Hyundai lanserar en ny elbil med Porsche-teknik.
Tack vare 800-voltsysstem tar det bara 18 minuter att ladda bilen upp till 80 procent.
Designen är minst sagt annorlunda och påminner om en retroinspirerad småbil på steroider.

Alla biltillverkare med minsta självaktning har nu ett antal nya elbilar på gång och. Hyundai är förstås inget undantag. Nya Ioniq 5 är en helt nykonstruerad historia som är först ut på en plattform som kallas E-GMP. Enligt Hyundai ger den extra stora innerutrymmen. Ioniq 5 riktar sig mot konkurrenter som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y. Bilen lanseras i Sverige i sommar.

Exteriören knyter an till äldre tiders småbilar snarare än en ny suv. Foto: Hyundai

Det mest spännande tekniskt sett är att Ioniiq. 5 kommer med 800-voltsteknik, precis som i Porsche Taycan och nya Audi e-tron GT. Det gör att Ioniq 5 kan ladda upp till 80 procent på snabba 18 minuter vid en 350 kW snabbladdare. Tekniken har utvecklats av Rimac som även hjälper Porsche  med elbilsutveckling.

Designen är högst speciell och bygger på en tidigare konceptbil med små förändringar. Den ser ut som en retroinspirerad version av en äldre Volkswagen Golf som ätit steroider till frukost och blivit till en suv. Enligt Hyundai är den inspirerad av gamla Hyundai Pony.

Taket går att få helt i glas. Foto: Hyundai

Den breda C-stolpen är oerhört dominant i designen. I fronten finns fyra rektangulära strålkastare som ger bilen ett aggressivt intryck. Ioniq 5 har infällbara dörrhandtag som åker ut när du kommer i närheten.  Bilen är nästan exakt lika stor som Volkswagen ID.3, men den oortodoxa designen gör att den upplevs mindre, i alla fall på bild.

Interiören ser ut som de flesta moderna elbilar i dag. Stora skärmar och kraftigt inspirerat av Tesla Model 3. I det här. fallet är det två skärmar på 12,25 tum som ger föraren all information. En lustig detalj är att framsätena  kan fällas helt så att du kan ta en tupplur. Mittkonsolen  är flyttbar. Ioniq 5 har ett rejält bagageutrymme på 531 liter.

Framsätena kan lutas bak helt för en tupplur – men bilen kör inte själv. Foto: Hyundai

Hyundai satsar hårt på förarstödssystem och det finns massor av olika system som hjälper dig i Ioniq 5, bland annat bakre trafikvarning, dödavinkelassistent, andra generationens motorvägsassistent och parkeringsassistent med fjärrkontroll.

När det gäller batteriet kan köparna välja mellan två batteripaket med 58 kWh eller 72,6 kWh kapacitet. Bilen kommer med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift beroende på vad du väljer. Toppmodellen AWD-Ioniq 5 har en 210 hk på bakaxeln och 90 hk framtill. Det gör att 0-100 km/h klaras på snabba 5,2 sekunder. Den enklaste versionen har bakhjulsdrift och 170 hk. Bilen får dra släp på hela 1600 kg.

ANNONS
ANNONS
Teslainspirerad förarmiljö. Foto: Hyundai

Alla Ioniq 5-modeller kommer med ett 800 V DC-snabbladdningssystem med laddningskapacitet på upp till 220 kWh. Batterierna ska kunna laddas från tio till 80 procent inom 18 minuter.

Hyundai kastar sig in i ett getingbo med kompakta elektriska suvar. Modellen lanseras på den svenska marknaden redan i sommar,  priser är ännu inte satta.   Efter lanseringen av Ioniq 5 kommer Hyundai lansera ytterligare elbilar: Ioniq 6, en elektrisk sedan och Ioniq 7, en stor eldriven SUV.