Det blev någonstans runt 800 mil per sommar där i slutet på 1980-talet. Målet var att hitta ”nya” bortglömda gamla båtar, som ingen annan visste om. Det var jag, Weine Säberg och Jens Johansson som snokade runt i Weines gula Volvo 145.

ANNONS

Båtuppläggningsplatser, lador, bakom skjul och på kuppen även en och annan brygga. Kanske det till och med låg ett ”fynd” och flöt någonstans.

Misskött och misshandlad

Och det var vid en brygga i Göteborg jag såg henne första gången. Vinga hette hon visst. Stod med målade bokstäver i fören. Ful var hon också, med blåmålat skrov och gulbeige överbyggnad.

Det krävs ett tränat öga att se skönheten bakom flera år av vanvård. (Foto: Sjöexpress)

Ingen synlig mahogny någonstans. Vad som dock syntes var förfallet. Att hennes tid som flytande snart var förbi såg även en okunnig. Men att hon var gammal, stor och ritad av CG Pettersson – det kunde också avläsas.

En bild togs och sedan vidare till nästa…

Vinga hamnade snart på land. Slut på alla sätt utom i proveniensen. Hon hade garanterat dött där på marinan om det inte hade varit för en energisk Trollhättebo vid namn Lars Weurlander. Lars sprang på Vinga i Göteborg.

Flera lager av färg kan inte dölja ett dåligt underhåll. Men här står hon i varje fall under tak. (Foto: Sjöexpress)

Båten var slut – i alla fall för kommersiell trafik – och skulle bort. Lasse, som tidigare tagit sig an ett antal klassiska båtar, kunde inte låta det ske. Han agerade resolut och snart stod Vinga hemma och var räddad för den gången.

Mycket sämre efter år av förfall

En arbetsplan gjordes upp men ganska så snart visade sig skicket på Vinga vara mångt mycket sämre än Lars anat. Hon blev återigen stående och orosmolnen började snart torna upp sig vid horisonten och pratet om skrotning började åter…

Skrotning eller hitta en eldsjäl som vill renovera till ursprunglig glans. (Foto: Sjöexpress)

Thelma hette hon en gång

Det blev Rimforsabon Bengt Johansson som denna gång räddade Thelma, som Lars hade tagit reda på att hon hette som ny. Bengt har ett av Sveriges mest gedigna renoverings-CV och ville kröna sin gärning med en riktig bamse-renovering.

Och det var väl verkligen vad Thelma erbjöd, resonerade han. Båten fraktades hem till Rimforsa och ett stort isolerat renoveringstält ärvdes från den vackra Amelnska motorjakten Måsen.

Försök efter försök gjordes för att rädda Thelma. (Foto: Sjöexpress)

Stolpe ut än en gång – jag fick ta den själv

Men även Bengt gick bet. Thelmas behov av hjälp var för stora och hon blev en tredje gång stående på Kinda kanals Veteranbåtklubbs tomt i Rimforsa.

Efter några år började klubben knorra om att båten måste bort. Som ett sista nödrop övertog jag Thelma och skrev en artikel om hennes läge i tidningen Klassiska Båtar där jag frankt meddelade att hon snart skulle sänkas om ingen ville försöka sig på henne.

Det gäller att ha förmågan att se möjligheterna genom smuts och vanskötsel. (Foto: Sjöexpress)

Första gången Christoffer Stavenow ringde var många år tidigare. Jag hade även då blivit med Petterssonbåt som skulle ha ett bättre öde hos någon annan än mig. Christoffer var den förste som ringde och blev också den nya vårdaren av Aina som båten var döpt till.

Från blåögd till proffs

Jag hade sedan dess följt Christoffers väg från blåögd nybörjare till att numera ha många meter bordbyte i fingrarna.

Erfarenheten mödosamt inskaffad via Ainas behov följt av den lite större Petterssonaren Norröna som Christoffer hittade i Storsjön några år senare.

Men Thelma – nej, inte ens i fantasin …

Thelma hade stått för länge i det där båthuset i Rimforsa. Många var de – entusiasterna som tittat in, gått ett varv och ojat sig – och sedan lämnat huset med ett ”aldrig”.

ANNONS
ANNONS
Många lämnade båthuset direkt efter att ha sett skicket på anrika Thelma. (Foto: SJöexpress)

Sänka henne blev ett alternativ

Planerna på att sänka henne i en av sjöarnas djuphålor kändes alltmer som en attraktiv och ganska så intressant lösning på problemet. Den dagen intresset hade växt, så hade det ju ”bara” varit att lyfta henne igen.

Ett samtal kom i mellan

Men, så ringde då Christoffer. Hade läst artikeln om hennes väntande öde och förklarade på sitt noggranna sätt att så inte fick ske. Tidpunkt bestämdes ett flertal gånger nere vid Thelams vinterbonade skjul.

Det krävs enorm kärlek, jävlaranamma, tålamod och entreprenörsanda i kubik att ta sig an projektet att rädda Göteborgs forna stolthet.(Foto: Sjöexpress)

Christoffer med kamrater vände ut och in på båten innan det en måndag landade ett SMS i telefonen med budskapet:

Jag vet att det kan bli bra med min familj och den support jag får av vänner och familj. Jag tycker det vore kul och jag tror att jag gör det bra, det vore en ära att få förtroendet.

Med detta hade Thelma bytt ägare. Veteranbåtsklubben och jag var befriad från plikten och funderingarna på hur en 16,5 meters salongsbåt i tveksamt skick skulle hanteras och Christoffer hade fått sin drömbåt.

Frakta 11 ton med rötskador

Att frakta 11 ton mahogny med diverse rötskador görs emellertid inte i en nysning. Maskintrailer och kranbil modell grande fick skaffas fram i båda ändarna.

Fastrostade hjullager, tunna asfaltsplaner och tvära kurvor hjälpe inte heller till för att förenkla vägen från skjul i Rimforsa till nyuppgrusad plats på båtklubben på Lidingö.

Att lyfta ett så dåligt skrov blev en utmaning för alla involverade (Foto: Sjöexpress)

Men som Göta kanals skapare, Baltzar von Platen sa: ”Du kan vad du vill och om du säger att du inte kan så vill du inte”.

Thelma landande 14 timmar försenad på Lidingö och projektet kunde ta sin början.

Minst 10 år

Hur renoveringen skulle gå till hade Christoffer synnerligen klart för sig. Att det skulle ta minst 10 år av livet i anspråk var inget som skrämde.

Snarare ansåg har att det kunde vara en lättnad att sprida ut projektet under en lång tid och slippa kravet på sjösättning inom närtid. Och kunde von Platen bygga sin kanal, så kunde väl Christoffer renovera sin Thelma. För det ville han …

Tagit längre tid än så

Nu har det gått några år sedan dess. Thelma har under åren fått en varsam resa åter. Bit för bit har Christoffer och hans team bytt bit för bit. Idag står hon hos mästersnickaren Anders Annell ute på Värmdö.

Att Thelma fått hjälp av Sveriges bästa båtbyggare, Anders Annell, borgar för att hon kommer slutföras och levereras i yppersta klass. (Foto. Thelma)

Så återuppstår Göteborgs vackraste fartyg

Christoffer har gjort massor själv men Anders har nog lagt lika mycket. Christoffer har satt ribban på högsta nivå. Thelma ska bli en dam av högsta kvalitet och med det vackraste hantverket ombord. För det krävs om en av Göteborgs vackraste fartyg ska återuppstå.

En extremt omfattande renovering som nästintill är som att bygga en helt ny båt. Här är all överbyggnad riven för att successivt byggas upp igen. (Foto: Thelma)

Längst ner i denna artikel kan du se ett bildarkiv över arbetet stegvis eller besök Thelmas egen hemsida där du tittar ännu mer information.

ANNONS
ANNONS

Här börjar Thelmas historia

Direktör Erik W Flobeck

Det var i Göteborg hennes historia började. Erik W Flobeck var direktör och ägare av Eriksbergs mekaniska verkstad. En mycket framgångsrik verksamhet som han ärvt av sin far.

1915 visade den snabbt växande Broströms-koncernen intresse för Flobecks verksamhet och en försäljning kom till stånd. Flobeck blev med ens mycket väl stadd i kassa och fick möjligheter att förverkliga drömmarna.

Som vice flottiljchef vid Göteborgs Frivilliga motorbåtsflottilj sedan grundandet 1913 hade han känt behov av en större motorjakt. Både för de paramilitära operationer som flottiljen utförde, men också som representationsjakt för familjens liv i Göteborgs societet.

Sålunda kontaktades motorbåtsmästaren CG Pettersson i Stockholm med en förfrågan om ritningarna till en stor sjögående motorkryssare. Med beställningen följde också beskrivningar av Flobecks behov ombord för att bäst kunna utföra flottiljverksamheterna.

Sålunda skapades ritningarna till Thelma IV, som hon kom att heta efter Flobecks tidigare tre segelbåtar. Att välja byggnadsvarv blev inte heller svårt. Det nyss sålda Eriksbergs mekaniska kunde ju sina saker. Kanske var till och med bygget av Thelma en del i den stora affären.

Ett kort liv med Thelma

Flobeck fick nu sitt representationsfartyg och sitt stabsfartyg till Flottiljen.  Men deras relation kom att bli kortvarig, 1917 dör Flobeck och Thelma blir till salu och köps av Gunnar Tellander, kamrat till Flobeck och kollega i Flottiljen.

Ägare nummer två. Direktör Tellander här bakom rodret ombord på Thelma (eller Gladan som hennes namn var då) framför sin sommarbostad på Köpstadsö. (Foto: Thelma)

Tellander var en driftig man. Han var verkställande direktör i värmetekniska aktiebolaget Celsius, direktör i Rosengrens kassaskåpsfabriks AB och styrelseordförande för Coronaverken AB samt styrelseordförande i AB Welin.

1923 var han dessutom medgrundare till värmeföretaget CTC tillsammans med Hugo Fabian Clarin.

Bytte namn till Gladan

Thelma fick nu namnet Gladan och ny hemmahamn blev familjen Tellanders sommarställe på Lugnet på Köpstadsö. Tellander var också mycket ivrig medlem i Flottiljen och Gladan kom att användas flitigt under övningar så länge som kriget fortgick.

Efter krigsslutet 1919 köptes Gladan av grosshandlare Otto Wallenius, som gav henne namnet Vipan. Familjen Wallenius hade ett magnifikt sommarställe  vid ”Snobbrännan” på Styrsö där Vipan nu fick bästa paradplats.

Wallenius verksamhet hade bestått av grosshandel av flytande starkvaror. En mycket lukrativ verksamhet fram tills dess att det statliga monopolet infördes 1919 och alla privata aktörers verksamheter övertogs av staten.

Under Wallenius tid sköttes Vipan av två heltidsanställda gastar och hölls i ett mycket fint skick.

10 år av av flera ägare

Ägarbytena gick fort under fartygens första 10 år. Redan 1925 fick hon sin fjärde ägare i Ole Christian Olsen, Styrsö-granne med Wallenius och disponent för AB Göteborg-Dals pappersbruk.

När Thelma övergick i Disponent Ole Christian Olsen ägo valde han namnet Intra och byggde en styrhytt som rundad skulle följa den tidigare kappen runt bryggan. (Foto: Thelma)

Bruket hade bildats 1911 och Olsen hade tagit över som ägare under första världskriget. Tillsammans med Fr. Hallencreutz tog Olsen snart över stora delar av pappersproduktionen i Göteborgsområdet.

Köpte bland annat upp och fusionerade bolagen Sulfit AB Göta, Göteborgs Pappersbruks AB och Gamlestadens Pappersbruk AB.

ANNONS
ANNONS
Den snygga rundade hytten på Intra/Thelma var en lösning som blev betydligt bekvämare för både passagerare och besättning. (Foto: Thelma)

25 år i samma familj

Olsen lät omedelbart bygga in den obekväma öppna bryggan med ett vackert däckshus med rundade kanter. Här fick också yachten äntligen lugn och blev kvar i familjen Olsens ägo i hela 25 år till dennes bortgång 1951.

Nu kom yachtens bana att ändras då hon köptes av åkaren Titus Floberg som redan 1954 sålde henne till den i Göteborgs skärgård så välbekanta taxibåtsskepparen Uno Ljungberg.

På 50-talet ännu en ny ägare som valde att förse henne med en styrhytt av modernare snitt vilket gjorde att hela karaktären på båten förändrades. Moderna linjer ja. Ifall den blev snyggare tvistar många om fortfarande. (Foto: Thelma)

Blev filmstjärna och taxibåt i drygt 25 år

Vinga, som yachten nu döptes till, användes mycket flitigt i Ljungbergs omfattande verksamhet i skärgården. Det var också nu som Vinga kom att bli filmkändis i buskisfilmen Lille Fridolf blir morfar, där yachten kom att spela en framträdande roll.

Thelma/Vinga blev filmstjärna och med i flera klassiska ”buskis- filmer” (Foto: Thelma)

Efter att ha slitit i 25 år som taxibåt, köptes Vinga 1978 av Lennart Bejre som hade henne som privatbåt. Men tiden hade nu hunnit ikapp yachten och hennes underhållsbehov växte snart till ett oöverstigligt berg och hon lades upp…

Thelma mot slutet av sin karriär och långt från sin forna glans som Göteborgs exklusivaste lustjakt. (Foto: Thelma)

.. och sedan vet vi ju vad som hände…

Idag står fortfarande Christoffer Stavenow som ägare och projektledare av renoveringen av Thelma. 15 år har gått av livet men projektet har aldrig stått stilla.

Christoffer Stavenow, Stolt ägare av Thelma

Mäster Anders Annell tog sig an projektet

Efter att under några kämpande startår, ha dragit projektoket på privat egen tid under ett tälthus på Lidingö, lades växeln i ordentligt när mästersnickaren Anders Annell engagerades.

Anders såg yachtens stora behov och vred projektet till en renovering som står i en klass för sig. Idag har Themla i stort sett fått ett helt nytt skrov och stora delar av överbyggnaden är också nytillverkad.

Successivt blir Thelma bättre och bättre. (Foto: Thelma)

Thelmas stora fördel som renoveringsobjekt var att hon var komplett. I stort sett alla delar fanns och kunde återanvändas eller användas som mallar.

Här börjar vi ana hennes forna finish. (foto: Thelma)

Tydlig uppdelning i projektet

När Anders Annell har lagt tid på skrov och struktur, har Christoffer ägnat sig åt att renovera inredningen samt alla lösa detaljer.

Värt varenda öre att rädda denna historiska klenod. Om några år kommer vi åter få se Göteborgs stolthet besöka hennes forna vatten. Som vi längtar. (Foto: Thelma)

Innan Thelma åter kan sjösättas, återstår nu en flytt till en ny lokal i Christoffers närhet, då Anders Annell flyttar sin verksamhet till Västkusten. Kvar därefter är att hitta och installera en ny maskin, samt alla övriga tekniska installationer.

Det här är målbilden för Christoffer. Detta är jagarbrygga på Saraband från 1914. På samma sätt kommer Thelmas originalratt och manöverreglage installeras. Hon skall återställas till det originalskick som CG Pettersson ritade Thelma 1915. (Foto: Thelma)

Dyrt att renovera en 55-fots klassisk yacht?

På frågan om det blivit dyrt att renovera Thelma, blir svaret faktiskt nej. Det har självklart kostat en hel del pengar att återbygga denna 55 fot långa yacht till den höga standard och klass som Thelma nu kommer bli.

Målet är nära. Väl investerade pengar kommer ge Christoffer en av skärgårdens absolut vackraste båtar. (Foto: Thelma)

Man kan närmast att betrakta som ett nybygge och ska också jämföras med ett sådant ekonomiskt. Jämfört med en serietillverkad 55-fots yacht så är Thelma billig och helt unik med en fantastisk historia.

Väl investerade pengar

Att pengarna sedan är väl investerade kommer visa sig när Thelma åter sjösatts och blir en av skärgårdens alla vackraste damer. Och åter kunna hissa sitt befälstecken från Flottlijen i masttoppen.