Dagens PS

Arbetslivet 10 000 meter upp i luften

För att bli flygvärdinna måste man vara minst 160 centimeter lång, annars spelar utseendet ingen roll.
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 10 maj 2025Publicerad: 10 maj 2025

Flygvärdinnan Sofia Freij som arbetat på SAS i snart 30 år. I Allas avslöjar hon allt om det ikoniska yrket 10 000 meter upp i luften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Foto: SAS

En ny värld

Från Skåne till huvudstaden och ut i världen

Året var 1996 och Sofia flyttade från hembyggden Skåne till Stockholm. Under den fem veckor långa utbildningen fick hon lära sig alltifrån hur man värmer mat och bullar till att släcka bränder, ge första hjälpen och utföra hjärt- lungräddning.

“Och jag som trodde att yrket bara handlade om servering! Det var en helt ny värld som öppnade sig”, säger Sofia till Allas.

Läs även: Experter varnar för SAS favoritflygplats i New York

Som flygvärdinna måste man alltid ha håret uppsatt, vilket är en säkerhetsfråga.
”Börjar det brinna måste vi snabbt kunna få på oss en rökhuva som genererar syre” Foto: Canva

“Något som aldrig har förändrats under mina 29 år på SAS är att säkerheten alltid kommer först”

ANNONS

Senaste nytt

Skarp läge

ANNONS

Varje år går personalen en repetitionskurs för att träna på olika nödsituationer.

“Vid skarpt läge så sitter kunskaperna i kroppen, vilket känns väldigt tryggt. Något som aldrig har förändrats under mina 29 år på SAS är att säkerheten alltid kommer först.”

Läs även: Här är våra hemliga tecken i kabinen

Nu satsar SAS på tatueringar
Så ska det se ut, med start nu och med en övergångsperiod på ett år. Sedan kan vi räkna med såväl sneakersförsedd som tatuerad och piercad SAS-personal. (Foto: Pressbild)

Nya uniformer

Kabinpersonalen på SAS fick nya uniformer 2025. Innovationen är att de ska vara ”inkluderande och könsneutrala”. Nu kan personalen, oavsett kön, välja vilken av kollektionerna de vill använda, som har bytt namn från herr- och damkollektion till mountain- och fjordkollektionen.

“Bland det viktigaste är att uniformen är användarvänlig. Man måste kunna röra sig obehindrat, så att inte kavajen stannar vid bysten eller att klänningen fastnar över höfterna när man sträcker upp armarna. Jag ser väldigt positivt på den nya uniformen, det känns som att den håller bra kvalitet”, säger flygvärdinnan Sofia Freij till Allas.

Foto: SAS

Dessutom tillåter den nya klädpolicyn synliga tatueringar på armar, öronpiercings utöver ett enkelt par örhängen som var tillåtet tidigare, samt sneakers.

ANNONS

SAS har cirka 10 500 anställda varav 4 600 arbetar i luften. Att rutinerna sitter är en förutsättning för att arbetet ombord ska flyta på utan problem. Kabinpersonalen arbetar nämligen med nya kollegor på nästan alla flygningar.

Läs även: Bästa äventyrsresorna – när prislappen kvittar

3 snabba frågor

1. Vad är det bästa med att vara flygvärdinna?

– Samarbetet med kollegorna, trevliga passagerare och att varje dag är en ny dag med nya resenärer.

2. Vad är det jobbigaste med att vara flygvärdinna?

– Att jobba när alla andra är lediga, att säga hej då till sina barn när man ska jobba flera dagar i sträck och barn som flyger ensamma men inte vill. Ibland har vi barn som gråter och är jätteledsna när de kliver på flyget. Då brukar vi försöka trösta och finnas där för dem på bästa sätt.

3.. Hur kommunicerar flygvärdinnor med varandra från andra sidan gången?

– Vi har bland annat olika handtecken för vissa saker, som exempelvis te (formar ett T med handflatorna), kaffe (häller kaffe ur en osynlig kanna i luften) och mjölk (formar händerna som runt spenar och för dem upp och ner i luften).

ANNONS

Utseende inte avgörande – men längden

För att bli flygvärdinna måste man vara minst 160 centimeter lång, annars spelar utseendet ingen roll. ”Det viktigaste är att man är trevlig och har ett bra bemötande mot passagerarna”, säger Sofia Freij.

Vid långa flygningar, som exempelvis till Miami och New York, är det viktigaste att vila och äta bra under en ”layover”. Att hela tiden ha säkerhetsfokus påkopplat, träffa hundratals passagerare varje dag och samtidigt vara service minded kan ta på krafterna.

“Vi måste alltid vara ‘”’fit for flight’”’ och beredda på förseningar eller evakueringar, som kan ta hur många timmar som helst. Jetlaggen kan ställa till det, men jag försöker sova så mycket som möjligt, träna och promenera mellan flygningarna. Så att lägga sig på stranden och sola i Miami, nej det hinner man inte riktigt”, säger Sofia och skrattar.

SAS ökar nu satsningen på hållbart flygbränsle
Foto SAS/TT

“Planet klarar hur mycket som helst”

Uppsatt hår

Som flygvärdinna måste en flygvärdinna alltid ha håret uppsatt, vilket är en säkerhetsfråga. ”Börjar det brinna måste vi snabbt kunna få på oss en rökhuva som genererar syre”, berättar hon.

Förutom fler flygningar finns det andra saker som har förändrats under Sofias snart 30 år i yrket.

ANNONS

“Fram till 1997 fick man ju röka ombord. Jag minns särskilt när man satt där längst bak i planet riktigt tidiga morgnar, precis bakom röksätena … och hur en steward kunde lämna en tänd cigarett bak i köket och gå iväg. Så låg den där och pyrde! Det är väldigt skönt att det förbjöds”, säger Sofia och skrattar åt minnet.

En annan skillnad hon märkt är att passagerarna generellt är mer stressade i dag.

“Det är mycket telefoner, datorer och mejl som ska skickas i sista sekund när vi går runt och kontrollerar att allt är undanstoppat innan säkerhetsgenomgången.”

Säkerhetsbältet ska sitta åt hårt åtdraget över midjan. Vid kraftig turbulens kan man annars åka ur sätet. Foto: Canva

Farlig TikTok-trend

För en tid sedan spreds en TikTok-trend på nätet där flygresenärer tipsade om hur man kunde sätta säkerhetsbältet över anklarna för att sitta mer bekvämt med uppdragna knän mot bröstet.

“Säkerhetsbältet ska sitta åt hårt åtdraget över midjan, ingen annanstans. Vid kraftig turbulens kan man annars åka ur”, konstaterar Sofia.

Hur allvarliga konsekvenserna kan bli rapporterade medierna om i höstas när en passagerare i ett SAS-plan på väg mot Miami slog huvudet i taket på grund av hård turbulens.

“Jag vill dock understryka att så länge man sitter fastspänd i planet under sådana tillfällen behöver man inte vara orolig. Planet klarar hur mycket som helst. Jag flög till Los Angeles bara några timmar senare samma dag, och då var det ingen turbulens alls.”

ANNONS

Sofia har aldrig varit rädd under en flygning, och det tycker hon inte att man som passagerare behöver vara heller.

– Jag har sådant stort förtroende för piloterna, mekanikerna och att SAS sätter säkerheten i första rummet. Jag brukar säga till flygrädda passagerare att titta på oss i personalen. Är vi lugna kan de också vara det. Flera av oss har barn och familj – hade jag inte känt mig trygg hade jag inte varit här.

Foto: Canva

Tre saker du inte visste om arbetslivet 10 000 meter upp i luften

Vagabonds reporter Nadya Gruner med ett förflutet som flygvärdinna.
Här avslöjar hon tre hemligheter som livet 10 000 meter upp i luften. 

1. Att flyga ofta ger flygpersonalen dålig hy

Tror du att alla flygvärdinnor har getingmidja och perfekt hy? Det är inte sant! Verkligheten är att många faktiskt lider av problemhy. Det är påfrestande för huden att växla mellan extremt torr och extrem fuktig luft. 

2. Flygvärdinnor får inte lämna blod

Detta på grund av alla sjukdomar och bakterier som de dagligen utsätts för. Dels ombord på flygplanet men också på grund av smittorisken av hepatit eller annan blodsmitta som exempelvis malaria som förekommer på långväga destinationer. Det är inte heller en självklarhet att de får donera organ på grund av ovanstående problematik.

ANNONS

3. Passagerarna kan bli fastkedjade

Flygvärdinnor genomgår en kortare utbildning hos polisen. De får och kan använda handklovar om det behövs.

Läs även: I huvudet på en flygvärdinna – 10 betraktelser från livet uppe i luften

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS