Perfect Weekend reder ut varför det ibland är bättre att ta tåget – eller åtminstone boka med något annat flygbolag än Finnair.
Skamlistan: Här är Europas sämsta flygbolag


Mest läst i kategorin
Det är ingen gala någon vill vinna, men ändå finns den: listan över Europas absolut sämsta flygbolag. Bakom rankningen står tyska Flightright – ett bolag som hjälper flygpassagerare kräva kompensation efter förseningar och inställda resor.
Och sämst i klassen? Finlands stolthet: Finnair.
Källa: Flightright

När Finnair blev Europas sämsta flygbolag
Det är en aning ironiskt. Finnair har i årtionden byggt ett rykte kring punktlighet, effektivitet och isblå finsk elegans. Men 2025 har verkligheten hunnit ikapp – eller snarare, passerat med ett par timmars försening.
Flightright har mätt tre saker: hur punktligt flygbolaget är, hur snabbt man betalar ut kompensation när det går fel och vad kunderna tycker om hela processen. Finnair hamnar alltså i botten, med ett snittbetyg på 2,48 (av 5).
Läs även: Säkerhetskontrollen: Där din mobil försvinner – varje dag

Strejker, tystnad och sen betalning
Enligt Flightright är det strejker och allmän oreda i bolaget som dragit ner betyget. Kundservice tycks också ha tagit semester. Resenärer uppger att de inte fått svar på krav – och de som fått ersättning har fått vänta länge.
Sverige är heller inte skonat. SAS hittar vi på plats 11, med betyget 2,85. Widerøe (Norge) ligger strax före med 3,14. Norwegian då? De finns inte med på bottenlistan. En liten, tyst seger för lågprisbolaget.
De 10 sämsta flygbolagen i Europa enligt Flightright
- Finnair, Finland – 2,48
- Vueling, Spanien – 2,52
- Ryanair, Irland – 2,58
- EasyJet, Storbritannien – 2,68
- KLM, Nederländerna – 2,72
- British Airways, Storbritannien – 2,72
- Wizz Air, Ungern – 2,72
- Condor, Tyskland – 2,72
- Swiss Air Lines, Schweiz – 2,76
- Turkish Airlines, Turkiet – 2,80

Oväntade namn på skampallen
Det som överraskar mest är kanske att så många av Europas ”flag carriers” – alltså de stora, statligt grundade bolagen – finns med på listan. KLM, British Airways, Swiss och Turkish Airlines får alla betyg under 3. Inte direkt det man förväntar sig av bolag som ofta pratar om service och pålitlighet i sina reklamfilmer.
Sist men inte sämst: Discover Airlines
Och när vi ändå är här – bäst av de sämsta är Discover Airlines, Lufthansas semesterdivision. De landar (något oväntat) sist på bottenlistan, det vill säga plats 20, vilket i detta sammanhang gör dem till vinnare.
Undvik dessa flygbolag om du vill komma fram i tid – och få kompensation när du inte gör det
– Finnair: Hoppas på norrsken – inte på punktlighet
– Vueling: Bra om du har semester från tålamod
– Ryanair: Billigt. Men det kan bli dyrt i frustration
– EasyJet: Namnet är en lögn
– SAS: Fortfarande inte skandinaviskt lugn
– Swiss: Klockor? Ja. Flygplan? Inte lika exakt
– Turkish Airlines: Te och förseningar
– KLM: Kungligt kanske, men inte kundvänligt
– British Airways: Höga ambitioner, låga betyg
– Widerøe: Kortdistans, men lång väntan
Läs även: Viralsuccé: “Air aerobics” tar över i luften

Vad är Flightright?
Flightright är ett tyskt legaltech-bolag som hjälper flygpassagerare kräva kompensation vid förseningar, inställda flyg och överbokningar – enligt EU:s förordning (EG 261/2004).
Företaget samlar in punktlighetsdata från tusentals flygningar, analyserar huruvida passagerare har rätt till ersättning, och driver sedan kravet mot flygbolaget. De tar bara betalt om du får ersättning – oftast 20 till 30 procent i provision.
Flightright publicerar varje år Flightright Index, en ranking av Europas flygbolag baserat på:
– Punktlighet
– Betalningsbeteende vid förseningar
– Kundnöjdhet i ersättningsprocessen
Läs även: Ryanairs gatepersonal får bonus för att sätta dit dig

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.