Tänk dig att du flyger i nästan 14 timmar – bara för att nekas landning 18 sekunder innan det är tillåtet. Resultatet? En extra sväng i luften, mer utsläpp och ett praktexempel på när regler går före sunt förnuft. Perfect Weekend granskar flygbranschens mest absurda ögonblick.
Kom 18 sekunder för tidigt – vägrades landning


Mest läst i kategorin
“GO AROUND!” – det mest irriterande man kan höra efter 13 timmar i luften
Flygplanet från Tokyo hade fartvindarna med sig och flög in nästan 45 minuter snabbare än planerat. Men istället för en klapp på axeln för effektiv navigation blev besättningen beordrad att avbryta inflygningen – exakt 18 sekunder för tidigt. Inte ens en schweizisk urmakare hade blivit så upprörd.
Flygledningen försökte sakta ner inflygningen, men med bara 48 sekunder att spela på under de sista 20 sjömilen var det kört. Ordern kom kort före landning:
“GO AROUND.”
Flyget tvingades ta en extra vända i luften – och väckte halva Frankfurt i processen.
Läs även: SAS imponerar – slår Lufthansa och Air France i sommarens punktlighetsliga

Mer buller, mer bränsle, mer byråkrati
Den extra rundan förlängde flygningen med 16 minuter, slukade 1 900 kilo bränsle och ökade utsläppen. Bullernivån från omstarten? Högre än den ursprungliga landningen. Men regler är regler – i synnerhet om de är tyska.
Samtidigt steg stressen i cockpit, kaffet kallnade i business class och ingen blev gladare.
Är det dags att tänka efter före?
När både piloter och flygledare har realtidsdata och smarta system, borde det inte gå att visa lite flexibilitet? Det här var inte en charter från Ibiza som försökte smyga in med en kvart kvar på dygnet. Det var 18 sekunder. En blinkning. En tuggning av ett minttablett.
Men som en pilot lär ha muttrat efter landning:
“Reglerna säger att vi inte får landa förrän 05:00. Så vi landade 05:16.”
Och så var ordningen återställd.
Flygplatser där du inte vill vara för tidig
Tyskland – Frankfurt Airport
Nolltolerans mellan 23:00–05:00. Kanske också mot humor.
Schweiz – Zürich
Lägg till ett extra varv i planeringen om du flyger efter midnatt.
Australien – Sydney
Nattflyg? Nej tack. Även kängurur sover.
Storbritannien – Heathrow
Kompromisslös bullerpolicy. Tystnad framför allt.
Sverige – Arlanda
Lite mer lagom. Men ta det inte för givet.
Läs även: Svenskarnas favoritflygplats evakuerad: räv på landningsbanan
ANNONS

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.