Subaru, ett märke som länge varit synonymt med rallyframgångar och robusta fyrhjulsdrivna fordon, står inför en omvälvande förändring.
Chockdraget: Subaru utmanar ödet med nya elbilar


Mest läst i kategorin
Medan namnet framkallar bilder av blågula Imprezor i hög fart på grusvägar, är företagets blick nu stadigt riktad mot elektriska fordon.
Denna övergång är inte utan utmaningar, särskilt för en mindre tillverkare i en konkurrensutsatt marknad. Men Subarus Europa-chef insisterar på att de är fast beslutna att stanna kvar och anpassa sig till den nya eran, skriver Autocar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Att trotsa oddsen på den europeiska marknaden
Subaru har länge haft en stark position på marknader där deras praktiska fyrhjulsdrivna modeller är populära och där elektrifiering ännu inte är lika prioriterat.
Företagets vd, David Dello Stritto, medger att det kan verka märkligt att en tillverkare som säljer omkring 30 000 bilar per år i Europa, jämfört med cirka 700 000 i USA, skulle satsa så hårt på elektrifiering. Men enligt Stritto har Subaru Corporation tydligt kommunicerat att de inte har några planer på att lämna Europa.
Det finns en stolthet i att vara ett globalt företag, och att flytta all försäljning till den redan mättade amerikanska marknaden är inte ett alternativ.

Elbilar: Ingen väg tillbaka
Medan större biltillverkare kan fördela sina resurser mellan att utveckla både elbilar och traditionella förbränningsmotorer, har mindre aktörer som Subaru inte samma lyx.
Detta är en av anledningarna till att deras tidiga satsningar på elbilar, som Solterra och de kommande E-Outback (känd som Trailseeker i USA) och Uncharted, har utvecklats i samarbete med Toyota.
Stritto är tydlig med strategin:
“Vi har inget val. Vi måste migrera från det vi har idag till ett komplett utbud av batterielektriska fordon i Europa så snart som möjligt. Detta är visionen”.
Subarus globala mål är att öka försäljningen från 976 000 fordon förra året till omkring 1,2 miljoner till år 2030, där ungefär hälften av dessa ska vara elbilar.
Företaget satsar fullt ut på rena elbilar och har inga planer på att utveckla laddhybrider eller räckviddsförlängare, då de inte har råd med det.

Navigera i osäkerhetens tidvatten
Europa spelar en viktig roll för att nå dessa elbilsmål, men den ojämna tillväxten i elbilsförsäljningen och nyligen genomförda lagändringar i både Storbritannien och EU har skapat stor osäkerhet. Stritto medger att han inte har en ‘kristallkula’ för att förutsäga hur den europeiska elbilsmarknaden kommer att utvecklas, men betonar att Subaru har begränsade valmöjligheter.
Med endast en mildhybrid-drivlina för närvarande, är nästa steg att gradvis öka andelen rena elbilar som säljs i varje land.
Att övertyga långvariga och lojala Subaru-köpare om att acceptera elbilar, och att de inte längre kommer att ha en boxermotor, är en stor utmanning. Enligt Stritto krävs det att man kavlar upp ärmarna och hittar en väg framåt.
Han är dock optimistisk och ser att inställningen förändras över tid.

När elektrifiering möter prestanda
Solterra, Subarus första elbil, var i grunden en omarbetad bZ4X byggd av Toyota, men Subaru erbjuder sin version enbart med dubbla motorer och fyrhjulsdrift.
Den nyligen presenterade E-Outback bygger på samma Toyota-utvecklade plattform men innehåller fler Subaru-delar och kommer att byggas av Subaru självt. Till skillnad från Solterra har den identiskt stora elmotorer på varje axel, en konfiguration utvecklad av Subaru för att erbjuda förbättrad fyrhjulsdrift.
Den nya modellen Uncharted är en mer robust omarbetning av Toyotas C-HR+, och Subaru har flera andra elbilar under utveckling, både i samarbete med Toyota och helt internt. Trots att USA är det primära fokusområdet, säger Dello Stritto att Europas önskemål beaktas i den framtida planeringen.
Intressant nog erbjuder elektrifieringen även Subaru en möjlighet att återknyta till sitt prestandaarv. Märket sponsrar för närvarande World Superbike Championship, där en Solterra används som banbil.

Subaru ger cyklister unik krockkudde
Forester får unik krockkudde för cyklister. Banbrytande säkerhetslösning presenteras nu. Mer skydd för oskyddade trafikanter. I en sensationell utveckling
Stritto erkänner att många motorcykelfans “hatar el”, men hävdar att de sakta men säkert vinner över dem. Han är också fast besluten att Subaru kommer att omfamna prestanda igen i framtiden, potentiellt med en återkomst av STI-beteckningen för sportiga versioner av sina nuvarande modeller.
“Med en elbil har man kraften och prestandan, och man har ett fyrhjulsdriftssystem”, säger Stritto.
“Vi arbetar med fler sportiga modeller, och elektrifiering gör det möjligt för oss att göra detta. Låt oss inse det: det är skönt att ha den framtidsutsikten av en framtida WRX STI – supersnabb, guldfälgar, blå färg. Det är vad vi vill ha i slutändan”.
Elektrifieringen utmanar hela bilindustrin, men för mindre biltillverkare som inte har lyxen att satsa på flera hästar samtidigt, är det särskilt kännbart. För att blomstra i framtiden måste Subaru återuppfinna allt de är kända för, samtidigt som de omfamnar de kärnvärden de länge stått för.

Subaru gasar mot noll olyckor med AI-offensiv
Subaru tar ett stort kliv in i framtiden genom att satsa tungt på artificiell intelligens och mjukvaruutveckling. Med ett nyöppnat forskningslabb i Tokyo
Missa inte:
Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen. Dagens PS
Svenska stridsbåten som får utländska officerare att häpna. Dagens PS
Experternas dom: Mini Cooper Electric eller Fiat 600? Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.