Dagens PS

Ikonen CG Pettersson - en guide från A till Ö

Skål käre bror. Sveriges mest kända båtkonstruktör CG Pettersson (th) skålar med broder Robert ombord på en tidig öppen båt med styrning och reglage på mitten-piedestal. Här är en komplett guide från A till Ö över den ikoniska konstruktören. (Foto: Stefan Iwanowskis samling)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 19 feb. 2023Publicerad: 19 feb. 2023

CG Pettersson – ett av de namnen du ofta hör när klassiska båtar kommer på tal. Men vem var han? Här kommer en alfabetisk snabb guide in i denne herres värld.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

B – Boplatserna

Det började på Ramsö – strax utanför Vaxholm i Stockholms mellanskärgård. Och slutade på sätt och vis även där. Däremellan hann han med att bo bland annat på Liljeholmen,  Karlavägen, Jungfrugatan och i Waxholm.

Men sommarstället och hjärtat kom alltid att bo kvar på barndomens Ramsö.

Läs mer om:

Waxholm – motorbåtens födelseplats

D – Debuten

Redan 1904 utmärkte sig den unge ingenjören CG Pettersson i en motorbåtstävling som ingick i Kielregattan.

Båten som han hade ritat och byggt tillsammans med sin broder Robert på deras första lilla varv på Ramsö, var 8 meter lång och 1,27 meter bred och hette Vikingen.

ANNONS

Ceges första racerbåt Vikingen som han vann första pris med i Kiel 1905. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Med denna båt vann Cege under åren 1904-05 fem förstapris. Nästa framgångsrika båt hette Tirfing. Den var liksom sin föregångare byggd i furu med impregnerad mörkblå duk spänd över bordläggningen.

Den var knappt 6 meter lång och vann bl.a. i Kiel och vid Svenska Automobilklubbens motorbåtstävlingar 1905 i Stockholm.

ANNONS

Senaste nytt

F – Familjen

Cege i trädgården på Ramsö tillsammans med familjen. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Föräldrar: Carl Wilhelm, jordbrukare och mamma Emma
Syskon: Robert och John
Hustru: Maria (Mia)
Barn: Oscar och Ester

K – Klink och småbåtar

Från slutet av tjugotalet och framåt räknades en herre vid namn Gösta Berg in bland vännerna. De kamperade en tid ihop på Pentaverkens kontor på Kungsgatan.

ANNONS

När Gösta Berg sedan startade eget 1937, beställde han gärna  båtritningar från Cege. Modellerna för AB Gösta Berg var av det mindre slaget och med något undantag klinkbyggda.

Det var inte bara små klinkbyggda campingbåtar som Cege tog fram till vännen och Penta-återförsäljaren Gösta Berg. Även denna vackra akterruffade passbåt. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Serietillverkade, sålda utan Ceges signum och med en anspråkslös framtoning, tillhör dessa båtar hans mer anonyma produktion.

För gemene man är det inte alltid så lätt att identifiera dessa som ”Pettersson-båtar”. Även för Penta ritade CG många mindre modeller.

Efter Ruben Östlund var Cege den första som ritade båtar av den senare så populära camping-typen.

Konstruktörsvänner

När Ruben Östlund gått färdigt sin ingenjörsutbildning på tekniska skolan stegade han 1915 upp till CG Pettersson och under de kommande fem åren samarbetade de.

Cege hade naturligtvis mycket att lära ut, men Ruben hade även sina egna tankar. Bland annat om att pressa upp båtarna i högre farter.

ANNONS

 

Den unge Ruben Östlund gick i lära hos Cege innan Östlund slog sig lös och startade eget ritkontor. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Stockholms Motorbåtsvarv var en storsatsning i slutet på 1910-talet och kring detta föddes ett samarbete mellan Cege och segelbåtskonstruktören Erik Salander, som resulterade i en gemensam konstruktionsbyrå några år.

Samarbetspartners

Tillsammans med Erik Salander startade Cege Båtbyrån. När Einar Runius sedan bytte plats med Salander så förlängdes namnet till Motorbåtbyrån. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Tillsammans med unge och hungrige konstruktören Einar Runius drev också Cege under några år på 20-talet Motorbåtsbyrån där bland annat den berömda Wiking X blev till.

Tore Holm fick under några år mycket hjälp av Cege, trots att han själv var en av våra förnämsta konstruktörer.

Kvinnliga beställare

ANNONS

Den enda kvinnliga kunden CG Pettersson hade under årens lopp, den frilufts-, skärgårds-, och båtlivsälskande friherrinnan Elise Åkerhielm, beställde en något större variant av den beprövade konstruktionen Wiking X.

Detta efter att hon ha konfronterats med havets makter i sin tidigare, mindre och inte lika sjösäkra båt. Diskussioner fanns om att med den som utgångspunkt konstruera en entypsregel för motorbåtar.

Elise Åkerhielms motorkryssare var på många sätt en förstorad variant av Wiking X. Byggdes på Sjöexpress 1926. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Just dessa spetsgattade konstruktioner, som fick sitt mandomsprov när Wiking X seglade runt Norden, låg Cege nära hjärtat och kom att följa honom i stort sett livet ut.

L – Långresan

Långresorna blev många. Men på sommaren 1925 gav Cege sig iväg med några besättningsmän och apan Jocke på en resa Skandinavien runt, med den nio meter långa spetsgattade mahognybåten Wiking X.

Wiking X

Större än såhär var den inte – Ceges egna Wiking X. En nio meters ruffbåt som tog tre personer och en apa runt kusten till Narvik, via järnväg till Luleå och hem igen. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Drygt 3.200 sjömil (motsvarande en resa från Köpenhamn till New York) senare återkom den slitna båten och lika slitna besättningen till Stockholm i början på november samma år.

ANNONS

Läs också:

M – Manliga beställare

De flesta med tankar på ny båt, var nog i kontakt med Cege i början av processen. Han var ju ändå den mest namnkunnige och även den mest folkkäre.

Här några av de herrar som kom i kontakt med under sin gärning:

1. Joseph Sachs
När NK-direktören Josef Sachs behövde en bekväm commuter mellan staden och sommarstället på Värmdö, vad det till Motor AB Reversator på Ramsö han hörde av sig.

Och det var CG Pettersson, som då var anställd på varvet, som förverkligade Sachs vision.

2. Torsten Kreuger
När mega-entreprenören Torsten Kreuger började drömma om en ny stor yacht, var det till Cege och Knut Ljungberg han gick.

ANNONS

Där dock Ljungberg var den som drog det längsta strået den gången.

Såhär tolkade Cege Torsten Kreugers önskemål om en snabb stor motorkryssare med dubbla V12:or. Men det föll inte Kreuger i smaken. (Foto: Digitalt Museum)

 

Knut Ljungbergs tolkning av Torsten Kreuges önskemål föll i bättre jord. Detta blev sedan ritningen till den vackra expresskrysaren Edi byggd i England 1927. (Foto: Digitalt Museum)

3. Erik Åkerlund
När bokförläggaren
Erik Åkerlund tyckte att hans 18-meters-yacht Stormfågeln blev för liten, var det till Cege han gick. Resultatet blev den vackra yachten Stella Marina som Cege dessutom fick förtroendet att uppdatera rejält till 1930.

4. Gustav LM Ericsson
När telefon-sonen och automobil-entusiasten Gustaf LM Ericsson fick en ny idé (som han ofta fick) så var det tillsammans med Cege han satt och diskuterade. Och ur detta kom det otroligt många kul och annorlunda konstruktioner.

Gustaf LM Ericsson var en ständigt återkommande kund hos Cege – ofta med annorlunda och nyskapande idéer. Här hans racerbåt Tigram VII, byggd på Sjöexpress 1916.

5. Olof Andersson
När SF-direktören Olof Andersson skulle byta upp sig 1926, vad det till Henning Forslund och CG Pettersson han vände sig. Resultatet blev halvsalongsbåten Ebo.

Läs mer om:

Knut Ljungbergs vackra Margana

Ivar Kreugers Ljungbergritade Loris

ANNONS

Erik Åkerlunds fantastiska villa i Diplomatstaden

Gustaf LM Ericssons konceptbil Venus Bilo

SF-direktören Olof Anderssons flotta av klassiker 

Röde bankiren Olof Aschbergs salongsbåt Rocher

N – Namnunderskrift

CG Pettersson – helt enkelt, men med en liten krusidull….

P – Personuppgifter

Carl Gustaf Pettersson

ANNONS

6 augusti 1876  – 27 mars 1953

Petterssonbåten

Den båttyp de flesta förknippar med C G Pettersson är en rundbottnad. kravellbyggd båt i mahogny, med rak stäv och tudelad akterspegel.

Ett kraftig böj (öra)som binder samman den aktre, lägre tredjedelen av båten med det högre fördäcket under vilket ruffen med två, små, runda ventiler är belägen.

Typiska mått är 7,70 x 1,70 m.

Wiking IX får stå modell för den typiska “vanliga Petterssonbåten med en trång förruff för två och en stor sittbrunn för umgänge. Och givetvis ingen framruta. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Läs mer om:

Valkyrian – Pettersson-båt i samma familj genom generationerna

ANNONS

Sigull – samtalet som räddade förmögenheten

R – Racerbåtarna

Som den mångfacetterade konstruktör Cege var, kom även ett antal snabbgående båtar att hamna på hans meritförteckning.

De mest framgångsrika var coupéracern Löpeld åt direktör Rudolf Christensen och stegbåten Mr F åt direktör Ernst Fuhr.

Ernst Fuhrs racerbåt Mr F var en av Sveriges få riktiga racers – enkom byggda för tävling. Cege ritade, Josef Jansson byggde och Scania stod för den raka bensin-åttan. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Men de var inte de enda. Under första världskriget blev bland annat de snabbgående båtarna Ariel, Racer och Tigram VII välkända i skärgårdarna och tillsammans med Einar Runius ritade Cege Pilen 1926.

Ritningarna

Ingen vet exakt. En grov uppskattning av antalet konstruktioner som Cege hann med under sin levnad  hamnar på över 1200 stycken.

ANNONS

Då skall man betänka att för varje båt, behövdes åtminstone två ritningar. Var det en komplicerad konstruktion, var inte uppåt 10 ritningar ovanligt.

En god gissning av Ceges totala ritningsproduktion  torde hamna runt 6500 färdiga ritningar under hans 50-åriga konstruktionsbana.

Till detta kommer uppskattningsvis över 1000 förslag i olika grad av färdigställande

S – Salongsbåtarna

Under sin 50-åriga karriär hann Cege med ett stort antal stora och luxuösa salongsbåtar och motoryachter.

Störst av dem alla var Lilian II, 30×5 meter, byggd 1916 på Södra varvet för det danska stadsrådet Glückstad.

Vackra motorjakten Togi byggdes på Sjöexpress 1916 för en dansk beställare. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Andra storheter som kom till på hans ritbord på Liljeholmen var:

ANNONS

Carla III, 20×3,60 meter (1917)
Togi 19×3,5 meter (1916)
Stella Marina 22-27,45×4,2 (1927)
Jagaren, 24×5 meter (1939).

Läs mer om:

Vackra halvsalongsbåten Lady II

Helrenoverade motorjakten Silva

Lipton-familjen Tempelmans vackra Astrella

Den fantastiska renoveringen av Thelma

Seglaren Cege och segelbåtarna

Eftersom han själv var med om att skapa några av de första motorbåtarna förstår man att de första sjöfärderna måsta ha företagits med segel-, rodd-, eller ångbåt.

ANNONS

Det var bara de två förstnämnda han själv hanterade.

Hans två första alster var också en segelbåt och en isjakt.  Seglingsintresset bibehöll han även då motorbåtarna strömmade från hans ritbord.

Under många år hade han sin egen segelbåt Maj, som han gjorde turer med tillsammans med sin fru.

Georg Wrange, den ena av direktörerna i AB Stockholms Motorbåtsvarv, var en inbiten seglare och bjöd emellanåt med CG på en tur i sin SK 95 Gerdny.

När isarna lagt sig tog CG ut sina isjakter Ismaj, Viking VI och Viking VIII. De två första ägde han samtidigt och seglade med vännerna på Vaxholmsfjärden.

V – Varven

Dugligaste och pålitligaste varvet enligt Cege själv, var Fröbergs båtvarv på Lidingö där många vackra Cege-konstruktioner skapades under årens lopp.

Andra varv som byggde mycket efter Ceges ritningar var Rosättra båtvarv, Bröderna Larssons varv, Stockholms Motorbåtvarv och Gustafson & Anderssons varv. För att nu nämna några.

ANNONS

Den fantastiskt speciella passbåten Penta XI konstruerades på beställning av Fritz Egnell och byggdes på Gustafsson & Anderssons varv 1919. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Läs mer om:

Sveriges motorbåtsvarv här

V – Vikingarna

De egna motorbåtarna, till slut 11 till antalet, hette alla Viking eller Wiking, bortsett från den första som fick heta det mer bestämda Vikingen.

Även några isjakter med namnet Viking och ett romerskt ordningsnummer byggdes.

Ruffbåten Wiking II under rustning efter sjösättning på Lidingövarvet. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Läs vidare här:

ANNONS

Länk till de ritningar från CG Pettersson som finns på Digitalt Museum

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS