När Tesla lanserade Model S 2012 så var det en av de mest hajpade bilarna på marknaden. En elbil med en prestanda som fick de traditionella supersportbilarna att blekna i dammet bakom denna elbil som inte bara var snabb utan också levererade lång räckvidd.

Trots 8 år på nacken är Tesla Model S fortfarande en modernare bil än de flest nya som kommer under året.
Formerna håller ännu. Designen är klassisk GT-vagn. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag har haft förmånen att testa ett par av de tidigare modellerna, P85D på långresa till franska Rivieran 2015 och 100D till bilsalongen i Frankfurt 2017. Det var framförallt under den första resan jag fick min ”aha-upplevelse”. Det handlade då inte bara om den brutala accelerationen med hjälp av ”Insane-läget” utan istället om hur oerhört bekvämt man kunde resa genom Europa.

Att köra Tesla genom Europa är en sublim upplevelse som ingen annan bil kan leverera.
Resan till St. Tropez 2015 var en upplevelse jag sent ska glömma. Modellen var en P85D. (Foto: Håkan Nilsson)

Teslas många Superchargers (+4.400 laddplatser) fanns strategiskt utplacerade över hela sträckan, en sträcka som tog mig in på vägar som jag aldrig hade tänkt på att upptäcka men som Teslas navigation tacksamt ledde mig in på. Efter att ha rest genom Europa till målet i La Garde-Freinet ett par mil upp i bergen från St. Tropez mängder med gånger, så var detta utan tvekan den skönast resa jag gjort.

Teslas Superchargers finns på mängder av sköna platser som bjuder på avkoppling och kulinariska upplevelser.
2017 körde jag denna Model S 100D till bilsalongen i Frankfurt. Bilden är från Toftaholm Herrgård där det finns ett antal Tesla Superchargers. (Foto: Håkan Nilsson)

Detsamma gällde min resa till Frankfurt ett par år senare. Jag kunde inte låta bli att höja Tesla Model S till skyarna som en av de bästa bilar som någonsin byggts. Nu är det 2020 och nya märken vill vara med och utmana, något som Teslas VD Elon Musk välkomnar. Han ser gärna att andra märken ”hjälper till” att genomföra det paradigmskifte som han en gång förutspådde.

Tidens tand har inte satt sina märken i Tesla Model S som fortfarande är en modern och snygg bil.
Med små medel har Tesla hållt designen vid gott liv. Största ändringen är fronten med nya LED-ljus. (Foto: Håkan Nilsson)

Vad har då hänt med modellen sedan mina tidigare tester? 2017 genomförde man en facelift som främst märks i fronten. Nya framljus och bakljus av LED-typ har tillkommit och där tar de exteriöra förändringarna slut. Visst var modellens linjer snygga redan från början och visst håller designen fortfarande, men det skulle inte skada med lite mer detaljförändringar för att göra modellen mer ”up to date”. Fast återigen, designen håller trots allt fortfarande.

Tesla Model S är en tidlös GT-vagn som inte förändrats nämnvärt sedan lanseringen 2012.
”Varför ändra på ett vinnande koncept”, känns det som Tesla tänkt. Och de har kanske rätt. (Foto: Håkan Nilsson)

De mesta förändringarna har skett under skalet och då handlar det om en effektivare motor fram som bidrar till 10% längre räckvidd och mängder med mjukvaru-uppdateringar som sker kontinuerligt när du minst anar det. Tesla var den första biltillverkaren som utnyttjade Internet för att uppdatera mjukvaran via sina egna satelliter. Det handlar om allt från bilens prestanda till kartfunktioner och autonoma system.

Beträffande det senaste så har Tesla tonat ner den självkörande funktionen en aning, mycket på grund av alla negativa skriverier där deras modeller varit inblandade i olyckor där främst förarna haft för stor tillit till tekniken och slappnat av (t.o.m. sovit bakom ratten). För att undvika dessa problem och för att följa de regelverk som varje land instiftat, har man reducerat tiden från det att man släpper ratten till dess man måste röra den igen. Bra tänkt!

Tesla Model S har en förarmiljö som utgörs främst av en 17 tums pekskärm och släta ytor.
Här ser man ingen större skillnad. Något bättre materialval har höjt kvalitetsintrycket. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört så har det inte hänt nämnvärt mycket förutom att man förbättrat kvalitetsintrycket genom bättre materialval och framförallt skönare stolar. Kvar är den vertikala 17” skärmen som innehåller alla bilens funktioner inklusive Google Earth kartan som ligger till grund för navigationen. Här finns även uppkoppling till Internet så man kan sitta och kolla på t.ex. YouTube eller sin favorit hemsida medan man laddar bilen. Det stora bagageutrymmet sväljer hela 804 liter och det är nästan kombiklass.

Tesla Model S bjuder på ett 806 liters bagageutrymme som sväljer semesterpackningen med bravur.
Det gigantiska bagageutrymmet på hela 806 liter kan lätt hantera semesterpackningen för fyra personer. (Foto: Håkan Nilsson)

Att ladda bilen är Teslas ”piece de resistance”. I samband med att bilen lanserades byggde Tesla Superchargers över hela världen för att säkerställa en hållbar framtida infrastruktur. I Europa finns det närmare 520 laddstationer med nästan 5.000 laddplatser som hela tiden byggs ut för att tillgodose en optimal mobilitet med Teslas bilar. I tillägg till detta så finns det över 5.000 så kallade destination chargers vid hotell, restauranger och sevärdheter med närmare 7.600 laddplatser. Att ladda en Tesla är alltså inga problem och fort går det.

Tesla är långt före alla andra med en infrastruktur för snabbladdning.
Här existerar ingen räckviddsångest. Teslas snabbladdare finns över hela Europa…och snabbt går det. (Foto: Håkan Nilsson)

Batterikapaciteten är 100 kWh och tar endast 30 minuter att ladda från 10-80% på en av Teslas Superchargers med 150 kW kapacitet. På långresa är dessa 30 minuter värdefulla för en bensträckare, fika eller lite ”egentid”. Räckvidden på den Long Range modellen som jag testade uppges till imponerande 610 km enligt WLTP, något ingen annan elbil rår på idag. Vid full laddning så indikerade den 584 km och det är minst sagt lysande!

ANNONS
ANNONS
Tesla Model S har två konkurrenter; Model 3 och Porsche Taycan.
En bekväm långfärdsvagn och samtidigt supersportbil. Tesla Model S är en bil att längta till. (Foto: Håkan Nilsson)

Att köra en Tesla är som att kombinera en avslappnande kväll i soffan med en dag på ett nöjesfält. Komforten är i amerikansk toppklass, mycket tack vare den adaptiva fjädringen som med sensorer runt om justerar dämparna för att eliminera de flesta ojämnheter. Den låga tyngdpunkten tack vare batteriernas placering i golvet och fyrhjulsdriften, bidrar till en väghållning i sportbilsklass när man pressar bilen på kurviga småvägar.

Accelerationen 0-100 km/h i Tesla Model S Long Range är 3,8 sekunder. Om man av någon anledning inte tycker att det räcker så finns det en Performance modell som grejar det på 2,5 sekunder. Toppfarten anges till 250 km/h men den går inte att testa i Sverige, dock vet jag av tidigare erfarenhet (Autobahn 2017) att det stämmer. Medelförbrukningen under mitt test var 21,6 kWh/100 km och även det är svårslaget.

Tesla var först med mjukvaru uppdatering via Internet. Nu följer de andra tillverkarna efter.
Den 17″ stora pekskärmen innehåller alla bilens funktioner som också uppdateras kontinuerligt. (Foto: Håkan Nilsson)

Jag nämnde tidigare att Tesla genomför kontinuerliga mjukvaru-uppdateringar och det senaste året innefattar det bland annat Sentry Mode som med hjälp av bilens kameror kollar av omgivningen runt bilen när man lämnar den, Dog Mode som reglerar kupévärmen när hunden är kvar i bilen och visar inställningen på den stora skärmen utifall någon utanför undrar. Den kanske viktigaste uppdateringen är On-Route Battery Warm up som ser till att batteriet har rätt temperatur när man kommer fram till en Supercharger vilket reducerar laddtiden.

Sammanfattning

Trots att Tesla Model S har några år på nacken så är det fortfarande en modernare bil än de flesta andra som dykt upp i handeln det senaste året. Grundtekniken var före sin tid redan 2012 när modellen introducerades och fortfarande försöker andra tillverkare att komma ikapp. Den som kommer närmast är Porsche Taycan Turbo men då handlar det om att hosta upp ytterligare drygt 700.000 kr och har man de pengarna…så varför inte? Men Model S håller i taktpinnen vad gäller räckvidden och det är en nog så viktig detalj.

Visst finns det designlösningar som känns lite sådär i Teslan. Helheten har blivit bättre med åren och de låga driftskostnaderna i kombination med ett högt andrahandsvärde gör Model S till ett riktigt bra köp, även i konkurrensen med Model 3.

Teknisk specifikation Long Range och pris

Motor: 2 elmotorer på sammanlagd systemeffekt 565 hk och 660 Nm vridmoment
Batteri: 100 kWh litiumjon placerad under golvet
Växellåda: steglös automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 3,8 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Laddtid: Tesla Supercharger 150 kW – 30 min 10% – 80%
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 19 kWh/100 km (Uppmätt 21,6 kWh/100 km)
Max räckvidd blandad WLTP: 610 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 0 g/km

Bagageutrymme: 804 liter
Vikt: 2.302 kg
Dragvikt: 0 kg

Pris från: 959.900 kr
Miljöbonus: 60.000 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr

Läs mer om bilen och Teslas nya tjänster här.

Ett tips när man laddar en Tesla:

Läs nyheter på skärmen när du laddar och varför inte Dagens PS? (Foto: Håkan Nilsson)