Finanschefen avslöjar att de inte planerar att flytta produktionen till USA, men prishöjningar kan bli oundvikliga.
Porsche backar inte – trots tullvansinnet i USA


Mest läst i kategorin
Porsche har meddelat att de inte har några planer på att flytta sin produktion till USA, trots de nyligen införda tullarna på utländska bilar av president Donald Trump. Detta besked kommer efter spekulationer om att biltillverkaren skulle överväga att flytta delar av sin produktion till USA för att minska effekterna av tullarna. Jochen Breckner, Porsches finanschef, klargjorde dock att detta inte är aktuellt, skriver Road & Track.

Sjunkande vinster och utmanande marknad
Under ett samtal med analytiker för att diskutera de sjunkande vinstmarginalerna under första kvartalet 2025, avslöjade Breckner att Porsche sett en minskning från 14,2 procent till 8,6 procent. Denna nedgång beror på flera faktorer, inklusive tullarna, svag försäljning i Kina och en långsammare övergång till elbilar än förväntat.
Breckner förklarade att även om andra biltillverkare inom VW-gruppen har monteringsanläggningar i USA, skulle Porsches relativt låga produktionsvolym göra ett samarbete opraktiskt.
“Vi ser en mycket speciell och utmanande situation,” sade Breckner.

Bildfrossa: Porsche väcker liv i 70-talet
Nostalgi-chock. Porsche väcker 70-talet till liv med exklusiv 911 Spirit 70 i unik grön lack och retromönster. En riktig tidsmaskin. Porsche har
Ny prognos och ekonomiska konsekvenser
Som en följd av det nuvarande osäkra klimatet har Porsche tvingats revidera sin försäljningsprognos för 2025. Den tidigare intäktsuppskattningen på mellan 39 miljarder euro (cirka 445 miljarder kronor) och 40 miljarder euro (cirka 456 miljarder kronor) har sänkts till mellan 37 miljarder euro (cirka 421 miljarder kronor) och 38 miljarder euro (cirka 433 miljarder kronor).
Dessutom har prognosen för vinstmarginalen sänkts från 10–12 procent till 6,5–8,5 procent.
Företaget kämpar mot ett “tretandad monster” just nu: försäljningen i Kina minskar, med en nedgång på 42 procent under första kvartalet, kinesiska elbils köpare föredrar inhemska märken.
Konsumenter runt om i världen tar inte till sig elbilar lika snabbt som Porsche hade förväntat sig, och slutligen slår tullarna hårt mot biltillverkarens ekonomi.

Prishöjningar i sikte
Enligt Breckner kommer Trumps tullar att kosta företaget minst 100 miljoner euro (cirka 1,14 miljarder kronor) under april och maj. Han tillade att Porsche har valt att inte höja priserna ännu, men att de kommer att tvingas göra det om tullarna kvarstår.
Med tanke på att många Porsche-modeller för 2026 redan har fått betydande prishöjningar före de nya tullarna, kommer även en liten tullökning att innebära tusentals kronor extra för slutkonsumenten. Detta kan tvinga potentiella Porsche-köpare att fatta svåra beslut.

Trumps tullar tvingar Audi till panikåtgärd
Tullkrig tvingar Audi till USA-vändning? Volkswagen-bossen avslöjar samtal om fabrik. Kan stoppa importstoppet. Donald Trumps omstridda tullar skakar om
Läs också:
Efter Pehrsons avgång: Tar hon över rodret för krisande partiet? News 55
Trafikbrotten som kan kosta dig körkortet. E55
Snart avgör riksdagen lånesajternas öde. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.