Perfect Weekend har sällan varit så fluffigt grön, söt och politisk. Från gamla kakbord i Småland till TikTok i Brooklyn – prinsesstårtan är plötsligt trendigaste desserten i USA.
Hurra: Vår svenska prinsesstårta är en viral superhit


Mest läst i kategorin
Från kungligt kokboksporfyr till TikTok-trend
Det började med en fråga i San Francisco: “Såg du prinsesstårtan på nätet?” Plötsligt flockades kunder till Fillmore Bakery – och ville ha just denna grönskimrande, kupolformade marsipankaka. För en gångs skull är inte svensk mjuk makt något från Spotify, Greta Thunberg eller Ikea – utan en efterrätt från 1929.
Ja, prinsesstårtan har blivit viral. Den trendar på TikTok, syns i doftljus och serveras i eleganta coupe-glas på amerikanska hipsterrestauranger. Och bakom denna comeback står en gammal husmodersklassiker med rötter i en svensk kokbok skriven av Jenny Åkerström, hushållslärarinnan som undervisade prinsessorna Märtha, Astrid och Margaretha.
Läs även: Ny studie krossar grillmyten

Det gröna kupolmonstret med rosa bröstvårta
Men varför just denna kaka? Jo, prinsesstårtan är svår att göra. Maräng, sockerkaka, vaniljkräm, grädde och ett sött, lent marsipanskal utan en enda skrynkla – detta är ingen dessert för nybörjare. Och enligt vissa amerikaner är den dessutom… sexig.
“Det är en bröstformad kaka med rosa marsipanbröstvårta,” konstaterar The Guardian. Flera bagare har dock modifierat den – som Los Angeles-konditorn Hannah Ziskin, som bakar sin version som en avlång logg med mascarpone och hemgjord sylt. Hon säljer slut varje kväll.
Läs även: Varning: Ät inte denna del på en kyckling – risk för gift och bakterier

Från Södermalm till Brooklyn
Även svenskar i exil har bidragit. I Brooklyn driver Emelie Kihlström restaurangen Hildur, där prinsesstårtan numera serveras i rosa miniversioner med queen’s jam – en blandning av blåbär och hallon – och en lättare kräm. “Det är på varje bord”, säger hon.
Och bredvid ligger TikTok-hajpade Ferrane, där man serverar sin prinsesstårta i cocktailglas – direkt inspirerat av Sturehofs nylansering i Stockholm. Därifrån har den svenska bakelse-ikonen nu tagit ett litet, elegant steg mot global dominans.
“Real men eat princess cake”
Men alla är inte lika entusiastiska. I San Francisco kommer kvinnor in och ber om att få ta bort marsipanrosen för att göra kakan mer “maskulin” till sina män. Fillmore Bakery vägrar. “Det är bara en kaka”, som ägaren Elena Basegio torrt konstaterar. En före detta pojkvän till henne tryckte till och med upp en t-shirt med texten “Real men eat princess cake”.
Även om vissa kritiker menar att amerikaner “förstör allt” – med mascarpone i grädden, fel grön färg och inga rosor – så är prinsesstårtans internationella öde inte att bli något annat än just det: en tårta med många lager. Både kulturellt och bokstavligt.

Ikea visste först
Långt innan TikTok-användare upptäckte prinsesstårtan fanns den i Ikeas frysdisksortiment, både i rosa och grön version. För vissa amerikaner är det just där de första gången såg – och smakade – en bit Sverige. Och de älskade den.
För den som vill prova finns numera en hel liten USA-guide: Quarter Sheets i LA, Lost Larson i Chicago, Sant Ambroeus i New York och förstås Copenhagen Pastry – ironiskt nog inte i Danmark utan också i Kalifornien.
Läs även: Så “lurade” norrmännen sushiexperterna i Japan

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.