Sonderklasse, i en klass för sig på tyska, är det som den första bokstaven i beteckningen S-klass rent historiskt står för. När det gäller EQS – den elektriska S-klassen – kan man därför anta att det är precis samma där. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz EQS 450+.

ANNONS
EQS 450+ från sidan
Mercedes-Benz EQS 450+ har marknadens mest strömlinjeformade utseende. (Foto: Marcus Berggren)

Mercedes-Benz EQS 450+ (2022)
Motor: Elmotor bak, 333 hästkrafter, 565 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 758 km
Vikt: 2 620 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5216/2125/1512 mm
Pris: Från 1 245 000 SEK (Testbil ca. 1 450 000 SEK)

EQS 450+ snett bakifrån
Mercedes-Benz EQS 450+ är inte direkt en ungdomlig bil. (Foto: Marcus Berggren)

Herre på räckviddstäppan

När det gäller att vara i en klass för sig är det i räckviddsklassen som just 450+-varianten av EQS trivs som bäst.

Det är den elbil som för närvarande saluförs på den europeiska marknaden med längst räckvidd, både på pappret och i verkligheten.

En stor anledning till den goda räckvidden är tack vare den bestämt utmärkande designen. Mercedes-Benz EQS 450+ har bland den lägsta luftmotståndskoefficienten på marknaden, ett resultat av designen som sannerligen gifter både form och funktion med fokus på det sistnämnda.

EQS 450+ instrumentpanel
Teknik en masse. (Foto: Marcus Berggren)

Kvalitet som inte heter duga

Det är emellertid inte bara utseendet som är futuristiskt utan även interiören. EQS är som sagt Mercedes flaggskeppsmodell och ska ligga i framkant när det kommer till teknologi.

På insidan domineras upplevelsen av diverse skärmar – i vår testbils fall rör det sig om 17,7-tums infotainmentskärmen och även 12,3-tums instrumentpanelen.

Bilen var inte försedd med 12,3-tums-skärmen som man kan få på passagerarsidan.

ANNONS
ANNONS

Kvalitetskänslan är nästan förbluffande dålig. Det finns mycket plast, knappar och reglage som upplevs som billiga och vissa ytor knarrar när man trycker på dem.

Det är mer eller mindre samma interiör som man finner i Mercedes billigare modeller och tyskarna har haft sina billigaste modeller i åtanke snarare än tvärtom.

EQS 450+ interiör
Interiören i EQS 450+ är inte högkvalitativ. (Foto: Marcus Berggren)

Stockholm till Göteborg på en laddning

Som sagt är det räckvidden som är EQS 450+ paradgren – WLTP-räckvidden på 758 kilometer är bäst på marknaden tills Lucid Air dyker upp och i verkligheten kan man räkna med att komma 650 kilometer utan problem under sommarmånaderna.

Vi åkte i en fullsatt bil från centrala Stockholm till centrala Göteborg.

Målsättningen var att köra hyfsat vanligt och klara av sträckan – 466 kilometer – utan att behöva stanna för att ladda.

Det gick utan problem – som sig bör med hänsyn till räckvidden – men det uppdagade andra problem.

Baksätespassagerarna klagade högljutt över att de tvingats sitta på en kyrkbänk med knäna uppe vid öronen.

Trots att EQS är utvecklad från grunden för att vara en elbil och att den är närmare 5,3 meter lång – lika lång som en lång variant av både Audi A8, BMW 7-serie, och Mercedes S-klass – har den ett baksäte som ger en träsmak i baken och är genuint dåligt.

ANNONS
ANNONS
EQS inteirör
Baksätet är, konstigt nog, inget att hänga i julgranen. (Foto: Marcus Berggren)

 

Komfort i fram

Lyckligtvis är framsätena mycket bekväma. Körpositionen är bra och ergonomin är hög. Stolarna har något som Mercedes kallar för säteskinetik – det innebär att de stundtals justeras för att minimera tiden man sitter i samma ställning.

Ljudnivån i kupén är väldigt låg och luftfjädringen säkerställer att man garanteras en riktigt komfortorienterad upplevelse.

Eftersom EQS färdes genom luften likt en stekkniv skär genom smält smör minimeras även vindljudet.

Fortsätter man på det interiöra spåret och skippar det bedrövliga baksätet möts man av ett bagageutrymme som sväljer allt mellan himmel och jord.

Trots bilens maffiga dimensioner – som har prioriterat bagageutrymmet samt de som sitter i framsätet – känns EQS 450+ oerhört smidig.

Anledningen är den mycket aggressiva fyrhjulsstyrningen som gör att bilen i låga hastigheter känns som en bil i samma storleksklass som en C-klass medan den i högre hastigheter känns stabilare än ett ånglok.

EQS 450+
EQS 450+ går som på räls. (Foto: Marcus Berggren)

Gasen i botten i ytterfilen

Något som Mercedes-Benz EQS lyckas väl med är att ligga som fastklistrad på vägen. Höghastighetsstabiliteten och den oerhört effektiva drivlinan gör att EQS i viss mån kan köras som man hade kört motsvarande S-klass.

ANNONS
ANNONS

Snabbladdning upp till 200 kilowatt innebär även att laddstopp i många fall är smidiga, förutsatt att man inte råkar ut för en laddkö eller trasiga laddare.

EQS 450+ under en bro
Man kan i mångt och mycket köra Mercedes-Benz EQS 450 + som en vanlig bil. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Mercedes-Benz EQS 450+ framstår som det vettigaste valet jämte sina elektriska stallkamrater. Avvägningen mellan räckvidd och prestanda är välbalanserad. Det bestämt funktionella men ändock attraktiva utseendet är dessutom ett plus.

Räckvidden är imponerande och körupplevelsen är genomgående trevlig. Infotainmentsystemet är komplicerat men ser snyggt ut. Baksätet är genuint dåligt medan de som sitter fram bjuds på en ruskigt hög komfortnivå.

Luftfjädringen och det faktum att kupén har samma ljudnivå som en domkyrka bidrar till en luxuös upplevelse medan den undermåliga kvalitetskänslan har motsatt effekt. EQS 450+ är sannerligen ett potpurri av både högt och lågt.

EQS 450+
EQS 450+ kommer i verkligheten över 60 mil på en laddning. (Foto: Marcus Berggren)

Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz EQS 450+

Slutbetyg: 4/5

Mercedes-Benz EQS 450+ imponerar med god räckvidd, en hög komfortnivå i fram och möjligheten att köra den som en helt vanlig bil. Dessvärre genomsyras den även av undermålig kvalitet och vissa egenskaper som inte är flaggskeppskompatibla.

Läs även: Test: Mercedes-Benz EQS 580 [Högsta Växeln]