Kina har ökat sin råoljeimport två månader i rad. Ökningen beror inte på ökad efterfrågan utan har andra förklaringar, enligt analytiker.
Därför fyller Kina sina oljelager nu


Mest läst i kategorin
Kinas råoljeimport har ökat markant under mars och april, men de ökade inköpen behöver inte med självklarhet vara ett tecken på ökad efterfrågan av bränsle.
Kina är världens största råoljeimportör och analytiker menar att ökningen nu beror på att kinesiska raffinaderier offensivt lagrar billigare råolja.
Orsaken till det är osäkerheten om produktionsmängder och priser på råolja framöver, är analysen.
Mörkröd månad för olja – största raset på 3 år. Dagens PS
Steg 7,5 procent april
Under april månad steg den kinesiska råoljeimporten med 7,5 procent jämfört med april månad 2024. 11,69 miljoner fat per dag var importen april 2025, enligt kinesiska tulldata, skriver Oilprice.
Föregående månad, mars, såg också en omfattande råoljeimport. Kina noterade då 12 miljoner fat per dag, den högsta volymen sedan augusti 2023.
Flödena av iransk och rysk råolja återhämtade sig då från de låga nivåer som sågs i början av året beroende på starka amerikanska sanktioner.
EU ska äntligen kapa beroendet till Ryssland. Dagens PS
Senaste nytt
”Ingen ökad efterfrågan”
Reuters krönikör Clyde Russell skriver att den starka råoljeimporten mars och april signalerar fortsatt lageruppbyggnad hos kinesiska raffinaderier. Det handlar mer om det än om en ökad efterfrågan, menar Russell.
Eftersom Kina inte rapporterar sina oljelager, har Russell beräknat lageruppbyggnaden utifrån officiella kinesiska uppgifter kring import, inhemsk produktion och bearbetningshastigheter hos raffinaderierna.
Beräkningarna visar att Kina sannolikt lagrade 1,74 miljoner fat i mars och fortsatte lagra råolja i april.
”Aggressiv lageruppbyggnad”
”Osäkerhet och lägre oljepriser leder till aggressiv lageruppbyggnad av kinesiska majors, medan sanktionerad råoljeimport håller nära rekordnivåer”, skriver Emma Li, senior marknadsanalytiker hos Vortexa, i en aktuell analys.
Råoljeproduktionen i Kinas onshore-tankar accelererade avsevärt under april, konstaterar Emma Li.
Ökningen av Kinas sjöburna råoljeimport i april “initierades av oro över potentiella försörjningsavbrott mitt i skärpta amerikanska sanktioner, vilket fick kinesiska raffinaderier att öka bokningarna och stärka lager på land”, skriver hon.
Fortsätter in i tredje kvartalet
Fallande oljepriser de senaste månaderna kommer sannolikt att stärka och förlänga detta mönster, enligt Li. Utnyttjandegraden av råoljetankar hos Kinas stora bolag i branschen var 62 procent under april, vilket visar att det finns gott om kapacitet kvar att utnyttja.
Emma Lis analys är att lageruppbyggnaden fortsätter in i tredje kvartalet 2025.
Ryssland förlorar miljarder – oljepengar upp i rök. Dagens PS
Kontroversiell olja till Kina märks om – blir “brasiliansk”. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Våra experter arbetar med allt från klimatfärdplaner till rapportering och rådgivning.