“En tickande bomb mitt i semesterparadiset.” Så beskriver en norsk turistchef verkligheten bakom midnattssolens glans – där dramatiska fjäll och vita stränder lockar horder av besökare som lämnar mer än bara fotspår efter sig. Perfect Weekend granskar vykortsidyllen som riskerar att spricka.
En tickande bomb mitt i Norges semesterparadis


Mest läst i kategorin

Turismen växer – naturen knakar
Lofoten har länge burit epitetet hållbart resmål. Men bakom de instagramvänliga fjällen döljer sig en verklighet som skaver. Över 723 000 kommersiella gästnätter registrerades i fjol – en ökning med nästan hundratusen på bara ett år. Dessutom har korttidsuthyrning via Airbnb skjutit i höjden med 51 procent, rapporterar TV2.
Line Renate Samuelsen, vd för Destination Lofoten, drar i nödbromsen: ”Vi har ett artificiellt högt tak för hur många som kan besöka Lofoten. När det gäller beredskap kan detta vara en tickande bomb.”
Trängsel, skräp och avföring
Idyllen krackelerar när turister trampar sönder stigar, tältar överallt och lämnar spår efter sig – bokstavligt talat. Vandringsleder kantas av toalettpapper, bindor och mänskliga lämningar. Samtidigt hinner infrastrukturen inte ikapp. Vägen E10, själva pulsådern genom Lofoten, byggdes för en annan tid och små kommunala budgetar räcker inte längre till.
”Vi har skrivit på för att vara ett hållbart resmål. Det innebär ett ansvar vi inte kan bära ensamma”, säger Samuelsen.

En lokal kossa att mjölka
Som om inte slitage och nedskräpning vore nog: globaliseringens algoritmer har gjort sitt intåg i vykortet. Sociala medier och internationella plattformar som Airbnb kanaliserar strömmarna av folk – men utan att lämna tillräckligt värde lokalt.
”Vi upplever ett stort tryck från aktörer som vill mjölka kon. De ser varumärket vi byggt upp, men skapar inga lokala jobb eller skatteintäkter”, säger Samuelsen.
Läs även: Efter turisthatet: Ny yrkesgrupp på drift skapar vrede i lokalsamhällen

Ett bidrag som aldrig kommer
Sedan 15 år tillbaka har Destination Lofoten ropat efter ett nationellt besöksbidrag – pengar som skulle kunna gå till fler toaletter, underhåll av stigar och bättre hantering av vildcamping. Men hittills har Norges styrande inte hörsammat nödropet.
Samuelsen uppmanar i TV2 regeringen att vakna: ”Om turismen ska bli Norges femte största exportnäring behöver vi verktyg för reglering och besökshantering.”
Läs även: Casablanca – weekendstaden som ingen fattar är magisk

Balansgången fortsätter
Fram till 2027 är Lofoten fortsatt märkt som hållbart resmål. Men verkligheten är tydlig: för att midnattssolen ska kunna fortsätta skina på både turister och lokalbor krävs nya regler, resurser – och en dos sunt förnuft från den selfieknäppande massan.
Vykortet Lofoten är vackert. Men det kan spricka.

Fakta Lofoten
- Lofoten har haft status som hållbart resmål sedan 2016.
- Korttidsuthyrning via Airbnb har ökat med över 50 procent på bara ett år.
- Destination Lofoten kämpar för ett nationellt besöksbidrag för att kunna finansiera infrastruktur och underhåll.

Perfect Weekend Guide till Lofoten
Detta kan du göra som turist:
– Vandra längs spektakulära fjällryggar och stigar med utsikt över fjordar och kritvita stränder.
– Prova fiskelyckan med en lokal fiskeguide eller hyr kajak och paddla mellan öarna.
– Utforska små samhällen med pittoreska rorbuer, konstgallerier och lokala matupplevelser.
Så kommer du hit:
– Flyg till Evenes eller Leknes, där flera norska flygbolag erbjuder anslutningar året runt.
– Ta hyrbil eller lokalbuss längs E10 och upplev vägen som slingrar sig mellan fjäll och fjord.
– Kom ihåg att boka boende i god tid – särskilt under sommaren då trycket är som störst.
Läs även: Svenskarna får ta notan när Norge inför fast elpris

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.