BILTEST: Tesla Model 3 Long Range. Vi ser dom nästan överallt. Så pass ofta att de blivit en självklar del av bilbeståndet. Från att ha levt en relativt tynande tillvaro för några år sedan så är nu Tesla en ohotad etta bland registrerade elbilar i år och det är tack vare den mer kompakta Model 3.

Tesla Model 3 ligger på 18.e plats i registreringsstatistiken, före många etablerade märken. (Foto: Håkan NIlsson)

Tesla tog sitt ansvar

Jag gillar Tesla och det är inget jag sticker under stol med. Faktum är att jag gillat Tesla sedan de lanserade den större Model S för åtta år sedan. Det finns ett antal anledningar varför det är så och de grundar sig i den karismatiske visionären Elon Musks filosofi där Tesla ska gå i bräschen för det paradigmskifte, som han förutspådde redan i slutet av 90-talet. Han ser inte heller andra märken som konkurrenter utan som ett välkommet komplement som kan leda utvecklingen framåt.

Tesla var föregångare även inom laddinfrastrukturen. Snabbladdare över hela Europa. (Foto: Håkan Nilsson)

Som biltillverkare tog Tesla sitt ansvar för en effektiv infrastruktur redan från start. Man litade inte på att elbolagen skulle tillhandahålla högeffektiva laddare utan valde istället att bygga sitt eget laddnätverk, Superchargers och Destination Chargers, för att säkerställa en hög grad av mobiltet för sina köpare. Idag finns det närmare 13.000 laddplatser i Europa så att resa långt med en Tesla är inga som helst problem. Nu är dessutom alla Tesla Superchargers utrustade med CCS-laddare som är standard i Model 3.

Trög start 

Tesla Model S och senare Model X var för dyra för de flesta svenska konsumenterna, framförallt när paradigmskiftet från fossilt till förnybart bränsle bara var i sin linda. Registreringssiffrorna var minst sagt bleka och många rynkade på näsan när man nämnde Tesla som ett alternativ. Men detta började ändra sig då bl.a. taxirörelsen insåg fördelarna med att köra elektriskt och snabbt kunna ladda upp bilarna. Ekonomin visade sig vara bättre än för de flesta traditionella märkena.

När man tittar i ”backspegeln” så såg det inte så ljust ut för Tesla. Men så kom Model 3… (Foto: Håkan Nilsson)

Den insikten spred sig även till småföretag och vidare till de ansvariga för tjänstebilsupphandlingar. Nu började Tesla att röra på sig och försäljningssiffrorna klättrade så sakteliga uppåt. Men problemet med det höga priset på Model S och Model X kvarstod. Det var inte bilar för gemene man eftersom våra politiker inte kunde adoptera den miljöstöds-modell vårt västra grannland erbjöd sina köpare och som gjorde Tesla till det näst mest registrerade märket i Norge 2019.

Model 3 bröt kräftgången

Att erbjuda en miljöbonus på ynka 60.000 kronor när bilen kostade mellan 800.000 – 1,5 miljoner, hjälpte inte märket att växa till samma nivåer som i Norge. Det skulle krävas en modell som inte kostade så mycket mer än en vanlig fossil bil och våren 2019 kom den till Sverige. Plötsligt sköt registreringssiffrorna i höjden och i mars 2019 var Tesla Model 3 den femte mest registrerade bilen på vår marknad.

Tesla Model 3 börjar bli en vanlig syn i trafiken. (Foto: Håkan NIlsson)

Succén var given och idag ligger Tesla Model 3 på 18:e plats bland Sveriges mest registrerade bilar, före bl.a. BMW 5-serie, Mercedes E- och C-Klass, Audi A6 och A4, bilar i samma prisklass. Elon Musks visioner om ett paradigmskifte är i full gång och de flesta biltillverkare med ett uns självbevarelsedrift kommer med nya modeller som ska ta upp kampen med Tesla Model 3 om de miljö- och ekonomimedvetna bilköparna.

Räckvidden är paradnumret 

Men än så länge håller Tesla Model 3 positionen med sin långa räckvidd, inte bara på pappret utan även vid verklig körning. De stora skillnaderna mellan Model 3 och Model S är storleken. Medan Model S är en stor elektrifierad GT-vagn så är Model 3 nästan som en VW Golf. Körmässigt så känns Model 3 kvickare, smidigare och sportigare men också surrigare i kupén. Visst är det en billigare bil än Model S, men lite mer isolering i hjulhusen hade inte skadat.

När det gäller den faktiska räckvidden så är Tesla Model 3 svårslagen. Ingen räckviddsångest här inte. (Foto: Håkan NIlsson)

Testbilen var en Long Range med en deklarerad räckvidd på hela 560 km. Det finns en snabbare variant som kallas Performance och accelererar 0-100 på 3,4 sek istället för 4,6 sek på bekostnad av 3 mil kortare räckvidd. Spontant så räcker Long Range gott och väl, framförallt när vi tittar på priset som är 40.000 kronor lägre än den snabbare versionen.

Sportigare än de större Tesla-modellerna

Gemensamt för båda är att de är fyrhjulsdrivna och det innebär en mycket bra väghållning oavsett underlaget. Den låga tyngdpunkten som 75 kWh litiumjon-batteriet under golvet bidrar med medverkar också till den sköna känslan. Fjädringen är väl avstämd och ger en komfortabel känsla på motorvägen. Det finns två körprogram att välja mellan där Chill motsvarar den känsla man har i en vanlig fossil bil och Standard släpper loss all kraft på en gång.

ANNONS
ANNONS

Teknik före allt annat

Kvaliteten verkar också ha fått sig en behövlig knuff framåt där en del detaljer känns lite mer gedignare än tidigare. Den stora 17” stående pekskärmen från Model S har blivit 15” och vridits ett kvarts varv. Den utgör nu även instrumentklustrets funktioner, på gott och ont. Jag saknar möjligheten att se rakt fram när jag vill kolla hastigheten istället snett åt höger på skärmens vänstra sida. Detta handlar givetvis om en tillvänjning men skulle ha varit lätt avhjälpt med en heads-up display på vindrutan.

Naket och nedtonat förutom den 15 tum stora skärmen, det är vad man möts av i Tesla Model 3. (Foto: Håkan Nilsson)

Det kan ju diskuteras hur smart det är att lägga alla funktioner i en stor pekskärm istället för att låta vissa kontroller för t.ex. värme och ventilation ligga som en separat enhet. Nu är detta en av Teslas ”trademarks” (se Model S och Model X) så det lär nog inte ändras. Allt fungerar bra bara man tar sig tid att vänja sig. En trevlig sak är att man precis som i systermodellerna, kan sitta och kolla webben eller YouTube medan man laddar.

Komfort och utrymmen

Den rena instrumentpanelen innehåller ventilationen som kontrolleras på skärmen. Om det är snyggt låter jag vara upp till var och en att själv bedöma, men det fungerar riktigt bra när man väl vant sig. Ratten känns skönare än i andra Tesla-modeller och stolarna bjuder på en skön komfort. Baksätet är i princip bara för två även om det går att klämma in tre personer en kortare stund. Takhöjden bak är dock låg på grund karossformen, vilket gör att mina 197 cm inte får plats.

Framsätena ger en skön komfort och går att justera i tolv led. Lätt att hita en bra körställning. (Foto: Håkan Nilsson)
Baksätet i Model 3 är bekvämt om man är under 175 cm. Karossformen tar bort utrymmet för långa passagerare. (Foto: Håkan Nilsson)

Eftersom i stort sett hela taket utgörs av tempererat och värmeresistent glas, hela vägen ner till bakrutan, så har Model 3 en mer konventionell öppning av bakluckan. Själv hade jag nog önskat att hela bakluckan inklusive bakrutan hade öppnats. Bagagerummet sväljer 425 liter bak och 85 liter fram. Större än de flesta bilar i den här storleksklassen och fullt tillräckligt för en semesterpackning. Dessutom går det att koppla på en draganordning om man har behov av mindre släp på totalt 910 kg.

Sammanfattning

Det var tänkt att Tesla Model 3 skulle hamna betydligt lägre i pris och därmed bli en bil för i stort sett alla. Nu blev det inte så. Med ett ingångspris på 559.900 kr för Standard Range Plus-modellen med 409 km räckvidd, 659.900 kr för Long Range med 560 km räckvidd och 699.900 kr för snabba Performance med 530 km räckvidd, så är det ingen billig bil även när den ynkliga miljöbonusen på 60.000 kr är avdragen. Trots det så växer den i popularitet.

Tesla har alltid legat mig varmt om hjärtat eftersom jag föredrar tekniken före snygga detaljlösningar. (Foto: Håkan Nilsson)

Kvaliteten på Teslas modeller har egentligen aldrig varit i klass med de tyska premiumbilarna trots att den blivit bättre med åren. Det är tekniken som har legat långt före och gör det fortfarande. Teslas räckvidder är något som de flesta tillverkare bara verkar drömma om och det gäller även driftskostnaden per mil för Model 3 som ligger på mellan 2-3 kronor. När det handlar om valet mellan snygga detaljlösningar eller möjligheten att fritt och billigt resa dit man vill, då väljer i alla fall jag det senare.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2 elmotorer på sammanlagd systemeffekt 449 hk och 600 Nm vridmoment
Batteri: 75 kWh litiumjon placerad under golvet
Växellåda: steglös automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfarten är 233 km/h
Laddtid: Tesla Supercharger 150 kW – 30 min 10% – 80%
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 16,0 kWh/100 km (Uppmätt 18,4 kWh/100 km)
Max räckvidd blandad WLTP: 560 km (uppmätt 468 km)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 0 g/km

Bagageutrymme: 425 + 85 liter
Vikt: 1.919 kg
Dragvikt: 910 kg

Pris från: 559.900 kr (testbilen 659.900 kr)
Miljöbonus: 60.000 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Läs mer om bilen och Teslas tjänster här.