Dagens PS

Världspremiär för Volkswagen ID. Aero

Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 juni 2022Publicerad: 28 juni 2022

Konceptbilar är tänkta att ge en inblick i vad som komma skall, men oftast rör det sig om lite för många år i framtiden för att det ska kännas relevant. Annat är det emellertid med nya Volkswagen ID. Aero som haft sin världspremiär i Kina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rör sig om en elektrisk sedan som alltså ingår i ID-familjen och visar vad som står näst på tur inte bara för Kina, men även för Europa. Det ger oss dels inblick i en framtida ID-sedan men även i vad kombivarianten kan komma att erbjuda.

Om Volkswagen förhåller sig till sin rådande namngivningsstrategi kommer ID. Aero heta ID.7 i produktionsutförande – ID.6 finns bara på den kinesiska marknaden – medan kombivarianten lär komma att heta ID.7 Tourer.

Volkswagen ID. Aero snett framifrån

Volkswagen ID. Aero siktar på att vara mer premium.

Premiumbetonat räckviddsmonster

Enligt Volkswagens prognos ska bilen kunna köras uppåt 62 mil enligt WLTP, tack vare effektiv aerodynamik och ett batteri på 77 kWh.

Volkswagen ID. Aero placerar sig i det så kallade övre mellanklassegmentet för sedaner och lägger grunden för den stundande kombi-varianten som vi i Norden väntar ivrigt på.

Kombin visades upp i form av Volkswagen ID. Space Vizzion Concept. När det kommer till elektriska kombimodeller av premiumslaget är marknaden gapande tom med undantag av exempelvis Porsche Taycan Cross Turismo samt Sport Turismo.

Volkswagen ID. Aero bakifrån.

ID. Aero räknas ha uppåt 62 mil räckvidd.

ANNONS

Lansering runt hörnet

I Kina räknas den produktionsklara versionen erbjudas under andra halvåret 2023 medan Volkswagen väntas starta produktionen av den europeiska varianten ungefär i samma veva.

Efter ID.4 är det Volkswagen ID. Aero som ska bli nästa globala modell för Volkswagen, vilket innebär att den kommer att erbjudas i både Europa, Kina och USA och byggs på koncernens MEB-plattform. En elektrisk kombi som placerar sig i mellansegmentet kan sannerligen komma att sälja bra.

Volkswagen ID. Aero från sidan.

ID-formspråket är påtagligt.

Volkswagen ID. Aero framifrån.

Framifrån är kopplingen till övriga ID-familjen påtaglig.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS