Dagens PS

Maktdrama i Porsche: Toppchefer tvingas bort

Oliver Blume rör om i grytan, kortsiktigt. (Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT)
Oliver Blume rör om i grytan, kortsiktigt. (Foto: Julian Stratenschulte/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 maj 2025Publicerad: 14 maj 2025

Turbulenta tider hos Porsche. Vd Oliver Blume gör en oväntad rockad i ledningen. Flera toppchefer tvingas lämna sina poster.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter nästan ett decennium av stabilitet har Porsches styrelse under ledning av Oliver Blume genomgått en dramatisk förändring på bara några veckor. Denna omstrukturering, som innefattar flera oväntade avgångar och tillsättningar, ger Blume inte bara andrum utan också tid att strategiskt planera för företagets framtid i en turbulent tid, rapporterar Automobilwoche.

Varningssignaler från Tyskland: Biljättarnas vinster rasar

Tuff start för tyska biltillverkare. Trots ökad försäljning pressas lönsamheten. Elbilar och tuff konkurrens skapar huvudbry. De tyska biltillverkarna

Tio år av stabilitet bryts

Sedan Blume tog över som vd för Porsche 2015, då han efterträdde Matthias Müller som gick till Volkswagen-koncernen, har ledningsgruppen i stort sett varit intakt. Nyckelpersoner som Lutz Meschke (finans), Albrecht Reimold (produktion), Michael Steiner (utveckling), Detlev von Platen (försäljning) och Andreas Haffner (personal) kom alla in i bolaget vid ungefär samma tidpunkt.

Barbara Frenkel tillkom 2021 som chef för inköp, och 2023 skapades en ny roll för Car-IT som Sajjad Khan ansvarade för. Denna kontinuitet i ledningen har utan tvekan bidragit till Porsches starka tillväxt under de senaste åren. Teamet var erfaret och väl sammansvetsat.

ANNONS

Senaste nytt

Oväntade avhopp skakar om ledningen

Men nu har denna era av stabilitet abrupt tagit slut. Under de senaste månaderna har Blume, som sedan 2021 även leder Volkswagen-koncernen, nästan helt bytt ut sitt ledningsteam. Finanschefen Meschke och försäljningschefen von Platen tvingades lämna sina poster med kort varsel efter att ha fallit i onåd.

Oliver Blume, till höger, och Lutz Meschke, som inte längre får vara kvar. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Oliver Blume, till höger, och Lutz Meschke, som inte längre får vara kvar. (Foto: Michael Probst/AP/TT)

Det spekuleras i att Meschkes alltför tydliga ambitioner om att nå vd-posten och von Platens planer på en långresa samtidigt som försäljningen i Kina rasade kan ha legat bakom besluten. Även om avgångarna för Frenkel (inköp) och Haffner (personal) skedde mer ordnat, kvarstår intrycket att deras tid i ledningen var över. I en tid av utmaningar verkar Blume agera snabbt för att forma ett nytt team.

ANNONS

Interna krafter tar över rodret

För att säkerställa en smidig övergång har Blume valt att rekrytera internt för de vakanta posterna. Jochen Breckner (finans), Matthias Becker (försäljning), Vera Schalwig (personal) och Joachim Scharnagl (inköp) är alla erfarna medarbetare inom Porsche som nu får chansen att kliva fram.

Deras snabba anpassningsförmåga har redan visat sig, med Breckner som höll i en presskonferens om bolagets resultat bara två veckor efter sin tillträde och Becker som snabbt omstrukturerade den regionala försäljningsledningen. Denna snabba respons är avgörande då Porsche står inför betydande utmaningar.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Tuffa tider kräver förändring

Biltillverkaren, som traditionellt sett har haft den högsta lönsamheten inom Volkswagen-koncernen, befinner sig i ett ansträngt läge. Ett kraftigt försäljningstapp i Kina, en justering från eldrift mot en ökad satsning på förbränningsmotorer samt problem med batteriförsörjningen skapar svårigheter för Porsche. Den operativa marginalen för 2025 förväntas nu ligga mellan 6,5 och 8,5 procent, vilket är betydligt lägre än det tidigare målet på 10 till 12 procent.

Steiner – Blumes lojala högra hand

Vid sidan av de nya tillsättningarna har Blume även utsett Steiner till sin nya ställföreträdare. Steiner är tillsammans med produktionschefen Reimold den enda kvarvarande medlemmen från den tidigare ledningsgruppen. Han beskrivs som en lojal anhängare till Blume och belönas nu för att han ska driva igenom den snabbt omarbetade produktstrategin med en ökad fokus på förbränningsmotorer.

Trots att Steiner också närmar sig pensionsåldern ansåg Blume att en förändring på denna nyckelposition skulle vara för riskabel i det nuvarande läget. Det återstår dock att se om Steiner fullt ut kan axla rollen som ledare i Blumes frånvaro, även om han är en erkänt skicklig ingenjör. Tidigare har Meschke och Reimold varit de mer utåtriktade representanterna för Porsche.

ANNONS

Vilka bilmärken äger egentligen Volkswagen?

Från folkvagn till lyxlimpa – se alla märken som ingår i den tyska biljättens stall. En imponerande samling fordon under ett och samma tak.

Tystnad kring kritiken mot dubbla roller

För Blume personligen innebär dessa förändringar flera fördelar. Han kan nu räkna med lojalitet från den nya ledningsgruppen, vars medlemmar har Blume att tacka för sina befordringar. Den interna kritiken mot Blumes dubbla roll som vd för både Porsche och Volkswagen, som intensifierades under de senaste månaderna och framför allt kopplades till Meschke, torde nu tystna.

Även Steiner ses som en nära allierad till Blume som inte förväntas ifrågasätta sin mentor.

Framtiden i sikte – Vem tar över tronen?

Genom denna omorganisation skaffar sig Blume tid att förbereda sin efterträdare. Han har nyligen antytt att han vill slutföra generationsskiftet i ledningen innan han lämnar någon av sina två positioner i Zuffenhausen och Wolfsburg.

Detta tyder på att Blume följer samma strategi som i Volkswagen, där han först vill städa upp och sedan staka ut riktningen för framtiden. När Porsche har stabiliserats kommer beslutet om vem som ska leda företaget efter honom att tas.

Porsche backar inte – trots tullvansinnet i USA

Finanschefen avslöjar att de inte planerar att flytta produktionen till USA, men prishöjningar kan bli oundvikliga. Porsche har meddelat att de inte har

Läs också:

ANNONS

Mathias tankade som vanligt – kostade 63 000 kronor. News 55

2,6 miljoner svenskar får dela på halv miljard – i återbäring. E55

Miljonärerna blir rikare – och håller lägre profil. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS