Dagens PS

Nya Volkswagen ID.7 - hej då räckviddsångest

Vi var på plats vid visningen av nya Volkswagen ID.7. (Foto: Ingo Barenschee)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 04 jan. 2023Publicerad: 04 jan. 2023

Volkswagen kör på för fullt med elektrifiering. Tio nya bilar ska lanseras till 2026 – först ut är sedanen ID.7 och vi har fått en exklusiv första visning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen satsar på el och inget annat. Det kunde vi konstatera i en intervju med Volkswagens vd Thomas Schäfer.

Efter ett sexårigt uppehåll återvänder amerikanska Volkswagen Group till teknikmässan i Las Vegas.

Consumer Electronics Show, eller CES, är namnet på världens populäraste mässa för rykande färsk elektronik.

Anledningen är att märket vill visa upp en särskild nyhet, nämligen den eldrivna sedanen som har fått namnet ID.7.

Konceptbilen ID. Aero fick det officiella namnet ID.7. (Foto: Ingo Barenschee)

Från koncept till verklighet

ID.7 har tagit inspiration från konceptbilen ID. Aero som tidigare premiärvisats i Kina.

Volkswagen menar att man har lyssnat och tagit till sig tidigare kritik och det ska ha åtgärdat en rad irritationsmoment.

ANNONS

Några nya, bättre funktioner är, ett nytt koncept för displayen, en 15-tums skärm, mer lättillgängliga reglage för klimatanläggningen och äntligen, bakgrundsbelysta touch-knappar under skärmen.

Äntligen kommer Volkswagen med bakgrundsbelysta touch-knappar. (Foto: Ingo Barenschee)

Volkswagen nämner klimatanläggningen flera gånger, även på plats under presentationen. ID.7 kan exempelvis börja värma eller kyla kupén när man närmar sig med nyckeln.

ANNONS

Senaste nytt

En ID.7 klädd för Las Vegas

Bilen vi får kika på är tungt kamouflerad. Det är närmare bestämt 40 lager färg som pryder den qr-kod-inspirerade sedanen.

Qr-kod-liknande mönster klär nya Volkswagen ID.7. (Foto: Ingo Barenschee)

Färgen kan dessutom lysa när elektricitet strömmar igenom den, så kallad elektroluminiscens. Allt för att passa in i Las Vegas extravaganta miljö.

(Nästan) längst räckvidd av alla

ANNONS

Räckvidden ska enligt Volkswagen vara cirka 700 kilometer på en laddning. Det slår alla Teslas modeller och är strax bakom räckviddsmästaren Mercedes EQS.

Närmare 70 mil enligt WLTP ska kunna uppnås av en strömlinjeformad kaross som, enligt märket själva, påminner om övriga ID-familjen. Dessutom är dörrhandtagen infällda.

Strömlinjeformad design för att nå 70 mils räckvidd. (Foto: Ingo Barenschee)

Med sluttande tak, låg profil och lång hjulbas är nya ID.7 dock inte lik någon annan elbil i Volkswagens nuvarande modellutbud.

På bilderna syns en aggressivt avskalad interiör med nya displayer och en ny växelväljare. Exteriörbilderna antyder att ID.7 är en halvkombi med sin korta bagagelucka.

ID.7 är en satsning på lyx

Märket menar att ID.7 är en bil i övre mellanklassegmentet men att det fortfarande handlar om en volymbil.

ID.7 är fem meter lång men bagageluckan öppnas som en halvkombi. (Foto: Ingo Barenschee)

ANNONS

Den kan trots allt stoltsera med en längd på fem meter och en hjulbas på nära tre meter och hamnar därmed mellan Passat och den äldre lyxsedanen Phaeton.

Volkswagen ID.7 blir märkets sjätte bil i ID.-familjen. Inom en snar framtid finner vi alltså modellerna ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (säljs enbart i Kina), ID. Buzz och ID.7 i utbudet.

Gasen i botten

Mer information om ID.7 får vi inte ta del av just nu. Bilen vi såg på plats var täckt från tak till hjul och även insidan var dold.

Trots ett maskerat yttre kan man urskilja vissa detaljer. (Foto: Ingo Barenschee)

Med det sagt uppfattades den som stor och ståtlig, med rätt förutsättningar för att konkurrera med snäppet lyxigare rivaler.

Volkswagen ID.7 som ska serieproduceras förväntas ha världspremiär under början av sommaren 2023.

Volkswagen har redan levererat 500 000 bilar från ID.-familjen och med ytterligare nio nya modeller utlovade inom fyra år verkar de inte släppa på gasen.

ANNONS

Läs även: Lucid Air äntligen i Europa – vi har provkört 
Läs även: Polestar 3 är här – billig och kraftfull 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS