Dagens PS

Polestar 3 är här - billig och kraftfull

Polestar 3
Nya Polestar 3 är märkets första suv (Foto: Polestar)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 13 okt. 2022Publicerad: 13 okt. 2022

Det har länge ryktats att Polestar ska släppa en efterföljare till Polestar 2. Nu är märkets första elektriska suv här – Polestar 3.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen tar ett kliv upp både segment- och prismässigt och den tar sig således an en ny skara av konkurrenter. Den nya modellen banar vägen för kommande Polestar-bilar som även de är betydligt dyrare.

Utseendemässigt är Volvo-kopplingen tydlig – Polestar 3 ska tillverkas samma fabriker – särskilt när det gäller bakparitet och framlyktorna.

Polestar 3 från sidan

En suv som konkurrerar med BMW iX. (Foto: Polestar)

Produktionen flyttar till USA

Polestars VD Thomas Ingenlath menar att Polestar 3 kombinerar fantastisk körglädje med skandinavisk design. Ingenlath meddelar även att produktionen kommer att ske i Kina såväl som i USA.

Designen är inspirerad av konceptbilen Polestar Precept som ska debutera som produktionsbilen Polestar 5 till 2024.

Särskilt i fronten på suven Polestar 3 påträffas tydliga drag från Precept med de karaktäristiska LED-ljusen.

Polestar 3

Polestar 3 har inspirerats av Polestar Precept (Foto: Polestar)

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En mängd kameror både ute och inne

Polestar 3 utrustas med en drös olika kameror. Exteriören förses med fem kameror och på insidan sitter två kameror som ska övervaka föraren för säkrare körning.

Polestar 3

En mängd olika kameror hjälper föraren (Foto: Polestar)

Utöver kamerorna får 3 även fem radarmoduler och tolv ultraljudssensorer för maximal säkerhet. Det är en del av Volvo Cars nya era av säkerhet.

Polestar 3 får fler hästkrafter än Polestar 2

Polestar 3 lanseras med dubbla elmotorer och en övervägande del av kraften skickas till bakhjulen.

Standardbilen har 489 hästkrafter och 840 newtonmeter. Med Performance-paket höjs effekten till 517 hästkrafter och 910 newtonmeter.

Accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen går på 5,0 sekunder och 4,7 sekunder med Performance-paketet.

ANNONS

Tjänstevikten landar på cirka 2,6 ton som hålls uppe med luftfjädring. Den som vill dra får dra maximalt 2,2 ton.

Storleksmässigt är den nya prestanda-suven 4 900 millimeter lång, endast 54 millimeter kortare än BMW iX och lika lång som en Volvo XC90.

Bilen är välutrustad i grundutförande (Foto: Polestar)

Polestar 3 har en räckvidd upp till 610 kilometer

Batteriet har en kapacitet på 111 kilowattimmar vilket resulterar i en räckvidd på upp till 610 kilometer.

Bakre elmotorn kan kopplas bort för att maximera räckvidden. Det går att ladda bilen upp till 250 kilowatt.

Polestar 3 kostar 970 000 kronor och går att beställa nu (Foto: Polestar)

Polestar 3 förväntas börja levereras fjärde kvartalet 2023 men går att beställa online redan nu.

ANNONS

Det svenska priset börjar på 970 000 kronor vilket kan jämföras med konkurrenten BMW iX som börjar på cirka 1 103 800 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen.

Läs mer: Polestar 1 genom Kalifornien
Läs mer: Polestar 6 redan slutsåld

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS