Dagens PS

Lucid Air äntligen i Europa – vi har provkört

Lucid Air med Marcus
Lucid Air laddar snabbast av bilarna i testet. (Foto: Andreas Bergman)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 dec. 2022Publicerad: 23 dec. 2022

Efter många förseningar och byråkratiska hinder har Lucid Air nu börjat levereras i Europa, något som skulle ha skett för flera månader sedan. Det innebär även att den fått sig en officiell europeisk räckvidd enligt WLTP.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Räckvidden på modellen Lucid Air Range – som stoltserar med 946 hästkrafter – är upp till 883 kilometer.

För prestanda-varianten, kallad Performance – som har hela 1 126 hästkrafter – är räckvidden upp till 861 kilometer.

Så här ser showroomet i Hilversum, Nederländerna ut. (Foto: Lucid)

Nederländerna och Tyskland först ut

De första kunderna i Europa som får sina bilar är de nederländska och tyska. Vissa tyska konsumenter har privatimporterat bilarna från USA, men det är först nu som bilarna finns tillgängliga officiellt.

Prismässigt blir det ingen billig affär – Lucid Air kostar från ungefär 2,4 miljoner kronor för Dream Edition. Det kommer även en instegsvariant i form av Pure – med 480 hästkrafter – samt modellerna Touring och Grand Touring.

I Sverige får vi endast de sistnämnda varianterna.

Lucid Air erbjuder ett 900-voltssystem – att jämföra med exempelvis Porsche Taycan som har ett 800-voltssystem – vilket möjliggör snabbladdning upp till 300 kilowatt – det motsvarar cirka 40 mils räckvidd på en kvart.

ANNONS
Air från sidan

Lucid Air är inte felfri. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

Senaste nytt

Air kan nu reserveras

Kunder i Europa kan reservera en Lucid Air av valfri utrustningsnivå. Det kostar från 2 800 kronor och beloppet är helt återbetalningsbart.

Lucid siktar högt med modellen Air, något som prislappen sannerligen reflekterar. Bilarna tillverkas i USA och på sikt ska de även tillverkas i Saudiarabien.

Vi har tidigare provkört Lucid Air Grand Touring i Kalifornien, USA, och konstaterade att den imponerar i termer av kördynamik, prestanda och räckvidd.

Kvalitetskänslan är emellertid inget att hänga i julgranen och det fanns en del barnsjukdomar som förhoppningsvis kommer att åtgärdas.

Exakt när de första bilarna når svensk mark har ännu inte kommunicerats.

Läs även: Provkörning av Lucid Air Grand Touring
Läs även:
Krönika – ett moraliskt dilemma i form av en Porsche  
Läs även: Lucid Air Sapphire är nu världens snabbaste bil

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS