV som är minst sagt imponerande. Faktum är att det är så pass långt att det skulle uppta hela artikeln att räkna upp allt som hon har genomfört, därför hittar du en länk till Wikipedia där du också kan imponeras.

Lite kort om Annie

Annie Seel är en av världens mest meriterade motorkvinnor som tävlar både med MC och bil. Fem genomförda Dakarrallyn med MC, vinnare damklass 2010. VM guld MC, Rally Raid, 2004. Hon debuterade 2011 som rallyförare i bil och har kört både Svenska Rallyt Historic och i Midnattssolsrallyt. Hon har segrat i 1300-klassen två gånger samt vunnit damklassen 4 gånger i Midnattssolsrallyt, vilken är Sveriges största rally för klassiska rallybilar.

2003 satte Annie det kvinnliga världsrekordet med MC på Mount Everest, 5.305 m.ö.h. Hon är även den enda kvinnan i världen som har kört alla de stora rallytävlingarna på världens alla kontinenter. Inte illa va?

”Ingen kommer ihåg en fegis” är titeln på Annies bok där man hittar mängder med intressanta berättelser och härliga bilder. (Foto: Håkan Nilsson)

Det var alltså med en stor portion respekt som jag mötte upp Annie utanför hennes bostad en dag senare än planerat på grund av det nyckfulla vädret som gav oss en obehaglig blandning av snö och regn. Den här dagen var det dock torrt på vägarna men mulet och kallt.

Bilen var 85% laddad och Annie 100%. Vi styrde mot den väg som jag sedan tidigare testat och som skulle ge henne en härlig körupplevelse. Det här skulle bli en kul dag med mycket snack. I video-podcasten här nedan så kan du följa vår dag.

Upplevelsen i MINI Cooper SE

Bilen vi kör i reportaget är nya MINI Cooper SE som är det senaste tillskottet i elbilsfloran. Med tanke på den närmaste kultförklarade körglädjen som MINI representerar så ville vi gärna se om man lyckats med att göra den elektrifierade modellen lika kul som grundmodellen. Det handlar faktiskt om en gokart som du får köra på allmänna vägar.

Att inte se en ”riktig” motor under huven var lite surrealistiskt. Men efter den här dagen skulle Annie bli ”elbilsfrälst”. (Foto: Håkan Nilsson

Annies erfarenhet av elbilar begränsade sig till att ha kört en av de första ”moderna” elbilarna 2009 och hon imponerades av den omedelbara accelerationen. Några varv på den numera nedlagda Täby galoppbana med en annan inte lika kul elbil, blev det också några år senare.

Så Annies erfarenhet var milt uttryckt ”relativt begränsad”. Jag var därför säker på att hon skulle få en ”aha-upplevelse” i MINI Cooper SE som erbjuder samma roliga egenskaper som de fossila syskonen.

Under tiden som Annie rattade så pratade vi om hennes långa karriär, hur hon som professionell motorkvinna uppfattar det paradigmskifte som övergången från fossilt bränsle till el betyder för henne, om hennes ”verkliga jobb” som marknadsförare och föreläsare samt givetvis om testbilen MINI Cooper SE.

Hon, precis som de flesta av oss, förstår hur viktigt det är att hitta en alternativ teknik för att rädda vår framtida miljö. Elbilar hade fram till denna dag representerat något som hon uppfattade hade lite märklig design och som kändes annorlunda än ”vanliga” bilar.

ANNONS
ANNONS
Annie imponerades av den sköna känsla av ”vanlig” MINI som elbilen förmedlade. (Foto: Håkan Nilsson)

Nya MINI Cooper SE fick henne att inse att en elbil kan vara lika kul att köra som just ”vanliga” bilar. Förutom att accelerationen är omedelbar när man trycker till på gaspedalen, så är väghållningen och komforten minst lika bra…om inte bättre.

Visst saknade hon motorljudet vid gaspådraget men det kompenserades av den totala känslan, eller ”motorkänslan” som hon beskrev det. Känslan av att veta vad motorn kan leverera i olika lägen och något som hon förvånad upplevde även i MINI Cooper SE. I sportläget så är det en fenomenal ”busbil” som verkligen inbjuder till aktiv körning, något som både Annie och jag uppskattade.

Ett annorlunda sätt att tanka på. Under tiden åt vi en god lunch och när vi kom tillbaka så var det bara att köra igen. (Foto: Håkan Nilsson)

Några timmar senare var det så dags att säga hejdå till varandra. Annie kunde inte vara mer nöjd med dagen och framförallt med bilen. Hon hade fått en riktig ”aha-upplevelse” som vi är övertygade om att de flesta som testar MINI Cooper SE också kommer att få.

Det är tydligt att MINI lyckats fånga alla de värden som man förknippar med en av bilhistoriens största (och samtidigt minsta) ikoner. Drygt 60 års körglädje lever vidare i en miljövänlig och fantastisk elbil.

Annies omdöme om MINI Cooper SE

”Det här var inte alls vad jag hade förutsatt. Jag trodde att den skulle vara lite tråkig men den känns ju riktig busig och har samma körkaraktär som en MINI. Jag blev riktigt överraskad. Jag brukar prata om motorkänsla och det är så skumt; motorkänsla i en elbil!”

En alltigenom lyckad kombination för de som inte behöver resa långt och uppskattar körglädje. Bra jobbat MINI! (Foto: Håkan Nilsson)

”Den är pigg även i snål-mode Green+ men när man kör den i Sport-mode så drev den på och svarade som en vanlig bil. Det är ju den måttstocken jag går efter och där har MINI verkligen lyckats. Jag skulle mycket väl kunna välja en MINI Cooper SE som min nästa bil.”

Håkans omdöme om MINI Cooper SE

Förutom att jag håller med Annie i allt hon säger så var vi även imponerad av den höga kvalitet som materialet i kupén levererar. Instrumenteringen är tydlig och den uppfällbara heads-up displayen hjälper till att hålla koll på hastigheten när gokart-känslan börjar ta över.

Den stora runda displayen i mitten innehåller mängder med funktioner och bakom växelväljaren sitter den lättarbetade kontrollen som är ett arv från BMW. Snyggt och prydligt!

Interiören i MINI är inte bara traditionell utan smart och av hög kvalitet. Tydliga instrument och sköna stolar. (Foto: Håkan Nilsson
Med lastkapacitet på 211 – 731 liter är ett par kabinväskor är inga problem men även om baksätet går att fälla ned så är nog stora paket från IKEA uteslutet. (Foto: Håkan Nilsson)

MINI Cooper SE är av tradition en liten bil men överraskar med en hög komfort i framsätet. Stolarna ger ett skönt stöd även för mina 197 cm. Baksätet är dock inte avsett för vuxna att åka en längre sträcka men gör sitt jobb bakom kortare förare och passagerare.

Bagageutrymmet klarar två kabinväskor men inte mycket mer. Man köper ju inte en MINI Cooper SE för att åka till IKEA och handla bokhyllor. Detta är en förträfflig citybil som även inbjuder till lite extra körning och som känns som en ”vanlig” MINI. Det ska MINI ha en stor eloge för.

Teknisk specifikation och pris

Elmotorn på 184 hk imponerade med en känsla som man förknippar med MINI. (Foto: Håkan Nilsson)

Motor: Elmotor på 184 hk och ett max vridmoment på 270 Nm mellan 100 – 1 000 r/­min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift och automat.
Batterityp: Litium-jon, 32,6 kWh.
Prestanda: 0-100 km/h 7,3 sekunder och toppfarten är 150 km/h.
Förbrukning (WLTP): 14.8 – 16.8 kWh/100 km.
Räckvidd blandad körning: 21,6 till 23,4 mil.
Max laddeffekt: 50 kW
Laddning: Snabbladdare 50kW (CCS) – 35 minuter för 80% / Laddbox 11kW – 2,5 timmar
Vikt: 1.365 kg

Pris: Från 359 100 kronor. Finns hos din MINI-återförsäljare nu.

Här hittar du all information om MINI Cooper SE.