Priset på färjebiljetten kan halveras – om du klickar på rätt flagga. I Perfect Weekend avslöjar vi hur svenska semesterfirare på färjan kan spara tusenlappar genom att byta språk, valuta och webbadress när de bokar färja till Norge, Danmark eller Tyskland. Det låter som ett skämt. Men det är fullaste allvar.
Spara du tusenlappar på färjan


Mest läst i kategorin
Det dolda priset bakom flaggan
Säg att du planerar en sommarresa till Norge med bilen. Du går in på Fjord Lines svenska webbplats och hittar en biljett från Hirtshals till Bergen för drygt 6 000 kronor tur och retur. Men om du i stället bokar exakt samma avgång via företagets norska webbplats – då sjunker priset till runt 4 200 kronor.
Skillnaden? Två bokstäver i webbadressen. .se
mot .no
. Eller att du klickade på den norska flaggan i det övre högra hörnet.
Läs även: Viggos topplista: Stockholms fem bästa hotell för barnfamiljer

Fler exempel: Göteborg, Kristiansand och Fredrikshamn
Flera rederier som Stena Line, Color Line och Fjord Line tillämpar dynamisk prissättning. Det innebär att biljetten inte har ett fast pris, utan att summan beror på efterfrågan, säsong och vilken marknad du bokar ifrån.
Enligt en granskning från danska TV2 Nord visade det sig att:
- Stena Line, som kör mellan Fredrikshamn och Göteborg, erbjuder lägre priser på den svenska och norska sajten jämfört med den danska – trots exakt samma rutt och avgång.
- Color Lines biljett från Hirtshals till Kristiansand kunde bli över 1 200 kronor billigare om den bokades via den norska sajten istället för den danska.
Läs även: Turistmetropolerna som vägrar bli världsarv: livrädda för massturism
Gäller även för svenska resenärer
Det här är inte bara ett danskt problem. Svenska kunder kan lika enkelt utnyttja detta. Ingen av rederierna kräver att du är bosatt i ett visst land för att boka via deras norska, danska eller tyska sajt. Du väljer bara annan flagga – och kan betala med samma svenska kort.
Stena Lines presschef Johan Live förklarar det så här:
“Priset sätts individuellt efter vilken marknad de erbjuds på, och dessutom är det dynamiska priser, så de ändras ständigt beroende på efterfrågan och säsong.”
Även Color Line betonar att valutakursen spelar in. I ett uttalande skriver kommunikationschefen Erik Brynhildsbakken:
“Color Line har ett dynamiskt prissystem med marknadsdifferentierade erbjudanden, där priserna kontinuerligt justeras baserat på efterfrågan.”
Läs även: Massturism i semesterparadiset – nu kommer en turistskatt

Expertkritik: “Otransparent och vilseledande”
Morten Bruun Pedersen, chefekonom på danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet Tænk, är kritisk:
“Det är inte särskilt trevligt för konsumenten att behöva fippla runt och klicka på olika flaggor för att hitta det riktiga priset.”
Han anser att detta inte är ett tecken på en välfungerande marknad. “Det kan lätt gå obemärkt förbi för personer som inte är så digitalt kunniga – de kan snabbt få betala för mycket.”
Gör så här för att spara pengar på färjan
Vill du själv testa? Så här gör du:
- Gå till rederiets svenska sajt och sök upp din resa.
- Byt språk eller landsdomän, till exempel till
.no
eller.de
. - Jämför priserna noggrant – ibland är det hundralappar, ibland tusenlappar som skiljer.
- Dubbelkolla valutakursen innan du bokar. Det kan också påverka slutpriset.
Tre tips på färjan för prismedvetna
1. Stena Line
- Boka mellan Göteborg och Fredrikshamn via
.no
för bättre pris än.dk
. - Kontrollera valutakursen om du betalar i NOK.
2. Color Line
- Hirtshals–Kristiansand är ofta billigare via norska sajten än danska.
- Reser du som bilfamilj kan rabatten bli över tusenlappen.
3. Fjord Line
- Gäller rutten Hirtshals–Bergen. Testa att boka via
.no
även som svensk. - Prisexempel: spara upp till 1 800 kronor för en weekend.
Läs även: 12 sätt att resa billigt med barn i Europa

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.