Dagens PS

Klimatbonus försvinner: Så mycket dyrare blir din elbil

Populära Volkswagen ID.4 är med på listan. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 nov. 2022Publicerad: 07 nov. 2022

Regeringen har idag gått ut med att klimatbonus upphör den 8 november. Det innebär att alla bilar som beställs efter det datum inte erhåller klimatbonus om 50 eller 70 000 kronor

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen bakom är att elbilar har börjat matcha bensin- och dieselbilar i pris, varför bonusen ny helt slopas. Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

Det innebär en rejäl ökning av bilpriser, inte minst på privatleasingsidan. Nedan följer en lista på hur mycket dyrare de mest populära bilarna kommer att bli.

Priserna är hämtade från respektive tillverkares hemsida. Det tidigare priset baseras på 70k klimatbonus.

Det nya priset har räknats på med både avdraget av 70 000 i klimatbonus vilket gällde fram till årsskiftet och 50 000 klimatbonus vilket var för bilar efter.

Som jämförelse blir 36 månaders privatleasing med 50 000 klimatbonus cirka 1 389 kronor dyrare per månad. Med 70 000 i klimatbonus blir det för samma period 1 944 kronor dyrare per månad.

Dyr, dyrare, dyrast

ANNONS

Senaste nytt

Nissan Leaf

Tidigare pris: 3 695 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus):
5 084 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 5 639 SEK/månad

ANNONS
I framtiden kan det bli möjligt att ladda elbil medan du kör

Nissan Leaf kommer få sällskap av en rad modeller framöver sedan bolaget satsar elektriskt. (Foto: TT)

MG 4

Tidigare pris: 3 990 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 5 379 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 5 934 SEK/månad

MG4

MG4 väntas bli nästa storsäljare för kineserna. (Foto: MG4)

MG ZS EV

Tidigare pris: 4 470 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus):
5 859 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 6 414 SEK/månad

Den mindre elbilen MG ZS EV får en välbehövlig uppdatering med större batteri och modernare infotainment. (Foto: MG)

Kia Niro EV

ANNONS

Tidigare pris: 5 550 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 6 939 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 7 494 SEK/månad

Kia Niro är en av Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner i år. Här är första bilden på den totalt omgjorda Niro. (Foto: Kia)

Volvo XC 40

Tidigare pris: 5 690 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 7 079 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 7 634 SEK/månad

Volvo XC40 Recharge fram

Volvo XC40 är mycket populär. (Foto: Morgan Petri)

Volkswagen ID.4

Tidigare pris: 6 315 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 7 704 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 8 259 SEK/månad

Nya ID.5 har sluttande bakparti – det är den stora skillnaden mot ID.4. Foto: VW

ANNONS

Polestar 2

Tidigare pris: 6 747 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus):
8 136 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 8 691 SEK/månad

Polestar elektriska

Polestar är måna om att stora förändringar måste ske. (Foto: William Koitrand)

Ford Mustang Mach-E

Tidigare pris: 6 795 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 8 184 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 8 739 SEK/månad

Foto: Marcus Berggren

Audi Q4 e-tron

Tidigare pris: 6 895 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 8 284 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 8 839 SEK/månad

ANNONS
audi q4 e-tron front KLIMATBONUSEN

(Foto: Karl Cajmatz)

Kia EV6

Tidigare pris: 7 295 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus):
8 684 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 9 239 SEK/månad

Klimatbonusen EV6

Kia EV6 är mycket trevlig. (Foto: Kia)

Škoda Enyaq

Tidigare pris: 7 490 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 8 879 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 9 434 SEK/månad

Enyaq är vår favorit bland VAG-elsuvarna. (Foto: Skoda)

Tesla Model 3

ANNONS

Tidigare pris: 8 188 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus):
9 577 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 10 132 SEK/månad

Klimatbonusen Model 3

Tesla Model 3 säljer som smör. (Foto: Marcus Berggren)

Tesla Model Y

Tidigare pris: 11 681 SEK/månad
Nytt pris (utan 50k bonus): 13 070 SEK/månad
Nytt pris (utan 70k bonus): 13 625 SEK/månad

Klimatbonusen Model Y

Model Y fick högst betyg i kategorin förarstödssystem – 98%. (Foto: Tesla)

 

Lyssna: Dragläget – bilpodd med Högsta Växeln och Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS