Digitala appar gör åkerierna mer lönsamma. Men det finns negativa effekter, baksidor som drabbar lastbilsförarna.
Så revolutionerar AI åkerierna


Mest läst i kategorin
Jared, en lastbilschaufför med två decenniers erfarenhet berättar hos BBC om hur arbetet förändrats.
I dag skannar han både en bärbar dator, surfplattan och två smartphones i sin lastbilshytt, för att maximera effektiviteten i sitt arbete.
“Förr i tiden var man tvungen att sitta vid en telefonautomat om man var på resande fot och börja ringa folk man hade arbetat med, och sedan hade man en personsökare. I dag slår man bara på sina enheter och skannar igenom eventuella jobb”, konstaterar han.
”Det är helt digitalt och man får betalt direkt. Det är mycket bättre för affärerna”.
Inga undantag: Nu måste alla anställda använda AI. Dagens PS
Sänker lönerna
Samtidigt som han menar att arbetet blivit enklare på många sätt, konstaterar lastbilschauffören att lönerna sjunkit som en följd av tekniken.
”Under covid-19 låg genomsnittet på 3 dollar per mil, i dag på vissa laster från Toronto till Los Angeles är det 1,10 dollar per mil”.
I Kanada har åtta stora plattformar, inklusive Uber Freight, dykt upp för att digitalisera godsmarknaden.
Precis som taxiappen kapitaliserar de på en fragmenterad marknad som domineras av mindre aktörer. Data från 2023 tyder på att mer än åtta av tio åkeri- och fraktföretag i Kanada sysselsätter färre än fem personer.

”Djupa farhågor”
Christopher Monette, från Teamsters Canada, säger hos BBC att fackförbundet har “djupa farhågor kring ansträngningarna att ‘uberisera’ åkerisektorn”.
“Lönerna i Kanada har i stort sett stagnerat de senaste 25 åren, och ökningen av gig-liknande arbete kommer att göra saken ännu värre”, menar han.
”Större, ofta fackligt organiserade transportörföretag som arbetar ansvarsfullt genom att investera i säkerhet, utbildning och anständiga arbetsförhållanden är mest utsatta”, tillägger han.
“Lastbilschaufförer behöver inte ytterligare en app. Vi behöver starkare skydd och större löneutbetalningar”.
Vancouver-baserade Freightera är bland de största aktörerna när det gäller digitala åkeritjänster i Kanada.
“På Freightera sätter transportörerna sina egna priser. Vi frågar dem vad de behöver för att vara sunda och lönsamma på varje körfält, och de sätter priset”, säger Eric Beckwitt, en av grundarna.
Ekonom varnar för AI-krasch – värre än IT-bubblan. Dagens PS
Vill se AI kontrollera frakt globalt
Beckwitt menar att tjänsten är bra för näringen. Innan tjänster som hans var det som att “hitta en nål i en höstack” att hitta arbete, eller ens den bästa rutten, menar han.
Nu utvecklar man AI för att påskynda komplicerade bokningar.
“Att gräva igenom de bullriga, röriga dokumenten, det finstilta och de inkonsekventa reglerna, saker som saknade dokument, oväntade avgifter eller ett ruttproblem som kan störa leveransen”, är hans beskrivning av den tänkta AI-användningen.
Eric Beckwitt drömmer om en helt automatiserad fraktindustri, “om 40 år”, där AI kontrollerar global frakt.
AI får investerare att återvända till Kina. Dagens PS
AI är “sedlar på gatan” – varför plockas de inte upp? Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.