Dagens PS

Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu

Skoda Enyaq
När kollegan Maths Nilsson på Carup.se testade Enyaq så blev han imponerad. (Foto: Skoda)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 04 maj 2021Publicerad: 04 maj 2021

Biltest: Skoda Enyaq 80 iV
Är Skoda Enyaq 80 iV bästa elbilen just nu? Ja, mycket talar för det efter kollegan Maths test förra veckan. Frågan han ställer sig är hur Volkswagen kan tillåta Skoda att bygga en bil som på i stort sett alla punkter är bättre än VW ID.4 – för mindre pengar?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skoda Enyaq

I Prag var jag imponerad av Skodas designspråk som kändes fräscht utmanande med detaljer som skiljer sig från mängden. (Foto: Håkan Nilsson)

Redan när jag själv bevistade lanseringen av Skoda Enyaq iV i Prag förra hösten, blev jag mäkta imponerad av i stort sett allt som den tjeckiska tillverkaren visade upp. En snygg och betydligt sportigare variant av VW ID.4, dessutom med en kvalitet och interiördesign som i varje detalj slår den dyrare kusinen.

Konkurrensen kommer inifrån leden

För några månader sedan lanserades Volkswagen ID.4, en mycket kompetent elbil för de som inte jagar sekunder från rödljusen. ID.4 är märkets första elbil som säljs i hela världen, en ny ”folkvagn” som fått mycket bra betyg runt om i världen. Men visst är det intressant att största konkurrenten nu kommer från egna ledet och dessutom visar sig vara bättre på det mesta?

Skoda Enyaq

Strået vassare än storebror. (Foto: Skoda)

Nu, några månader efter ID.4, är det dags för Volkswagen-koncernens tjeckiska “lågprismärke” Skoda att lansera sin egen variant av ID.4. Den billigaste modellen kostar ungefär som ID.4 trots en mer generös standardutrustning och ett större batteri. Skodas instegsmodell har 58 kWh netto jämfört med ID.4:s 51 kWh. Även med det större batteriet på 77 kWh kostar Enyaq ungefär lika mycket som ID.4 med 77 kWh, trots mer utrustning.

Enyaq glänser stort

”Förvånande nog visar mitt första test av Skoda Enyaq att den överglänser Volkswagen ID.4 i nästan allt. Grundtekniken är densamma, men Skoda har lyckats bättre med paketeringen i stort som smått”, säger Maths.
Medan Volkswagen bygger ID.4 i sin elbilsfabrik i Zwickau bygger Skoda Enyaq i Tjeckien i Mladá Boleslav. Bilarna delar nästan all teknik – men Skoda har byggt en helt egen kaross och gjort sin helt egna design av interiören.

ANNONS
Skoda Enyaq

(Foto: Skoda)

”Design är något rent subjektivt, men Skodas designavdelning har lyckats med något helt nytt. Enyaq ser ut som en blandning mellan kombi och suv och är riktigt läcker och väcker habegär. Karossen är mer strömlinjeformad än Volkswagen, vilket ger Skoda en något längre räckvidd”, fortsätter Maths.

En annorlunda biltest

Tanken var att jag själv skulle testa bilen några dagar, men på grund av hälsoproblem så låter jag Maths Nilsson (som skriver för bl.a. Carup.se, Aftonbladet och Dagens PS) ge uttryck för hur Skodas nya el-SUV upplevs på vägen. Men vi börjar med hans intryck av interiören.

Skoda Enyaq

Högre kvalitet och mer genomtänkt interiör är VW ID.4 (Foto: Skoda)

”Den största skillnaden mellan Skoda och Volkswagen blir uppenbar när jag sätter mig i kupén. Skoda Enyaq är en betydligt lyxigare och mer ombonad bil än Volkswagen ID.4. Nästan alla materialval i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av högre kvalitet. Detaljer som dörrhandtag är mer designade och skulpterade. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna”, säger Maths och forsätter.

” Instrumentbrädan har dekoration av tyg eller läder som känns betydligt mer premium än Volkswagens plastigare bräda. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort. Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Till och med backspegeln är snyggare i Enyaq. Det enda negativa är att mittkonsolen stjäl lite plats från knät.” 

Skoda Enyaq

Placeringen av växelväljaren i mittkonsolen känns mer moget än uppe på instrumentbrädan som på ID.4 (Foto: Skoda)

ANNONS

Maths intryck är desamma som jag fick när jag klämde och kände på modellen i Prag. Detta är även ett intryck som delas av kollegor runt om i Europa. Men ett snyggt utseende och högkvalitativa materialval är inte allt. Det jag var nyfiken på var hur Enyaq iV upplevdes på vägen. Så här beskriver Maths upplevelsen:

”Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Möjligen går Enyaq lite tystare, men jag är inte mätt med bullermätare. Det är ingen bil för den som gillar häftig acceleration. 204 hk och över två ton ger en mjuk och sävlig färd. Enyaq är bakhjulsdriven och så fort jag hamnar på grusigt underlag vill bakhjulen släppa loss. Precis som ID.4 lär Enyaq ha problem på riktigt hala underlag. Den som vill ha en riktigt vägsäker Enyaq gör bäst i att vänta ut den fyrhjulsdrivna versionen som kommer i september. På motorvägen är Enyaq stabil ända upp till toppfarten, men den går inte mer än 160 km/h.”

Skoda Enyaq

Bra räckvidd och tyst kupé bidrar till upplevelsen. (Foto: Skoda)

Maths summering

”Summa summarum måste Enyaq vara en av världens allra bästa elbilar du kan köpa just nu, om du inte söker sportbilsprestanda. Bilen känns lyxigare och är betydligt mer premium än Volkswagens motsvarighet. Utrymmena är riktigt stora och räcker för hela familjen. Räckvidden på drygt 50 mil är godkänd, även om du i verkligheten får räkna med drygt 40 mil.”

”För den som inte till varje pris måste ha en bil som det står Volkswagen på är Skoda Enyaq ett svårslaget val. Enyaq är en förfinad version av ID.4. En riktig kanonbil helt enkelt. Kanske är den för bra för sitt eget bästa, Volkswagens högsta chefer har deklarerat att Skoda ska tvingas göra billigare bilar framöver. Kanske är Enyaq en av de sista modellerna från Skoda som tillåts överglänsa Volkswagen.”

Här kan du läsa Maths test på Carup.se

 

ANNONS

Specifikationer och pris

ENYAQ iV 60ENYAQ iV 80
Effekt180 hk204 hk
Vridmoment310 Nm310 Nm
Batteri (brutto/netto)62 kWh / 58 kWh82 kWh / 77 kWh
Räckvidd411 km531 km
Ombordladdare11 kW AC-laddning11 kW AC-laddning
11 kW AC-laddning 5-80%6,15 tim7,3 tim
50 kW DC-laddning standard 5%-80%55 min70 min
100/125 kW DC-laddning tillval 5-80%100 kW 35 min125 kW 38 min
Förbrukning WLTP157.0 Wh/km169.0 Wh/km
Värmeåtervinningsystem Heat PumpTillvalStandard
Toppfart160 km/t160 km/t
Acceleration8,7 s8,5 s
Dragvikt bromsad1000 Kg1000 Kg
Dragvikt obromsad750 kg750 kg
Tjänstevikt kg20022150
Maxlast kg507508
Totalvikt kg25092658
Hjul19″ Lättmetallhjul19″ Lättmetallhjul
DesignDesign Selection LOFTDesign Selection LOFT
Infotainment13″ Infotainment13″ Infotainment
DrivsystemBakhjulsdriftBakhjulsdrift
Markfrigång mm186186
Bagagevolym l585585
ENYAQ453 900 kr553 700 kr
ENYAQ SPORTLINE483 900 kr571 500 kr
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS