Dagens PS

Nästa MG 4 ska bli snabbare än en Audi R8

MG 4
Prestandaversionen av MG 4 ska bli riktigt rapp. (Foto: MG)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 04 nov. 2022Publicerad: 04 nov. 2022

En prestandaversion av nya MG 4 ska dyka upp 2023. Den ska erbjuda fyrhjulsdrift och 443 hästkrafter, vilket gör den snabbare till 100 än en första generationens Audi R8.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen har ännu inte fått ett namn men kommer att bli den mest kraftfulla MG:n någonsin tillverkad.

Elektrifierande acceleration

MG har siktet inställt på att nå 100 knyck på fyra sekunder blankt och ska enligt brittiska Car Magazine kosta runt 35 000 brittiska pund, vilket motsvarar cirka 450 000 svenska kronor.

Det finns inte särskilt mycket information att tillgå om den nya modellen, men det är ingen hemlighet att MG vill differentiera sig ytterligare, och det genom prestandamodeller, i stilmed kommande cabrioleten MG Cyberster.

MG 4

Den nya heta MG 4:an räknas dyka upp under 2023. (Foto: MG)

MG 4 tar sig an ett tomt segment

Elektrifieringen av bilbranschen har gjort konsumenter allt mindre lojala, något som gör att det blir allt enklare för nykomlingar som MG att locka till sig kunder.

Deras tidiga approach var att enbart konkurrera på pris, vilket resulterade i katastrofalt dåliga modeller som EHS, ZS EV och Marvel R.

ANNONS

MG 4 har fått mycket beröm av världens medier, varför en dyrare, mer prestandaorienterad modell framstår som en logisk modell.

Det blir således den första elektriska heta halvkombin med rejält med krut. I dagsläget är det segmentet väldigt tomt, om man inte räknar med Cupra Born e-Boost.

Kommande Alpine-halvkombin – som kommer att vara baserad på helt elektriska Renault 5 – kommer även den att ge sig in i segmentet, men troligtvis inte med lika mycket effekt som MG 4-varianten.

Läs även: Så mycket kostar elektriska MG 4 att privatleasa
Läs även: Nya MG 7 har en bensinmotor
Läs även: Så mycket kostar nya elektriska MG 4
Läs även: Nästa Alpine är en elektrisk Renault 4
Läs även: Recension av MG Marvel R – skenet bedrar
Läs även: Recension av MG ZS EV
Läs även: Recension av MG EHS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS